Drukuj

sign 441318 640- To niedopuszczalne, że w Europie setki osób rocznie ginie na przejazdach kolejowych - powiedział Antonio Avenoso, dyrektor wykonawczy Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC). - W dłuższej perspektywie trzeba zastąpić je wiaduktami lub przejściami podziemnymi. Ale i teraz wiele jeszcze można zrobić. Te najbardziej niebezpieczne przejazdy powinny być modernizowane w pierwszej kolejności. Potrzebujemy także skuteczniejszej edukacji, aby uświadamiać, że brak ostrożności na przejeździe kolejowym może być śmiertelnie niebezpieczny.

2 czerwca br. po raz siódmy obchodzimy Międzynarodowy Dzień Bezpieczeństwa na Przejazdach Kolejowych (ILCAD).

spot ILCAD

Przejazdy kolejowe w liczbach:

- Międzynarodowy Związek Kolejowy szacuje, że na świecie istnieje ponad 600 tys. przejazdów kolejowych, w tym około 114 tys. w Europie i prawie 14 tys. w Polsce;
- w Unii Europejskiej w ciągu ostatnich pięciu lat liczba wypadków na przejazdach spadła o około 2 proc.;
- każdego dnia w UE średnio 1 osoba zostaje zabita i 1 poważnie ranna na przejazdach kolejowych;
- w 2014 roku doszło do 573 wypadków na przejazdach, w których zginęło 369 osób i 339 było ciężko rannych;
- te liczby stanowią 29 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych na kolei, a tylko 1 proc. ogółu ofiar na drogach;
- pociąg, który porusza się 90 km/h, potrzebuje około 1200 metrów, aby się zatrzymać! Droga hamowania zależy od masy, która może wynosić od 130 do 6 tys. ton!
- przyczyną prawie wszystkich wypadków były błędy lub nieprzestrzeganie przepisów (znaków, sygnałów) przez użytkowników dróg;
- korzystanie z przejazdów jest bezpieczne pod warunkiem przestrzegania przepisów.

Źródło: ETSC

***

W Polsce od początku 2015 roku odnotowano 46 wypadków i kolizji na przejazdach kolejowych, w których zginęło 17 osób, a 8 zostało ciężko rannych. PKP Polskie Linie Kolejowe od dziesięciu lat prowadzi kamapanię edukacyjną "Bezpieczny Przejazd", która ma poprawić bezpieczeństwo na kolei.

Będzie bezpieczniej na przejazdach kolejowych