Drukuj

To będzie jedna z największych i najważniejszych w ostatnich latach inwestycji drogowych w Legnicy. Jej oficjalna nazwa brzmi: „Modernizacja Trasy 2a w Legnicy celem poprawy jakości połączeń z Siecią TEN-T i dróg krajowych – przebudowa ul. Jaworzyńskiej”. Prezydent Tadeusz Krzakowski ogłosił już przetarg na jej wykonanie.

Zakres zadania obejmuje przebudowę ul. Jaworzyńskiej na odcinku od ul. Skarbka do ul. Borsuczej, czyli do Obwodnicy Zachodniej (ok. 2,5 km) oraz odcinek ul. Grabskiego od skrzyżowania z ul. Jaworzyńską do ul. Wojska Polskiego (ok. 260 m).

Zwycięzca przetargu będzie zobowiązany m.in. do wykonania następujących robót:
- przebudowy jezdni z nawierzchnią bitumiczną (Jaworzyńska) i z kostki granitowej (ul. Grabskiego),
- przebudowy ciągów pieszych i budowa ciągów rowerowych (nawierzchnia z kostki betonowej i granitowej),
- budowy zatok autobusowych o nawierzchni z betonu cementowego,
- budowy zatok postojowych o nawierzchni z kostki betonowej,
- zagospodarowania pasów zieleni,
- docelowej organizacji ruchu drogowego,
- budowy sieci oświetlenia ulicznego,
- budowy kanalizacji deszczowej (odwodnienie pasa drogowego),
- budowy kanalizacji dla szerokopasmowej sieci teleinformatycznej LEGMAN oraz kanału technologicznego,
- przebudowy kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej,
- usunięcia kolizji z siecią gazową, ciepłowniczą, teletechniczną i teleinformatyczną, a także z istniejącymi sieciami elektroenergetycznymi i sieciami wodno-kanalizacyjnymi.

Wykonawca inwestycji będzie zobowiązany zakończyć ją najpóźniej do 30 maja 2017 roku. Jednak skrzyżowanie ul. Jaworzyńskiej z ul. Skarbka powinno być gotowe do końca czerwca 2014 roku, zaś skrzyżowanie Jaworzyńskiej z Grabskiego – do 22 grudnia 2014 roku. Oba te skrzyżowania związane są z realizacją zintegrowanego systemu zarządzania ruchem i transportem publicznym w mieście, który współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej.

Zwycięży propozycja najkorzystniejsza dla miasta finansowo, która jednocześnie zapewni odpowiednio długi, ale nie krótszy od 5 lat, okres gwarancji.

Zadanie zostało podzielone na etapy realizacyjne w taki sposób, by z ruchu mogły być wyłączane jedynie pewne odcinki Jaworzyńskiej. Również dzięki przygotowywanym objazdom ta bardzo ważna dla miasta arteria nie będzie całkowicie wyłączana z ruchu.

W trakcie przebudowy powstaną dwa ronda, na skrzyżowaniach ul. Jaworzyńskiej z ulicami Andersa, Chłapowskiego i Traugutta oraz na skrzyżowaniu z Rataja i Oświęcimską. Pozostałe skrzyżowania będą wyposażone w dodatkowe pasy do tzw. lewoskrętów. Te rozwiązania, jak również konstrukcja nawierzchni o odpowiedniej trwałości i nośności, mają zapewnić płynność, komfort i bezpieczeństwo ruchu wszystkim użytkownikom. Przebudowa Jaworzyńskiej ma również istotny związek z podniesieniem atrakcyjności miejskich terenów inwestycyjnych położonych w jej bliskim sąsiedztwie (np. rejon ulic Myśliwskiej, Boiskowej czy Handlowej).

Wzdłuż ulicy powstaną zatoki postojowe i przystanki autobusowe z zatokami, a także obustronne chodniki i oświetlenie. Obsługę poszczególnych posesji zapewnią zjazdy. Na odcinku od Grabskiego do Obwodnicy Zachodniej, w powiązaniu ze Zbiorczą Drogą Południową, zbudowane będą ścieżki rowerowe. Tam, gdzie pozwolą na to warunki, ciągi rowerowe mają być oddzielone od chodników pasami zieleni.

Ulica Jaworzyńska na odcinku od ul. Skarbka do Grabskiego oraz ulica Grabskiego położone są na terenie zabytkowego, miejskiego zespołu budowlanego dzielnicy Tarninów wpisanego do rejestru zabytków. Dlatego w trakcie prac ziemnych w tym rejonie gmina zapewni nadzór archeologiczny.

JavaScript must be enabled in order for you to use Google Maps.
However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser.
To view Google Maps, enable JavaScript by changing your browser options, and then try again.



Źródło: UM Legnica