Drukuj

Płynnie tylko z rondemZdaniem projektantów odpowiedzialnych za przygotowanie dokumentacji niezbędnej do przebudowy drogi wojewódzkiej nr 240 w Tucholi konieczna jest budowa ronda na przecięciu się ulic Warszawskiej i Nowodworskiego.

Projekt przebudowy obecnego skrzyżowania ulic Warszawskiej i Nowodworskiego był jednym z najtrudniejszych elementów całego projektu. – Początkowo ten odcinek drogi nr 240 był wyłączony z opracowania – wyjaśnia dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. – Na wniosek burmistrza rozszerzyliśmy jednak zakres tego zadania także o ul. Warszawską. Projektanci przeanalizowali kilka rozwiązań związanych z poprawa bezpieczeństwa i płynności ruchu na newralgicznym skrzyżowaniu. Podkreślaliśmy wspólnie z burmistrzem, że zależy nam na poprawie płynności ruchu i ograniczeniu ewentualnych wyburzeń do niezbędnego minimum.

Zdaniem ekspertów ingerencja w sąsiednie nieruchomości jest jednak nieunikniona, jeśli chce się poprawić płynność ruchu i podnieść poziom bezpieczeństwa na drodze.

Obecna geometria skrzyżowania nie spełnia norm. Stąd projektanci zaproponowali budowę ronda. To z kolei wymusza rozbiórkę 2 budynków w bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji. - Sugerowaliśmy także projektantom zastosowanie minimalnej średnicy ronda. Uwzględnili to, ale nadal wiąże się to z ingerencją w sąsiednie działki. Ostatecznie projektant uznał, że należy wybierać pomiędzy dwoma wariantami. Pierwszy to zrealizowanie ronda o średnicy umożliwiającej przejezdność pojazdów ciężarowych. Wybudowanie mniejszego ronda zatrzymałoby ruch tranzytowy przez Tucholę, co sprawiłoby, że taka inwestycja jest bezzasadna. Alternatywnym rozwiązaniem pozostaje więc zdaniem projektanta pozostawienie skrzyżowania w stanie istniejącym. Naszym zdaniem warto jednak tę inwestycję zrealizować, ponieważ to szansa na poprawienie płynności ruchu w Tucholi. Nasza ostateczna decyzja w tej sprawie będzie zależeć przede wszystkim od opinii tucholskiego samorządu, który reprezentuje mieszkańców – dodaje Mirosław Kielnik.

Projekt ma zostać zaopiniowany przez władze samorządowe na początku przyszłego tygodnia.

Źródło: ZDW Bydgoszcz