Drukuj

Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów oraz Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu podpisały porozumienie o współpracy, które na nowo zdefiniuje kierunek rozwoju infrastruktury rowerowej w Krakowie.

Cel ma być osiągnięty poprzez badania ankietowe potrzeb mieszkańców w zakresie infrastruktury, warsztaty dla aktywistów oraz konsultacje społeczne skierowane do mieszkańców i urzędników. Efektem projektu "Krakowski Dialog Cykliczny" będą więc nowe plany realizacji polityki rowerowej oraz pogłębienie wiedzy na temat wdrażania zrównoważonego transportu w mieście wśród mieszkańców Krakowa.

Doświadczenia miast zachodnioeuropejskich jednoznacznie wskazują, iż potrzeby transportowe na krótkich i średnich dystansach najlepiej zaspokaja rower posiadający zalety zarówno transportu zbiorowego (efektywność i niskoemisyjność), jak i transportu indywidualnego (swoboda poruszania się).

Zgodnie z deklaracją zawartą w Karcie Brukselskiej, podpisanej przez Prezydenta Miasta Krakowa podczas rowerowej konferencji Velo-city w 2009 roku, miasto zadeklarowało m.in. zwiększenie do 15% udziału komunikacji rowerowej w ruchu miejskim do roku 2020 oraz współpracę ze środowiskiem rowerowym, firmami i instytucjami publicznymi w celu upowszechnienia ruchu rowerowego.

Dlatego Stowarzyszenie KMR wraz z zespołem ZIKiT, poprzez najnowszy projekt, inaugurują nowy etap zmierzający w kierunku polepszenia stanu i jakości infrastruktury rowerowej w Krakowie.

Elementy projektu:

Badanie ankietowe potrzeb mieszkańców Krakowa pod kątem infrastruktury rowerowej, w tym przyjaznych rozwiązań dla niechronionych użytkowników ruchu drogowego. Badaniem objęci zostaną mieszkańcy Krakowa w wieku powyżej 15 lat, korzystający z rowerów (minimum trzykrotnie w ciągu ostatnich 12 miesięcy) w liczbie 750 respondentów.

Otwarte warsztaty dla mieszkańców Krakowa, pracowników ZIKiT oraz Radnych Miasta i Dzielnic zaplanowane na 11 maja. Zajęcia, pod nazwą Forum Dzielnicowych Partycypatorów, będą prowadzone przez specjalistów od infrastruktury rowerowej oraz ekspertów do spraw konsultacji społecznych. Podczas Forum, jaki i po jego zakończeniu, uczestnicy zidentyfikują w swoich dzielnicach problemy dotyczące słabości, dostępności, jak i ciągłości infrastruktury rowerowej oraz braku elementów uspokojenia ruchu, małej architektury, czy udogodnień dla osób niepełnosprawnych.

Konsultacje społeczne odbędą się w 5 rejonach miasta: w Śródmieściu, Krowodrzy, Nowej Hucie, Podgórzu Wschód i Podgórzu Zachód. Spotkania z mieszkańcami będą miały na celu dyskusję nad rozwiązaniami przestrzennymi oraz zapoznanie mieszkańców z wynikami badań sondażowych. Wyniki konsultacji zostaną zawarte w formie kontraktu 100 rozwiązań. Dokument będzie stanowił podstawę do realizacji infrastruktury przeznaczonej dla niechronionych uczestników ruchu.

Źródło: ZIKiT Kraków