Drukuj

Czy wprowadzając kolejne rozwiązania drogowe i regulacje prawne, mające służyć poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego, jesteśmy w stanie obiektywnie ocenić ich skuteczność? Niestety, Polska jak dotąd nie posiada narzędzia do sprawdzania efektywności przepisów i wdrożeń. Ale zyskamy je już wkrótce. - Będzie to swoisty byt wirtualny – wprowadza do nowej idei Anna Zielińska z Instytutu Transportu Samochodowego. Trwają właśnie końcowe prace nad uruchomieniem Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (skrót: POBR), dla którego pierwowzorem było Europejskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu (ERSO – European Road Safety Observatory).

 

ERSO zostało utworzone w 2004 roku w ramach projektu SafetyNet. Ta europejska inicjatywa nie posiada murów mieszczącego ją obiektu czy przypisanych jej kadr urzędniczych. Funkcjonuje ona poza realnym światem, a materializuje się w postaci internetowego portalu www.erso.eu, na którego strukturę składają się cztery moduły: wiedza, gromadzone i analizowane dane, kontakty (linki) służące współpracy pomiędzy różnymi instytucjami europejskimi, informacja o projekcie i tworzącym go zespole. Inicjatywa podlega pod Komisję Europejską (DG MOVE).

-  Zadaniem Polskiego Obserwatorium przede wszystkim będzie uporządkowanie danych, tak aby wszyscy mieli do nich jak najlepszy dostęp, a także, by jakość i wiarygodność tych danych była najwyższa – podkreśla Anna Zielińska. Zatem zasadniczym zadaniem tej inicjatywy jest usprawnienie przepływu i wykorzystania danych krajowych i zagranicznych, gromadzenie, zbieranie i analizowanie danych oraz ocena skuteczności działań brd i wskazywanie ich właściwych kierunków. – Najważniejszym celem Obserwatorium, a równocześnie powodem podjęcia się tej idei, było upowszechnianie wiedzy. Chodzi o to, żeby ta wiedza i przeanalizowane dane, które zgromadzimy, były jak najszerzej dostępne, by wszyscy działający na rzecz bezpieczeństwa ruchu posiadali dostęp do informacji i mogli sprawdzać jak pewne działania należy wykonywać  - zaznacza Anna Zielińska.

Potrzebę budowy Polskiego Obserwatorium zapisano już w przyjętym w 2005 roku Krajowym Programie Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT. W ślad za tym wpisano Obserwatorium do zdań programu operacyjnego lat 2005-2007. Ostatecznie jego budowę udało się uruchomić w 2010 roku, a więc w obecnej unijnej perspektywie budżetowej z PO IiŚ – Priorytet: VIII  Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe, Działanie: 8.1 Bezpieczeństwo ruchu drogowego. W ten sposób sfinansowano zakupy systemu informatycznego, sprzętu i wyposażenia potrzebnych dla uruchomienia Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (POBR). Termin ukończenia prac wdrożeniowych przypada na marzec 2014 roku.

Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest już w końcowej fazie przygotowań. W zasadzie już został skonstruowany jego sytem informatyczny. Składa się on z dwóch części: wewnętrznej – gromadzącej i analizującej dane oraz przygotowującej je do publikacji; zewnętrznej – będącej portalem internetowym udostępniającym przetworzone informacje.

Na stronie internetowej Obserwatorium będą zamieszczane raporty i analizy (wyniki badań naukowych) oraz prezentacje wyników analiz (tabele, wykresy). Na stronie zostaną również udostępnione w postaci prostych baz dane o wypadkach, pojazdach i drogach oraz wizualizacje wyników analiz na interaktywnej mapie. Portal uzupełni serwis informacyjny, bazy danych o publikacjach, prezentacje i inne dane (np. bazy firm). Wzbogacą go też publikacje ankiet czy blogów.

 

AS

Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Anna Zielińska prezentowała podczas Konferencji „Wpływ bezpieczeństwa na kształtowanie infrastruktury”. Konferencja odbyła się 22 października br. podczas Tragów Infrastruktura w Warszawie. Współorganizatorami Konferencji byli: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Główny Inspektorat Transportu Drogowego, Instytut Transportu Drogowego, Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego. Konferencji patronowały Ministerstwo Budownictwa, Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.