Drukuj

W jaki sposób Stany Zjednoczone integrują bezpieczeństwo transportu?Od czasu powołania w roku 1967 Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) przebadała ona ponad 128 tys. wypadków lotniczych oraz ponad 10 tys. wypadków transportowych na ziemi. W trakcie swojej działalności organizacja ta stała się jedną z najlepszych na świecie instytucji badających wypadki. Jest gotowa do działania przez 24 godziny na dobę, 365 dni w roku, a jej pracownicy podróżują po całym kraju i świecie, badając większe wypadki oraz zbierając dane i tworząc zalecenia w kwestiach zwiększenia bezpieczeństwa.

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) prowadzi działania na rzecz bezpieczeństwa transportu poprzez:

Początki organizacji i jej wpływ

NTSB jest instytucją działającą na podstawie mandatu Kongresu i również przez Kongres finansowaną. Nie posiada kompetencji ustawodawczych, a swoje działania realizuje jedynie poprzez proponowanie niezależnych rekomendacji w Kongresie USA, resorcie wykonawczym (Departament Transportu), w branży i w mediach. (Kompetencje Rady regulowane są na mocy Tytułu 49. Kodeksu Stanów Zjednoczonych, Rozdział 11, a jej działalność jest uregulowana w punkcie 49. Kodeksu Regulacji Federalnych, Rozdział V III).

To co odróżnia NTSB od innych podmiotów działających w branży transportowej jest jej niezależność. Firmy transportowe kierują się zyskiem finansowym, a wiele z nich odpowiada przed swoimi udziałowcami. Inne agencje rządowe, jak na przykład Federalna Administracja Lotnictwa (FAA), Federalna Administracja Kolejowa (FRA), Federalna Administracja Drogowa (FHWA) oraz Amerykańska Straż Przybrzeżna (U SSCG) mają swój udział w ustanawianiu i egzekwowaniu przepisów dla danej branży.

Natomiast NTSB nie kieruje się ani takim zamiarem, ani nie posiada takiego obowiązku. Najważniejszym udziałowcem dla NTSB jest społeczeństwo korzystające z rozwiązań transportowych, a organizacja ta koncentruje się tylko na jednym zadaniu: promowaniu bezpieczeństwa transportu dla społeczeństwa.

NTSB wydała ponad 12 700 rekomendacji odnoszących się do wszystkich gałęzi transportu ponad 2 200 odbiorcom. Począwszy od roku 1990 Rada opublikowała listę zmian w zakresie bezpieczeństwa MOST WANTED. Pomimo tego, że Rada nie posiada kompetencji pozwalających jej na regulowanie wyposażenia w transporcie, personelu lub operacji ani w zakresie inicjowania nadzoru, to jednak dzięki swej reputacji opartej na bezstronności i dokładności osiąga sukcesy i kształtuje zmiany w bezpieczeństwie transportu. Udało się to osiągnąć poprzez fakt, że ponad 82% jej zaleceń zostało przyjętych do wykonania. Wiele z obecnie stosowanych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa samolotów, samochodów, pociągów, rurociągów i statków swój początek zawdzięcza właśnie tym zaleceniom.

Badania

Pracownicy NTSB w sposób bezstronny podchodzą do każdego badanego przez Radę wypadku. Władze lokalne, przedstawiciele przemysłu oraz inne agencje są często zapraszane do udziału jako strony w badaniach przeprowadzanych przez Radę Bezpieczeństwa. NTSB kieruje się jednym celem, który mówi o tym, że należy „ustalić prawdopodobną przyczynę wypadku i wyciągnąć z tego wnioski, które pozwolą zapobiec podobnym wypadkom w przyszłości.” Renoma, jaką cieszy się NTSB, jako uczciwego pośrednika jest powodem, dla którego władze stanowe i lokalne, agencje federalne, a nawet inne kraje przyjmują i zapraszają NTSB do prowadzenia badań poważnych wypadków.


Działania w kierunku poprawy kwestii prowadzących do wypadków wymagają dogłębnych badań, które z kolei nie mogłyby być przeprowadzone bez udziału nauk fizycznych i behawioralnych, reprezentowanych przez najlepszych specjalistów i pracowników merytorycznych. Tego rodzaju badania nie przebiegają szybko, a raczej wolno i metodycznie, ponieważ takie właśnie podejście gwarantuje rzeczowość i zasadność rekomendacji NTSB.

Zalecenia w zakresie bezpieczeństwa od roku 1967 - razem 12690

Bieżące zalecenia otwarte - wrzesień 2007

Otwarte zalecenia stanowe

Transport - lista realizowanych projektów

Stowarzyszenie na rzecz Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu (TIA)

TIA jest organizacją non-profit typu publiczno-prywatnego. Działa od 43 lat. W tym okresie z sukcesem pomagała 69 społecznościom lokalnym, agencjom drogowym, szkołom, sądom okręgowym, firmom i obywatelom w zmniejszeniu liczby ofiar śmiertelnych i rannych ruchu drogowego. TIA współpracuje bezpośrednio z Urzędem Planowania Bezpieczeństwa Drogowego w Michigan (OHSP), z Krajową Administracją Bezpieczeństwa Transportu Drogowego (NHTSA), Federalną Administracją Drogową (FHWA) oraz lokalnymi i krajowymi organizacjami pozarządowymi, działającymi w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

TIA jest niezależną organizacją pozarządową, jedyną tego rodzaju w stanie Michigan i USA. Jej misja to: „…ułatwianie realizacji programów z zakresu inżynierii, edukacji i nadzoru, które pozwalają na zmniejszanie strat ludzkich i ekonomicznych powodowanych przez wypadki drogowe i zatłoczenie.”

Poniższa tabela pokazuje dane porównujące TIA z roku 1967 i obecnie. Wskaźnik zabitych w wysokości 0,37 (praca przewozowa - V MT) lub 4,1 ofiar śmiertelnych na 100 tys. ludności jest najniższym wskaźnikiem w stanie Michigan i w Stanach Zjednoczonych.

Tab. 1. Dane statystyczne dla hrabstwa Oaldand

Wyniki te są rezultatem podejścia, jakie TIA przyjmuje wobec zarządzania ruchem - solidne dane o wypadkach w celu zidentyfikowania problemów, wsparcie nadzoru i programy edukacyjne, które pozwalają zmieniać kulturę 1,3 miliona mieszkańców hrabstwa Oakland.


Jak NTSB integruje bezpieczeństwo transportu?

Dla omówienia tego aspektu można odwołać się do tego, jak NTSB integruje swoje działania w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Składane przez NTSB rekomendacje realizowane są poprzez powiadomienie: Kongresu USA (Izba Reprezentantów oraz Senat), Organu Wykonawczego za pośrednictwem Departamentu Transportu (USDOT) oraz bezpośrednio poprzez właściwe do tego departamenty Krajowej Administracji Bezpieczeństwa Transportu Drogowego (NHTSA) oraz Federalną Administrację Drogową (FHWA), firmy motoryzacyjne oraz media.

Na szczeblu federalnym NHTSA wraz FHWA odpowiednio przekazują zgłoszone rekomendacje do reprezentanta każdego gubernatora stanu za pośrednictwem Urzędu Planowania Bezpieczeństwa Drogowego (OHSP), który z kolei przedstawia wymagane informacje i proponuje rozwiązania lokalnym organizacjom bezpieczeństwa ruchu, takim jak TIA.

TIA korzysta (rozwiązania lokalne poprawiające bezpieczeństwo ruchu ) bezpośrednio z rekomendacji i wpływów NTSB oraz wdraża je tam, gdzie to możliwe. PRZYKŁAD: Zalecenie bezpieczeństwa - 5 sierpnia 2005 r. Po dwóch latach badań obecnego stanowego systemu szkoleń kandydatów na kierowców, NTSB zarekomendowało znaczące zmiany w programie nauczania i przepisach egzaminacyjnych. Rekomendacje przedstawiono wszystkim stanom. Obecnie 13 stanów już przyjęło jedno z najważniejszych zaleceń NTSB, polegające na stopniowym wydawaniu prawa jazdy dla nowych kierowców. W stanie Michigan, OHSP oraz Sekretarz Stanu podjęli rozmowy na temat uruchomienia systemu etapowego wydawania prawa jazdy, a TIA aktywnie w tym procesie uczestniczyło. Następnie TIA przeprowadziło spotkania edukacyjne w całym hrabstwie i regionie w celu opisana i promowania koncepcji stopniowego wydawania prawa jazdy jako rozwiązania, które pozwoli zredukować wysoką liczbę ofiar śmiertelnych i ciężko rannych pośród dziewiętnastolatków i młodzieży młodszej.

Obecne badania wskazują, że taki system stopniowego wydawania praw jazdy umożliwił zmniejszenie liczby zabitych i ciężko rannych w ruchu drogowym. (Źródło: University of Michigan Transportation Research Institute).

***

NTSB odgrywa istotną rolę w zmniejszaniu liczby wypadków transportowych. Kompleksowe badania, NIEZALEŻNOŚĆ oraz proces komunikacji i zalecenia dotyczące całego sytemu transportu w znacznym stopniu przyczyniły się do poprawy bezpieczeństwa drogowego w Stanach Zjednoczonych przez ostatnie 40 lat. Zalecenia NTSB docierają do poziomu lokalnego, a TIA aktywnie uczestniczy w ich wdrażaniu. TIA pozostaje pod wpływem działalności NTSB, a jednocześnie jest niezależną agencją bezpieczeństwa drogowego na poziomie lokalnym. Obydwie organizacje rozumieją, że swoje sukcesy osiągają dzięki skuteczności opartej na NIEZALEŻNOŚCI w analizach i rekomendacjach.

Frank P. Cardimen jr.
Stowarzyszenie na rzecz Poprawy BRD (TIA), USA

Frank P. Cardimen prezentował ten referat podczas VII Międzynarodowego Seminarium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2008 „Badania bezpieczeństwa transportu – czas na integrację”, Gdańsk, 23-25 kwietnia 2008 r. Materiał został zamieszczony w wydawnictwie pokonferencyjnym. Stowarzyszenie TIA uczestniczy w seminariach GAMBIT od roku 1996 podejmując szereg tematów wspomagających realizację idei GAMBIT. Stowarzyszenie umożliwiło profesorowi Ryszardowi Krystkowi prezentację programu GAMBIT na dorocznym spotkaniu Rady Badań w Transporcie, które odbyło się w Waszyngtonie w styczniu 2007. Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego w Polsce zostało omówione w Sesji 469.