Drukuj

Oprawy oświetleniowe na Wybrzeżu Kościuszkowskim i w Al. Jerozolimskich w Warszawie zostały objęte nowym systemem sterowania oświetleniem, które odbywa się za pomocą systemu GSM.

Wszystkie informacje są wysyłane za pomocą tego systemu do szafy sterującej, w której zlokalizowany jest sterownik. Następnie cała komunikacja na linii sterownik, a pozostałe układy sterowania, które znajdują się w oprawach odbywa się za pośrednictwem kabli oświetleniowych zasilających latarnie. Nowoczesny system pozwala na regulację poziomu oświetlenia ulicy, w zależności od ilości pojazdów na drodze, przede wszystkim w godzinach późno nocnych, co  przynosi korzyści finansowe w postaci zmniejszenia zużycia energii elektrycznej. Dzięki nowoczesnemu systemowi zarządca wie, która latarnia przestała świecić, o której godzinie latarnie zostały zapalone, a o której zgasły, co pozwala na szybką reakcję w przypadku jakiejkolwiek awarii. Można również sprawdzać czy konserwator usunął skutki awarii i jak długo trwała naprawa.

To nie pierwszy nowoczesny system sterowania oświetleniem, który zastosowano na warszawskich ulicach. W 2011 r. na ul. Piłsudskiego w Wesołej Zarząd Dróg Miejskich wprowadził system sterowania oświetleniem Owlet. Podobnie jak w systemie na Wybrzeżu Kościuszkowskim i w Al. Jerozolimskich, również ten opiera się na przekazie informacji drogą GSM. Komunikat również zostaje przesłany do sterownika znajdującego się w szafie sterującej, różnica pomiędzy systemami polega jednak na komunikacji pomiędzy szafą oświetleniową a oprawami. W Wesołej ta komunikacja odbywa się drogą radiową, a nie za pośrednictwem kabla jak to ma miejsce w przypadku Wybrzeża Kościuszkowskiego. System ten umożliwia pełny monitoring pracy oświetlenia w czasie rzeczywistym, jak również kontrolę działania oświetlenia z okresu wcześniejszego. Również tutaj jest możliwość indywidualnej regulacji strumienia świetlnego każdej oprawy lub grupy opraw, co generuje oszczędności w zużyciu energii elektrycznej w godzinach późnonocnych. 

Źródło: ZDM w Warszawie