Drukuj

edroga154Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), każdego roku ponad 1,2 mln osób umiera w wypadkach drogowych na całym świecie. To odpowiada liczbie pasażerów prawie pięciu samolotów Boeing 747 codziennie ulegających awarii. Za blisko połowę tych dramatycznych statystyk odpowiadają miasta.

Ponieważ wzrasta liczba prywatnych samochodów, szczególnie w państwach rozwijających się, to liczby wypadków i ich ofiar śmiertelnych będą nadal rosły. WHO przewiduje, że bez interwencji ruch drogowy może stać się piątą wśród najczęstszych przyczyną zgonów w 2030 r.

Jednak jest na to recepta. Wysokiej jakości systemy transportu publicznego mogą w miastach poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego, a tym samym zmniejszyć liczby rannych i ofiar śmiertelnych o 50 procent – tak podaje raport TRAFFIC SAFETY ON BUS PRIORITY SYSTEMS, opracowany przez World Resources Institute. Dokument zwraca uwagę na problem rosnących zagrożeń w ruchu miejskim, wynikający z przyspieszonego procesu globalnej urbanizacji. Raport mówi, że rozwój szybkiego transportu autobusowego i wprowadzanie priorytetów dla autobusów, a więc tworzenie systemów komunikacji, które będą mogły obsłużyć ponad 31 mln osób dziennie, to szansa na poprawę poziomu bezpieczeństwa.

Systemy szybkiego transportu autobusowego były testowane przez ponad dwa lata w miastach takich jak: Rio de Janeiro (Brazylia), Delhi (Indie), Meksyk (Meksyk) i Stambuł (Turcja). W ten sposób powstało zalecenie dla projektantów, by komunikacja autobusowa była strategiczna już na etapie planowania i tworzenia koncepcji układów transportowych. W ten sposób uzyska się poprawę bezpieczeństwa na skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych, podniesiona zostanie jakość i bezpieczeństwo podróżowania w mieście.

AS

Źródło: ELTIS/EMBARQ World Resources Institute