Drukuj

Ulica w zgodzie z wymogami- Tym czego nam jako kierowcom brakuje to zachowania jednolitych standardów i jakości jazdy na całych ciągach komunikacyjnych. Te różnice widać. Zależą od tego, kto jest zarządcą. Problem ten dotyczy odcinków dróg zarówno w obszarach zabudowanych, jak i pozamiejskich. Tu potrzebna jest więc swoista integracja, potrzebne jest przyjęcie wspólnych standardów dla dróg – podkreślił Andrzej Grzegorczyk, dyrektor Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Stwierdzenie to było wprowadzeniem do obrad XVII Zjazdu Drogowców Miejskich, który odbył się w dniach 16-18 września w Tarnowie. Wyrażona opinia zawiera szereg problemów z jakimi mierzą się drogowcy w modernizowaniu i przebudowie układów drogowych. W przypadku układów miejskich zarządzanie majątkiem drogowym jest dużo bardziej skomplikowane. O wiele większe są oczekiwania społeczne jeśli chodzi o sprawność przemieszczania się, a też zachowanie wymagań technicznych i technologicznych przysparza ogrom trudności.

Przepisy, wytyczne…

Andrzej Grzegorczyk zwrócił uwagę, że zmieniany wielokrotnie w minionych latach system administrowania drogami w kraju skutkował brakiem zachowania jednolitych zasad w poprawie jakości dróg oraz w utrzymaniu dróg w okresach letnich i zimowych. Tym samym uniemożliwiał skoordynowanie tych prac na całych ciągach transportowych.

Trwa przygotowywanie i zatwierdzanie szeregu wytycznych techniczno-technologicznych. W przypadku dróg samorządowych jednak nie ma jednego, decydującego podmiotu w kwestii stosowania wytycznych – mówi Andrzej Grzegorczyk, dyrektor Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

{mp3}ulica-w-zgodzie-z-wymogami-1{/mp3}

W przepisach techniczno-technologicznych została podjęta próba ujednolicenia reguł. Od blisko roku przy Ministrze Infrastruktury funkcjonuje Stała Komisja Rekomendacji ds. Drogownictwa. Opiniuje i przedkłada ona ministrowi wymagania techniczne, czyli te przepisy, które nie muszą być wydawane jako obligatoryjne w formule rozporządzeń. W ten sposób dotąd zostały przyjęte do stosowania dla dróg publicznych: „WT-1 Kruszywa do mieszanek mineralno-asfaltowych i powierzchniowych utrwaleń”, „WT -2 Nawierzchnie asfaltowe”, „WT-3 Kationowe emulsje asfaltowe”. Na ostatnim posiedzeniu Komisji zostały zaopiniowane kolejne dwa rodzaje wytycznych – „WT-4 Mieszanki niezwiązane” i „WT-5 Mieszanki związane”. Wkrótce więc Minister Infrastruktury podpisze te nowe rekomendacje.

…i kontrole

Sposób zarządzania drogami i ich stan techniczny jest jednym z przedmiotów ocen Najwyższej Izby Kontroli. W minionym czasie NIK wykonała aż trzy kontrole w tym zakresie. Jedna dotyczyła zapewnienia jakości robót wykonywanych na drogach. Kolejna objęła wydawanie zezwoleń na połączenia dróg publicznych z obiektami działalności gospodarczej. Ostatnia z kontroli sprawdzała koordynację robót w zakresie modernizacji, przebudowy i remontów dróg i towarzyszącej infrastruktury. Miasta, szczególnie w przypadku koordynacji robót w pasie drogowym, oczywiście nie ustrzegły się błędów, jednak - jak dowodzą wyniki kontroli - w tej ocenie wypadły dobrze. Mało tego, wprowadziły szereg oryginalnych rozwiązań służących usprawnieniu i przyspieszeniu prac w zakresie modernizacji podziemnej infrastruktury technicznej oraz ulic. Część miast na przykład utworzyło biura koordynujące te roboty bądź powołało pełnomocników prezydentów kompetencyjnie odpowiedzialnych za to zadanie.

– Niestety, w miastach infrastruktura niezwiązana z drogą jest w pasach drogowych, i to niejednokrotnie bezpośrednio pod jezdniami. To stanowi niebagatelny problem w utrzymaniu zarówno właściwego stanu technicznego nawierzchni, jak również w zapewnieniu dobrej organizacji ruchu w sytuacji awarii sieci technicznych. Wobec takich trudności wynik kontroli NIK dla miast naprawdę trzeba uznać za dobry – podkreśliła Beata Leszczyńska, zastępca dyrektora Departamentu Dróg i Autostrad Ministerstwa Infrastruktury.

W Departamencie Dróg i Autostrad prowadzimy sprawy związane z udzielaniem zgody na odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych. Blisko 90 procent wniosków o odstępstwa dotyczy lokalizowania infrastruktury obcej w pasie drogowym. Czy jest miejsce na zlokalizowanie takiego urządzenia poza jezdnią? – odpowiada Beata Leszczyńska, zastępca dyrektora Departamentu Dróg i Autostrad Ministerstwa Infrastruktury.

{mp3}ulica-w-zgodzie-z-wymogami-2{/mp3}


Z prac resortu

Niedawno Ministerstwo Infrastruktury opiniowało projekt rozporządzenia w sprawie przebiegu dróg krajowych. – Dwa dotąd funkcjonujące w tym zakresie rozporządzenia łączymy w jedno, uaktualniamy i weryfikujemy zapisy tego aktu – poinformowała Beata Leszczyńska. Organy właściwe do opiniowania przebiegów dróg określa ustawa o drogach publicznych. Beata Leszczyńska przypomniała o obowiązującym trybie opiniowania takich dokumentów i wskazała na kompetencje prezydentów miast w toku tej procedury.

Przypomnienie tych zasad wiąże się z kolejnymi aktami, nad nowelizacjami których Ministerstwo Infrastruktury rozpoczyna prace. Chodzi o rozporządzenia tzw. naciskowe, a więc dotyczące wykazu dróg krajowych po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 11, 5 tony oraz wykazu dróg krajowych i wojewódzkich po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku do 10 ton.

– Tu konieczne jest odpowiednie zgranie odcinków dróg zamiejskich przechodzących w ciągi miejskie. Dlatego te akty również trafią do opiniowania przez zarządców dróg miejskich – zwracała uwagę Beata Leszczyńska.

Ministerstwo Infrastruktury już wkrótce rozpocznie też prace nad wdrożeniem unijnej dyrektywy w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. Dyrektywa jest obligatoryjna dla sieci TEN-T. Wprowadza ona obowiązek audytowania. W pracach nad tym dokumentem rozpatrywane również będą możliwości wprowadzenia audytu brd dla pozostałych sieci dróg w kraju. Równocześnie rozpatrzenia będą wymagały kwestie kompetencji i wymagań dla osób wykonujących projekty organizacji ruchu. Obecne przepisy tego nie regulują. Natomiast współczesne natężenia ruchu wymagają unormowania tego problemu, a najlepszą okazję do tego stwarza praca właśnie nad wdrożeniem unijnej dyrektywy.

Dla zarządców dróg samorządowych istotne są również regulacje umożliwiające pozyskanie dodatkowych środków na inwestycje. Dlatego ważną informacją przekazaną podczas Zjazdu Drogowców Miejskich była ta dotycząca podziału rezerwy subwencji ogólnej w przyszłym roku. Podobnie jak w ostatnich latach priorytetowe będą zadania mostowe.

Są już ustalone priorytety i kryteria podziału rezerwy subwencji ogólnej na 2010 rok. Na wniosek strony samorządowej KWRiST kryteria przyjęte na 2009 rok również będą obowiązywać w roku przyszłym. Termin składania wniosków wyznaczono do  15 stycznia 2010 roku – poinformowała Beata Leszczyńska, zastępca dyrektora Departamentu Dróg i Autostrad MI.

{mp3}ulica-w-zgodzie-z-wymogami-3{/mp3}

***

Zjazd Drogowców Miejskich odbywa się cyklicznie co dwa lata. Przygotowanie tych spotkań koordynuje Komisja Drogownictwa Miejskiego, złożona z przedstawicieli miejskich zarządów dróg. Zjazdy są nie tylko okazją do dyskusji o aktualnych zmianach w aktach prawnych i przepisach technicznych, ale też do przypomnienia o specyfice drogownictwa miejskiego i stąd wynikających problemach w gospodarowaniu drogowym majątkiem. Ta specyfika – zadaniem miejskich drogowców – powinna być uwzględniana w rozwiązaniach legislacyjnych i technicznych.

Agnieszka Serbeńska

 

Uchwała XVII Zjazdu Drogowców Miejskich

 

Polecamy relację filmową: Ulice w centrum uwagi

Galeria 1. Uczestników Zjazdu Drogowców Miejskich powitał Ryszard Ścigała – prezydent Tarnowa. Ministerstwo Infrastruktury reprezentowali: Beata Leszczyńska i Andrzej Grzegorczyk. Otwarcie obrad Zjazdu poprowadził Czesław Wandzel – przewodniczący Komisji Drogownictwa Miejskiego.

 

Galeria 2. Drugi dzień obrad w firmie WIMED w Tuchowie. Tematyka prelekcji: bezpieczeństwo ruchu drogowego i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Specjalnie dla uczestników zjazdu przygotowano pokazy testów zderzeniowych konstrukcji „Prolife”.