Drukuj

Scalone drogowe finanseBank Gospodarstwa Krajowego wspomoże Krajowy Fundusz Drogowy i tym samym utrzymany zostanie harmonogram realizacji inwestycji na EURO 2012.

Od 8 czerwca 2009 r. obowiązuje ustawa z 22 maja 2009 r. o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 86, poz. 720). Znowelizowana ustawa tworzy spójny system finansowania budowy dróg krajowych (z wyłączeniem dróg krajowych w miastach na prawach powiatu).

Środki na drogowe inwestycje będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego. W 2009 r. ze środków tych ponadto będzie można finansować prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i ochronę dróg.

Zgodnie z nowymi przepisami Bank Gospodarstwa Krajowego będzie mógł zaciągać kredyty, pożyczki i emitować obligacje na rzecz KFD. To pozwoli zrealizować harmonogram projektów drogowych związanych między innymi z przygotowaniami do mistrzostw EURO 2012.

W ustawach budżetowych Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie miała zapewnione środki na budowy autostrad, prace studialne i dokumentacyjne, przejęcie nieruchomości i gospodarowanie nimi, oraz na odszkodowania, należności z tytułu ochrony gruntów leśnych, prace scaleniowe i wymienne, a także na przeprowadzanie ratowniczych badań archeologicznych i badań ekologicznych oraz opracowywanie ich wyników.

Nowy system finansowania polega na skoncentrowaniu drogowych środków inwestycyjnych.

AS