Drukuj

Most nazwany niedawno „Mostem Nowej Europy” otrzymał pomoc inwestycyjną od UE w wysokości 106 mln euro i jest dopiero drugim mostem na liczącej 630 km granicy między Bułgarią a Rumunią. Most ten ma duże znaczenie strategiczne dla UE – jest kluczowym ogniwem trasy sięgającej od Europy Północnej i krajów bałtyckich przez Europę Środkową, Rumunię i Bułgarię aż do Grecji. Most został otwarty w ubiegłym tygodniu. Według Johannesa Hahna - Komisarza UE ds. polityki regionalnej, obiekt jest symbolem europejskiej współpracy.

Prace nad projektem mostu rozpoczęto w 2007 r., lecz plan ten był już przedmiotem dyskusji prawie 15 lat wcześniej. Strategia UE na rzecz regionu Dunaju ze względu na swoją wyjątkową metodę współpracy oraz zaangażowanie komisarza Hahna umożliwiły pomyślne ukończenie tego projektu.

Most Nowej Europy, oficjalnie znany jako most Calafat-Widin, stanowi istotny element priorytetowych dla UE korytarzy drogowych i kolejowych; skróci on znacznie czas podróży pasażerów oraz przewozów towarów między Europą Południowo-Wschodnią, Turcją i Europą Środkową. Most w pełni wykorzysta swój potencjał po jego pełnym połączeniu ze zmodernizowanymi sieciami kolejowymi i drogowymi po obu stronach. Rumunia i Bułgaria rozpoczęły już tworzenie tych kluczowych powiązań.

***

Komisja Europejska ściśle monitorowała proces budowy mostu w celu zapewnienia szybkiej realizacji. Łączne koszty projektu wyniosły 282 mln euro — z czego część pochodzi z funduszy unijnych (106 mln euro), a część z funduszy krajowych i inwestycji prywatnych w formie dotacji i pożyczek. Most zbudowano w miejscu, w którym Dunaj ma około 1300 metrów szerokości. Most ma około 1,8 km długości i ma dwie dwupasmowe jezdnie, jedną linię kolejową oraz chodniki dla pieszych i ścieżki rowerowe.

Źródło: Komisja Europejska