Drukuj

Mapy i opracowania numerycznePlanowanie przebiegu dróg, przygotowywanie różnych ich wariantów koncepcyjnych oraz analiz ekonomicznych kosztów budowy i eksploatacji tras. W tych wszystkich działaniach wykorzystywane są mapy, ortofotomapy i numeryczne modele terenu. 

Od dziesiątków lat podstawowym źródłem informacji o obiektach topograficznych dla celów koncepcyjnych i planistycznych są mapy topograficzne nowej generacji, które jako drobnoskalowe (małoskalowe) mapy geograficzne wykonywano na podstawie systematycznie prowadzonych szczegółowych zdjęć topograficznych w oparciu o punkty triangulacyjne. Bardzo szybki rozwój na początku II połowy XX wieku nowej dziedziny wiedzy – informatyki, spowodował między innymi zastępowanie map topograficznych (zwykle tajnych lub poufnych) bazami danych topograficznych.

Budowanie bazy danych topograficznych obejmujące numeryczny model krajobrazu – DLM (digital landscape model) pozwala na opracowanie wielu numerycznych modeli kartograficznych, w tym również map topograficznych. Łączenie baz danych dziedzinowych z bazami danych obiektów topograficznych daje możliwość generowania wielu tematycznych numerycznych modeli kartograficznych przydatnych w pracach koncepcyjnych i planistycznych związanych z budową i eksploatacją sieci transportowej, w tym w procesie budowy dróg.

System prawny

Art. 7.1. ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne wymienia 12 szczegółowych zadań służby geodezyjnej i kartograficznej, wśród nich takie, które ściśle związane są z realizacją map i opracowań numerycznych do celów koncepcyjnych i planistycznych. Należą do nich:
a) organizowanie i finansowanie prac geodezyjnych i kartograficznych, w tym:

b) administrowanie państwowym zasobem geodezyjnym i kartograficznym i jego aktualizacja,
c) prowadzenie państwowego rejestru granic oraz powierzchni jednostek podziału terytorialnego kraju,
d) sporządzanie map topograficznych i tematycznych kraju.

Realizacja wymienionych zadań należy do Głównego Geodety Kraju, wojewódzkich inspektorów nadzoru geodezyjnego i kartograficznego (rejestr granic) oraz marszałków województw. Najistotniejszym z wymienionych zadań jest prowadzenie krajowego systemu informacji o terenie, które zawiera w sobie jako elementy składowe wszystkie pozostałe zadania. Zadanie to ma charakter syntetyczny, szczegółowo zapisany w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 12 lipca 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu założenia i prowadzenia krajowego systemu informacji o terenie.

Z rozporządzenia tego wynika obowiązek prowadzenia bazy danych obiektów topograficznych przez Głównego Geodetę Kraju i marszałków województw. Zgodnie z treścią tego rozporządzenia, prowadzenie bazy danych obiektów topograficznych na poziomie kraju i województw polegać powinno na:


Baza danych obiektów topograficznych o różnych dokładnościach położenia obiektów w swoich założeniach, jako system informacyjny powinna dostarczać wybranych informacji o przestrzeni kraju - urzędowo określonych - wszystkim instytucjom publicznym i podmiotom gospodarczym, zainteresowanym tworzeniem systemów geoinformacyjnych dla wspomagania realizacji ich własnych zadań oraz podejmowania właściwych decyzji, w tym do celów koncepcyjnych i planistycznych.

W GUGiK rozpoczęto prace nad opracowaniem instrukcji technicznej obejmującej opracowanie jednolitego modelu danych georeferencyjnych dla całej wielorozdzielczej bazy danych obiektów topograficznych oraz opracowanie zasad wizualizacji danych z jednolitego modelu danych georeferencyjnych.

Wspomniane wyżej rozporządzenie mówi o tym, iż

Główny Geodeta Kraju zakłada i prowadzi bazę danych obiektów topograficznych z numerycznym modelem rzeźby terenu dla obszaru kraju,

Z uwagi na ścisłe przenikanie się zadań Głównego Geodety Kraju i marszałków województw w latach 2003 – 2004 zostały podpisane porozumienia w zakresie realizacji tego przedsięwzięcia.

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 17 maja 1999 r. w sprawie określenia rodzajów materiałów stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, sposobu i trybu ich gromadzenia i wyłączania z zasobu oraz udostępniania zasobu mówi, iż materiały zasobu bazowego i użytkowego podlegają bieżącej aktualizacji. Niestety przepis prawny, który obowiązuje już od 8 lat, i który moim zdaniem ma głęboki sens, w przypadku budowy BDOT, baz danych potrzebnych dla celów koncepcyjnych i planistycznych, nie był egzekwowany. Egzekucja ta, moim zdaniem nie była możliwa z uwagi na brak rozwiązań organizacyjno-technologicznych. Nad rozwiązaniem tego problemu, trwają obecnie prace prowadzone przez Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu w ramach grantu celowego, a będą prowadzone w ramach projektu finansowanego z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na terenie województwa mazowieckiego i projektu Geoportal.gov.pl.

W rozporządzeniu Rady Ministrów z 28 marca 2007 roku w sprawie Planu Informatyzacji Państwa na lata 2007 - 2010 ustanowiono 5 ponadsektorowych i 22 sektorowe projekty informatyczne w tym projekt budowy georeferencyjnej bazy danych obiektów topograficznych przewidziany do realizacji w ciągu 5 lat.

Budowa georeferencyjnej bazy danych obiektów topograficznych


Techniki i technologie opracowania map drobnoskalowych

Zasadniczą wadą tradycyjnych map topograficznych jest ich szybka dezaktualizacja, czyli starzenie się, będące wynikiem zmian zachodzących w terenie pod wpływem działalności człowieka oraz wzrostu wymagań, jakie względem treści i dokładności map wysuwają szybko rozwijające się: nauka, technika, gospodarka, administracja, wojskowość itd. Tradycyjne mapy topograficzne nie zaspakajają już oczekiwań współczesnych użytkowników informacji ogólnogeograficznej o terenie. Użytkownikom potrzebne są zestandaryzowane bazy danych przestrzennych.

Georeferencyjna baza danych obiektów topograficznych, to pod względem technologicznym system zbierania, aktualizacji, generalizacji, wizualizacji i dystrybucji danych o obiektach topograficznych gromadzonych w Państwowym Zasobie Geodezyjnym i Kartograficznym. Rodzą się w tym miejscu pytania. O ilu i jakich obiektach i z jaką ilością atrybutów? Pytania te mają charakter techniczno -organizacyjny, ale przede wszystkim mają aspekt ekonomiczny.

Wartość wydatków na usługi związane z realizacją bazy danych obiektów topograficznych wyniosła dotąd dziesiątki milionów złotych. Źródła finansowania budowy BDOT w Polsce są zasadniczo cztery:

Pojawiło się w ostatnich latach piąte źródło finansowania, środki unijne i inne środki pomocy finansowej dla Polski krajów z poza UE.

Wstępne analizy przeprowadzone w GUGiK wykazały, iż dalsza realizacja BDOT, przy tym sposobie finansowania i tej organizacji pracy oraz tak dużej ilości gromadzonych danych, nie może przynieść zadowolenia użytkownikom i zwykłym obywatelom chcącym korzystać z danych kompletnych, systemowo aktualizowanych i posiadających urzędową wiarygodność.

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie Planu Informatyzacji Państwa w latach 2007 - 2010 zostanie zainwestowanych w informatyzację administracji publicznej ponad 2,5 mld zł z budżetu państwa, funduszy UE, Funduszu Schengen i Norweskiego Mechanizmu Finansowego. W latach 2007 - 2013 kwota ta została wyszacowana na ponad 3,5 mld zł w tym na budowę BDOT 190 milionów złotych. Jest szansa, aby realizacja tego trudnego zadania nabrała w Polsce tempa - zadania, które w wielu krajach UE już zakończyło się w sensie budowy. Zadanie, które nas czeka do realizacji, polega na budowie i prowadzeniu urzędowego systemu e-topografia o charakterze rejestru publicznego. Systemu w perspektywie trzech, czterech lat prowadzonego na bieżąco w oparciu o dane geodezyjne spływające codziennie do PODGiK, dane urzędowe oraz dane weryfikowane na podstawie obrazów lotniczych i satelitarnych.

Podstawowym założeniem budowy BDOT jest uniknięcie wielokrotnego pozyskiwania i aktualizacji tych samych danych, przez wielu użytkowników i dlatego podstawowymi źródłami ciągłego pozyskiwania danych geometrycznych dla BDOT, muszą być dane z: mapy zasadniczej oraz ewidencji gruntów i budynków.

Analiza zaawansowania budowy baz danych powiatowych i analiza udziału procentowego budynków, osi jezdni i warstwy adresowej w ogólnej ilości obiektów BDOT, pozwalają patrzeć optymistycznie na tempo budowy BDOT w Polsce, pod warunkiem szybkiego rozwiązania kilku problemów natury: prawnej, organizacyjnej i technologicznej.

Tabela. Udział procentowy wybranych obiektów w całości BDOT wyliczony na podstawie analizy 18 arkuszy wykonanych dla woj. śląskiego w 2006 roku

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej ustanawiająca infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) w swoich trzech załącznikach wymienia 34 rodzaje danych przestrzennych. Wśród nich jest kilka,  które determinują realizację pozostałych i są bardzo ściśle związane z budową bazy danych obiektów topograficznych. Należą do nich:

  1. Systemy odniesienia w postaci współrzędnych
  2. Systemy siatek geograficznych
  3. Nazwy geograficzne
  4. Jednostki administracyjne
  5. Adresy
  6. Sieci transportowe
  7. Hydrografia
  8. Ukształtowanie terenu
  9. Użytkowanie terenu
  10. Sporządzanie ortoobrazów
  11. Jednostki statystyczne
  12. Budynki
  13. Zagospodarowanie przestrzenne
  14. Usługi użyteczności publicznej i służby państwowe
  15. Obiekty produkcyjne i przemysłowe
  16. Obiekty rolnicze oraz akwakultury

 

Jerzy Zieliński
Departament Geodezji, Kartografii i Systemów Informacji Geograficznej
Główny Urządz Geodezji i Kartografii