Drukuj

edroga238Rower jest szybkim, tanim i zdrowym środkiem transportu. Poprawia kondycję, pozwala zaoszczędzić pieniądze i czas tracony w korkach, zajmuje dużo mniej miejsca na jezdni i przestrzeni potrzebnej do zaparkowania. Nie emituje zanieczyszczeń i hałasu. Nic więc dziwnego, że miasta stawiają na rowery. W większości z nich rozpoczął się już sezon rowerów miejskich.

W Polsce funkcjonuje obecnie kilkanaście wypożyczalni, głównie w stolicach województw. Pierwszy, w 2008 roku, był Kraków, później Rzeszów i Wrocław. Niektóre dopiero w tym roku rozpoczynają działalność.

Bydgoszcz: ponad 2700 wypożyczeń jednego dnia

BRA bydgoski rower aglomeracyjnyDopiero od dwóch tygodni z systemu mogą korzystać mieszkańcy Bydgoszczy. Ale już 8 kwietnia Bydgoski Rower Aglomeracyjny (BRA) odnotował 2710 wypożyczeń. W pierwszym tygodniu działania w systemie zarejestrowało się około 8 tysięcy użytkowników, co oznacza tysiąc osób każdego dnia.

Zestawienie godzin wypożyczeń z siecią stacji wskazuje, że rower aglomeracyjny sprawdził się jako środek transportu w drodze do szkoły czy do pracy. Rano najwięcej wypożyczeń odnotowywanych jest na osiedlach, po czym rowery tam wypożyczone mieszkańcy oddają głównie w stacjach w centrum miasta. Popołudniu najpopularniejsze są natomiast trasy centrum miasta - osiedla.
W Bydgoszczy powstało 31 stacji, w których do dyspozycji mieszkańców jest 310 jednośladów. Stacje zlokalizowano w miejscach mocno uczęszczanych przez mieszkańców oraz objętych monitoringiem miejskim. Są plany, aby w przyszłości w systemie BRA wykorzystać Bydgoską Kartę Miejską.

- Chcemy zobaczyć jak bydgoszczanie zareagują na tą możliwość komunikacji i  w jaki sposób będą chcieli z niej korzystać – mówił prezydent Rafał Bruski.

- Mamy nadzieję, że system roweru miejskiego będzie się rozwijał. Doświadczenia z innych miast pokazują, że taki system musi być rozbudowany – powiedział Wojciech Bulanda, prezes Stowarzyszenia Bydgoska Masa Krytyczna.

Lublin: 2 razy więcej rowerów w 2015 roku

System Lubelskiego Roweru Miejskiego został uruchomiony 21 marca. Do dyspozycji mieszkańców jest 400 rowerów rozlokowanych w 40 bezobsługowych stacjach. System zostanie w tym sezonie rozbudowany i będzie liczył aż 80 stacji i 800 rowerów.

Lokalizacje stacji zostaną wybrane w oparciu o ponad 350 propozycji, jakie wskazali mieszkańcy. O wyborze miejsca zdecyduje m.in. liczba osób zamieszkałych w pobliżu zgłoszonej lokalizacji, odległość do najbliższej stacji, popularność tras. Nowe stacje najprawdopodobniej pojawią się: na osiedlach, gdzie do tej pory ich nie było, w dzielnicach, gdzie jest dość duża odległość do już istniejących i w okolicach lubelskich uczelni. Dodatkowo zagęszczone zostaną stacje w centrum miasta. Rozbudowa nastąpi najprawdopodobniej w czerwcu.

Warszawa: prawie 2 mln wypożyczeń w 2014 roku

W stolicy wypożyczalnie rowerów Veturilo działają już od 1 marca.

veturilo waw pl- W bieżącym, czwartym sezonie warszawiacy będą mogli korzystać ze 196 stacji i blisko 3 tys. rowerów. I mam nadzieję, że nasza rodzina Veturilo, licząca już 292 163 rowerzystów, znów się znacząco powiększy – mówiła prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz.

W ubiegłym, rekordowym sezonie rowery Veturilo wypożyczano 1,9 mln razy (4 miliony wypożyczeń od czasu inauguracji w 2012 r.). Najczęściej w maju - 272 105 razy, a rekord sezonu padł 25 kwietnia – kiedy odnotowano aż 14 142 wypożyczeń. Najaktywniejszy warszawski rowerzysta skorzystał z rowerów 1304 razy. Otworzono 30 nowych stacji, a w systemie zarezerwowało się kolejnych 90 192 osób.

W nowym sezonie użytkowników systemu czeka kilka zmian. W związku z zakończeniem prac przy budowie II linii metra i otwarciem ul. Świętokrzyskiej część wypożyczalni zostanie przeniesiona w okolice nowych stacji: Nowy Świat – Uniwersytet, Świętokrzyska i Rondo ONZ.

System roweru miejskiego stał się już pełnoprawnym elementem komunikacji miejskiej w Warszawie. Liczba rowerzystów w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosła ponad trzykrotnie, a rower stał się popularnym środkiem transportu. Obecnie ruch rowerowy to już niemal 3 proc. wszystkich podróży po mieście.

Wrocław: nowy operator, nowe stacje i rowery

W tym roku inauguracja Wrocławskiego Roweru Miejskiego opóźnia się. Spowodował to przetarg na nowego operatora (poprzednia, 4-letnia umowa zakończyła się w listopadzie ub.r.). Nowa umowa będzie obowiązywała do końca 2018. Zapisano w niej, że sieć miejskich wypożyczalni powiększy się kilkukrotnie: z 17 stacji i 140 rowerów do 70 stacji i 700 rowerów. Użytkownicy systemu po raz pierwszy skorzystają z elektrozamków i nowego serwisu internetowego, gdzie, oprócz systemu rejestracji i logowania, znajdą informacje na temat korzystania z rowerów miejskich, instrukcję wypożyczania i zwrotu, interaktywną mapę z listą stacji, cennik oraz regulamin.

Białystok: zainteresowanie BiKeRem rośnie

BiKeR to Białostocka Komunikacja Rowerowa, czyli uzupełnienie komunikacji miejskiej w Białymstoku. Rowerzyści mają do dyspozycji 30 stacji i 300 rowerów, ale jeszcze w tym roku sieć wypożyczalni rozwinie się co najmniej o 15 nowych punktów, a liczba rowerów wzrośnie przynajmniej do 450.

Plebiscyt na nowe stacje rowerowe pokazał jak wielkim zainteresowaniem cieszy się rower miejski w Białymstoku. W ciągu niewiele ponad 2 tygodni, swoje głosy prawie 16 tys. osób, podczas gdy w ubiegłym roku, w konsultacjach dotyczących roweru miejskiego wzięło udział tylko 2 tysiące internautów.

BiKeR działa od 1 kwietnia, a jedną z nowości, jakie w bieżącym sezonie czekają na białostoczan, jest nowa metoda płatności.

Poznań: co rok to… rozbudowa

W Poznaniu, podobnie jak we Wrocławiu, trwa procedura wyłonienia nowego operatora miejskich rowerów. W tym roku, oprócz 16 stacji w dotychczasowych lokalizacjach, zostanie uruchomionych kilkanaście kolejnych. W sumie w 30 stacjach dostępne będą 352 rowery. Zarezerwowano na to 3 mln zł.

To już drugie powiększenie systemu. W 2014 roku, dwa lata po inauguracji, rozbudowano Poznański Rower Miejski z 7 do 16 stacji i z 80 do 170 jednośladów.  W systemie odnotowano niemal 57 tys. wypożyczeń, a liczba rowerzystów zwiększyła się o ponad 6 tys., do blisko 19 tys. zarejestrowanych użytkowników. Grono osób korzystających z PRM w stosunku do poprzednich lat zwiększyło się o 49 proc.

W tym roku sezon rozpocznie się na przełomie kwietnia i maja, natomiast nowe stacje mają zostać otwarte w wakacje. Dodatkowo zostaną zmodernizowane stojaki rowerowe, a manualne zamki zabezpieczające zostaną zastąpione elektrozamkami.

***

W Polsce działa kilku operatorów rowerów miejskich, korzystają z różnego sprzętu i oprogramowania, jednak zasada funkcjonowania systemu jest podobna. Stacje to automatyczne parkingi, na których zarejestrowani użytkownicy mogą wypożyczać i zwracać rowery. System szczegółowo rozlicza kto i jak długo korzystał z roweru i zgodnie z cennikiem nalicza opłaty. Najczęściej pierwsze 20-30 minut jest darmowe, później płaci się po kilka złotych za każdą godzinę wypożyczenia (im dłużej tym drożej). Rowery miejskie z założenia nie mają służyć do całodziennych rowerowych wycieczek, a uzupełniać transport publiczny, dlatego wiele miast dąży do integracji systemu z kartami komunikacji miejskiej. Wypożyczalnie rowerów w miastach raczej będą się rozwijać, bo im większy jest ich zasięg, liczba stacji i rowerów, tym więcej użytkowników.

Ilona Hałucha