Drukuj

edroga969W Małopolsce koleją najłatwiej można się dostać do Trzebini i Chrzanowa - tak wynika z raportu dostępności komunikacyjnej największych miast w regionie opracowanego przez Małopolskie Obserwatorium Rozwoju Regionalnego (MORR). Jeśli chodzi o podróż samochodem, tu nie ma zaskoczenia - na podium znajduje się Kraków, tuż za nim jest Chrzanów. Całą stawkę zamyka Oświęcim, do którego zdecydowanie najtrudniej dojechać.

Szybciej samochodem...

Pod względem dostępności drogowej Kraków jest liderem w Małopolsce i wyraźnie wyprzedza drugi w rankingu dostępności Chrzanów. Niemal dwie trzecie mieszkańców Małopolski (bez Krakowa) mieszka w zasięgu 60 minut dojazdu do stolicy województwa, a niemal 100% Małopolan jest w stanie dojechać do Krakowa w ciągu 2 godzin (wyłączając mieszkańców Muszyny, Krynicy i Uścia Gorlickiego).

Po otwarciu autostrady A4 na wschód poprawiła się także dostępność miast leżących w tamtej części województwa. Widać to na przykładzie Tarnowa. W latach 2011-2014 niemal dwukrotnie wzrosła liczba osób, które mogą dojechać do niego w mniej niż 2 godziny.

- Szybki i komfortowy przejazd przez małopolskie miasta jest niezwykle ważny nie tylko z punktu widzenia mieszkańców regionu, ale także inwestorów i  turystów. Możliwość sprawnego dotarcia w konkretne miejsce przy pomocy jednego środka transportu to nasz cel. Właśnie dlatego inwestujemy w kolej oraz kładziemy tak duży nacisk na poprawę infrastruktury drogowej - podkreśla Leszek Zegzda z zarządu województwa.

Najsłabiej dostępny jest Oświęcim - tylko 20% Małopolan jest w stanie dojechać do niego ze swojego miejsca zamieszkania w ciągu 60 minut. W zasięgu 60 minut od Oświęcimia mieszka jedynie 0,6 mln mieszkańców Małopolski i aż 2,8 mln mieszkańców województwa śląskiego. Słabo dostępne są również Nowy Targ i Nowy Sącz, co jest spowodowane położeniem na uboczu głównych dróg, a także położeniem przy granicy polsko-słowackiej.

Jak pokazują badania, łatwiej jest dojechać do miast znajdujących się w powiatach zachodniej części województwa - nawet tych położonych dalej od Krakowa. Na ten wynik wpływ ma m.in. licznie zaludnione województwo śląskie, którego mieszkańcy są w stanie szybko dotrzeć do miast Małopolski Zachodniej. Równie ważna jest także dostępności do portu lotniczego w Pyrzowicach, rozwinięte połączenia kolejowe oraz dobry dojazd do granicy z Niemcami i Czechami.

...czy koleją?

Małopolska od wielu lat konsekwentnie stawia na kolej, dlatego w raporcie MORR nie zabrakło danych dotyczącej tej formy transportu publicznego. Z raportu wynika, że obecnie najlepiej dostępnymi miastami w ruchu kolejowym są Trzebinia i Chrzanów, które zawdzięczają taką dostępność położeniu na głównej trasie i bliskości aglomeracji śląskiej.

Województwo małopolskie realizuje wiele inwestycji, które zmierzają do podniesienia jakości podróżowania koleją. Przede wszystkim chodzi o nowoczesny tabor, rozbudowę infrastruktury przystanków i parkingów prark&ride oraz zintegrowany bilet (Małopolska Karta Aglomeracyjna) dający możliwość korzystania z różnych środków transportu w różnych miejscach Małopolski.

A w przyszłości?

Prognozy na przyszłość są optymistyczne: do 2020 roku ma się poprawić dostępność wszystkich badanych miast. Największe zmiany są związane z  inwestycjami, które najbardziej skracają czas podróży – autostradami, trasami ekspresowymi oraz modernizacją głównych magistrali kolejowych. To głównie budowa drogi ekspresowej do Nowego Sącza oraz Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, poprawiającej dostępność Nowego Targu (w kierunku powiatów wadowickiego i oświęcimskiego) i Oświęcimia (w kierunku powiatów myślenickiego, wadowickiego) przez „Zakopiankę” (powiatów nowotarskiego i limanowskiego). Jeśli chodzi o inwestycje kolejowe, sytuację bardzo poprawi modernizacja tras kolejowych łączących Kraków z aglomeracją  katowicką oraz uruchomienie linii Kraków - Piekiełko.

Raport „Dostępność komunikacyjna wybranych miast Małopolski”

***

Raport MORR uwzględnia dostępność komunikacyjną w chwili obecnej oraz zawiera prognozę na lata 2020 i 2023. W badaniu wzięto pod uwagę jedynie wybrane małopolskie miasta - głównie stolice subregionów: Kraków, Oświęcim, Chrzanów, Trzebinię, Nowy Targ, Nowy Sącz i Tarnów, a także, ze względu na strategiczne znaczenie, lotnisko w Balicach.

Dane dotyczące dostępności komunikacyjnej poszczególnych miast uwzględniają łączną liczbę mieszkańców, którzy do danej miejscowości są w stanie dotrzeć w czasie: do 30, 60, 90 i 120 minut. W badaniu uwzględniono nie tylko mieszkańców Małopolski, ale również osoby zamieszkujące sąsiednie województwa.

Źródło: Urząd Marszłkowski Województwa Małopolskiego