Drukuj

Ochrona środowiska i walorów krajobrazowych były największym problemem drogownictwa ostatniego dziesięciolecia. Błędy występowały na wszystkich poziomach decyzji poczynając od ustaw, organizacji służb, zespołów, ocen i umiejętności wykorzystania zagranicznych doświadczeń.

W Koncepcji [1] opisany jest ogólnie problem utrzymania wysokiej jakości walorów krajobrazowych Polski oraz przywrócenie i utrwalenie ładu przestrzennego. Na rys. 2 prezentowana jest ocena różnej atrakcyjności wizualnej krajobrazu obszarów Polski i negatywnego wpływu działalności człowieka.

Na poziomie ponadregionalnym wykorzystywano dotychczas m.in. system łączności ekologicznej ECONET dla szacowania konfliktów ekologicznych w rozwoju infrastruktury transportowej. Na poziomie regionalnym i lokalnym niezbędne są uszczegółowienia, które będą przydatne także w dalszych etapach planowania przestrzennego.

Rys. 2. Ocena atrakcyjności wizualnej krajobrazu i negatywny wpływ działalności człowieka [1]

Podkreśla się w opracowaniu, że korytarze ekologiczne są formą słabo zdefiniowaną prawnie. W miastach maleje udział powierzchni zielonych, a zabudowa korytarzy napowietrzających odcina przestrzenie otwarte od wnętrza miasta, powodując pogorszenie warunków klimatycznych i jakości życia [1]. Podsumowanie konsultacji i uwagi GDOŚ do Programu Dróg Krajowych na lata 2011-2015 [2] ułatwi podejmowanie decyzji przez inwestorów i projektantów, które powinny rozpoczynać się od rozpoznania potrzeb ochrony środowiska i walorów krajobrazowych. Tylko lokalizacja drogi może mieć znaczenie dla środowiska, a przypisywanie jej szkodliwości w czasie eksploatacji jest powszechnie stosowanym uproszczeniem, gdyż szkody dla środowiska powodowane są przez poruszające się pojazdy, których proekologiczne cechy powinny być uwzględniane przez ich konstruktorów i producentów. Łatwiej jest jednak protestować np. przeciw budowie autostrad niż przed bramami wyjazdowymi zakładów produkujących samochody.

Zastrzeżenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w piśmie z 11 stycznia 2011 r. dotyczyły głównie oddziaływania na obszary Natura 2000 i wariantowania inwestycji. Punkty węzłowe sieci drogowej, do których należą np. miasta i uzgodnione z sąsiadami przejścia graniczne, nie mogą podlegać wariantowaniu (szczególnym przypadkiem było miejsce przekroczenia Rospudy, planowane początkowo pod Augustowem).

Trzeba też zauważyć, że zasady trasowania dróg, a w szczególności autostrad i dróg ekspresowych, pomiędzy punktami węzłowymi powinny być zachowane, pomimo życzeń np. samorządów gmin i opinii różnych środowisk (niekiedy wzajemnie sprzecznych). Konieczność trasowania odcinka drogi S19 na obszarze Natura 2000 Jasiołka (pomiędzy Lutoryżem i Barwinkiem) spowodowana jest lokalizacją przejścia granicznego ze Słowacją. W pozostałych przypadkach realizacji Programu [2] szacowane jest oddziaływanie na Naturę 2000 jako nieznaczące, podkreślając możliwość uniknięcia kolizji:

Ostateczne obszary Natura 2000 nie są jeszcze wyznaczone i dlatego występuje potrzeba uwzględnienia:

Drogowcom pozostaje także ochrona uczestników ruchu drogowego, a zwłaszcza konieczność zapewnienia ich bezpieczeństwa.

Jerzy Kukiełka
Katedra Dróg i Mostów
Politechnika Lubelska

Literatura:
1. Praca zbiorowa – Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Warszawa 2011 r.
2. Praca zbiorowa – Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015 oraz prognozy oddziaływania na środowisko. Ministerstwo Infrastruktury. Warszawa 2011 r.
3. Praca zbiorowa – Strategia rozwoju transportu do 2020 roku. Ministerstwo Infrastruktury. Warszawa 2011 r.

Data publikacji: 7.10.2011

Autor: Jerzy Kukiełka

Kategoria: DIM - Zarządzanie

Opis: Planowany rozwój policentrycznej metropolii sieciowej w Polsce oraz jego etapowanie może mieć istotne znaczenie dla powstania sieci autostrad i dróg ekspresowych. Przy tym na poszczególnych poziomach planowania powinna być w różnym stopniu uwzględniana ochrona środowiska i walorów krajobrazowych. Ponadto udział doświadczonych drogowców w czasie planowania zagospodarowania przestrzennego województw i gmin jest niezbędny, zwłaszcza w zakresie opracowania wewnętrznie spójnych etapów planowania.

Słowa kluczowe: autostrady, drogi ekspresowe, planowanie, zagospodarowanie przestrzenne, ochrona środowiska

Planowanie dróg wg koncepcji KPZK 2030 (II) Ochrona środowiska i walorów krajobrazowych

Ochrona środowiska i walorów krajobrazowych były największym problemem drogownictwa ostatniego dziesięciolecia. Błędy występowały na wszystkich poziomach decyzji poczynając od ustaw, organizacji służb, zespołów, ocen i umiejętności wykorzystania zagranicznych doświadczeń.

W Koncepcji [1] opisany jest ogólnie problem utrzymania wysokiej jakości walorów krajobrazowych Polski oraz przywrócenie i utrwalenie ładu przestrzennego. Na rys. 2 prezentowana jest ocena różnej atrakcyjności wizualnej krajobrazu obszarów Polski i negatywnego wpływu działalności człowieka.

Na poziomie ponadregionalnym wykorzystywano dotychczas m.in. system łączności ekologicznej ECONET dla szacowania konfliktów ekologicznych w rozwoju infrastruktury transportowej. Na poziomie regionalnym i lokalnym niezbędne są uszczegółowienia, które będą przydatne także w dalszych etapach planowania przestrzennego.

Rys. 2. Ocena atrakcyjności wizualnej krajobrazu i negatywny wpływ działalności człowieka [1]

Podkreśla się w opracowaniu, że korytarze ekologiczne są formą słabo zdefiniowaną prawnie. W miastach maleje udział powierzchni zielonych, a zabudowa korytarzy napowietrzających odcina przestrzenie otwarte od wnętrza miasta, powodując pogorszenie warunków klimatycznych i jakości życia [1]. Podsumowanie konsultacji i uwagi GDOŚ do Programu Dróg Krajowych na lata 2011-2015 [2] ułatwi podejmowanie decyzji przez inwestorów i projektantów, które powinny rozpoczynać się od rozpoznania potrzeb ochrony środowiska i walorów krajobrazowych. Tylko lokalizacja drogi może mieć znaczenie dla środowiska, a przypisywanie jej szkodliwości w czasie eksploatacji jest powszechnie stosowanym uproszczeniem, gdyż szkody dla środowiska powodowane są przez poruszające się pojazdy, których proekologiczne cechy powinny być uwzględniane przez ich konstruktorów i producentów. Łatwiej jest jednak protestować np. przeciw budowie autostrad niż przed bramami wyjazdowymi zakładów produkujących samochody.

Zastrzeżenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w piśmie z 11 stycznia 2011 r. dotyczyły głównie oddziaływania na obszary Natura 2000 i wariantowania inwestycji. Punkty węzłowe sieci drogowej, do których należą np. miasta i uzgodnione z sąsiadami przejścia graniczne, nie mogą podlegać wariantowaniu (szczególnym przypadkiem było miejsce przekroczenia Rospudy, planowane początkowo pod Augustowem).

Trzeba też zauważyć, że zasady trasowania dróg, a w szczególności autostrad i dróg ekspresowych, pomiędzy punktami węzłowymi powinny być zachowane, pomimo życzeń np. samorządów gmin i opinii różnych środowisk (niekiedy wzajemnie sprzecznych). Konieczność trasowania odcinka drogi S19 na obszarze Natura 2000 Jasiołka (pomiędzy Lutoryżem i Barwinkiem) spowodowana jest lokalizacją przejścia granicznego ze Słowacją. W pozostałych przypadkach realizacji Programu [2] szacowane jest oddziaływanie na Naturę 2000 jako nieznaczące, podkreślając możliwość uniknięcia kolizji:

• na odcinku A2 Warszawa – Kukuryki w Gołoborzu (PLH 140028),

• S12 – Torfowiska chełmskie (PLH 060023),

• S17 – Piaski – Hrebenne, Izbicki przełom Wieprza,

• S19 – Murawy w Haćkach, Dolina Tocznej i Trzcina (k. Barwinka),

• na drodze krajowej nr 16 Olsztyn – Augustów, odcinek w Puszczy.

Ostateczne obszary Natura 2000 nie są jeszcze wyznaczone i dlatego występuje potrzeba uwzględnienia:

• obszarów mających znaczenie dla Wspólnoty – zatwierdzonych prze KE,

• potencjalnych obszarów jw. według wskazań GDOŚ,

• obszarów wskazanych przez Klub Przyrodników,

• obszarów Specjalnej Ochrony Ptaków, według rozporządzenia Ministra Środowiska,

• IBA (Important Bird Areas) – obszary opublikowane przez Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków.

Drogowcom pozostaje także ochrona uczestników ruchu drogowego, a zwłaszcza konieczność zapewnienia ich bezpieczeństwa.

Jerzy Kukiełka

Katedra Dróg i Mostów

Politechnika Lubelska

Literatura:

1. Praca zbiorowa – Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Warszawa 2011 r.

2. Praca zbiorowa – Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015 oraz prognozy oddziaływania na środowisko. Ministerstwo Infrastruktury. Warszawa 2011 r.

3. Praca zbiorowa – Strategia rozwoju transportu do 2020 roku. Ministerstwo Infrastruktury. Warszawa 2011 r.