Drukuj

edroga002Hałas komunikacyjny wywoływany jest m.in. przez kontakt opony z nawierzchnią. Dopóki do powszechnego stosowania nie wejdą poduszkowce, trzeba sobie jakoś z tym radzić. Do pewnego stopnia rozwiązaniem mogą być tzw. ciche nawierzchnie.

Ciche nawierzchnie to najczęściej asfalt porowaty lub nawierzchnie szczelne o drobnym uziarnieniu, często z dodatkiem gumy. Nawierzchnia porowata zmniejsza hałas poprzez „wciskanie” powietrza na styku opony i podłoża w pory nawierzchni. To ogranicza tzw. hałas toczenia. Pozostałe charakteryzują się równiejszą, gładszą powierzchnią, co również sprawia, że są cichsze.

Nawierzchnia porowata, aby była skuteczna, musi być odpowiednio utrzymana, zwłaszcza w zimie. Wszelkie zanieczyszczenia, w tym piasek lub sól, dostają się w jej otwarte przestrzenie i powodują, że traci ona swoje właściwości. Dlatego musi być odpowiednio i regularnie czyszczona. To sprawia, że zarządcy dróg nie są jej szczególnie przychylni. Jednym z wyjątków jest Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, który zdecydował się ją zastosować na kilku odcinkach dróg.

W 2014 roku na 13 odcinkach małopolskich dróg wojewódzkich były wykonywane pomiary hałasu. Badaniem objęto miejsca, na których wymieniono następnie nawierzchnię na cichą, o obniżonej hałaśliwości. Pomiary wykonano na każdym odcinku przed i po wymianie nawierzchni. Równocześnie mierzono natężenie ruchu, prędkości pojazdów i monitorowano warunki atmosferyczne. Na podstawie wyników możliwe było dokładne określenie jak zmieniły się warunki akustyczne po remoncie. Pomiary wykonywane były również w miejscu, w którym wymieniono właz kanalizacyjny. Standardowy właz, którego wysokość była inna niż powierzchnia jezdni, zastąpiono tzw. włazem pływającym. W takim przypadku powierzchnia jest równa i nie występuje tzw. „efekt klawiszowania”. Tu również pomiary były wykonywane przed i po wymianie włazu.

Analizę wykonała firma EKKOM Sp. z o.o., która jest partnerem merytorycznym w organizowanym przez Polski Kongres Drogowy i Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Małopolskim Forum Drogowym. Forum odbędzie się w połowie marca w Racławicach koło Miechowa, a jego tematyka to przede wszystkim ochrona przez hałasem oraz infrastruktura rowerowa. Już w pierwszym dniu (11 marca) zaplanowano sesję dotyczącą ograniczania hałasu przez zastosowanie cichych nawierzchni. O metodologii badania hałasu przed i po realizacji cichych nawierzchni na drogach wojewódzkich w Małopolsce opowie uczestnikom dyrektor ds. ochrony środowiska w EKKOM Sp. z o.o., Maciej Hałucha. Podczas kolejnej sesji, na wykładzie dr. inż. Janusza Bohatkiewicza (Politechnika Lubelska, EKKOM Sp. z o.o.) będzie można zapoznać się z wynikami tych pomiarów.

Program

***
W tym roku mija 10 lat działalności stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy. Główne obchody jubileuszowe odbędą się 13 maja w Kielcach, podczas otwarcia Targów „Autostrada Polska”.

Zaledwie miesiąc wcześniej, w kwietniu, swoją 15. rocznicę świętować będzie EKKOM. W ciągu tych kilkunastu lat niewielka krakowska firma przekształciła się w średniej wielkości przedsiębiorstwo i otworzyła oddziały w Warszawie, Katowicach, Gdańsku i Lublinie. Nawet w tych ciężkich dla branży drogowej czasach, EKKOM wciąż szuka możliwości dalszego rozwoju, poszerzenia zakresu usług i wprowadzania nowych, innowacyjnych rozwiązań. Nie rezygnuje też ze swojej dodatkowej, wydawniczej działalności. 1 kwietnia 10-lecie powstania obchodzi portal drogowy edroga.pl. Ten rok powitaliśmy kolejną już wersją serwisu, z nowym logiem, sklepem i wieloma innymi funkcjami. W ciągu minionej dekady opublikowaliśmy około 11,5 tysiąca materiałów i wysłaliśmy ponad 1200 biuletynów. Sprawujemy też patronat medialny nad dziesiątkami wydarzeń branżowych, w tym nad Małopolskim Forum Drogowym, na które serdecznie zapraszamy.

Ilona Hałucha

Hałas na dylatacjach