Drukuj

Wnioski XI Ogólnopolskiego Kongresu Zarządców Dróg Powiatowych „Zawiercie 2010”Uczestnicy zgromadzeni na XI Ogólnopolskim Kongresie Zarządców Dróg Powiatowych „Zawiercie 2010” (25-28 maja 2010 r.) między innymi wnioskują do rządu o przygotowanie rozwiązań pozwalających w trybie uproszczonym odbudować i zmodernizować zniszczoną infrastrukturę.

W dokumencie przyjętym przez uczestników Kongresu poruszono kilka istotnych dla powiatowego drogownictwa kwestii:

* Konieczne jest docelowe opracowanie systemowych rozwiązań odbudowy i zabezpieczenia infrastruktury drogowej przed skutkami nieprzewidzianych nadzwyczajnych zdarzeń losowych wywołanych siłami natury. Wobec obecnych rozmiarów zniszczeń i możliwości finansowych samorządów, wnioskujemy o opracowanie systemu wsparcia finansowego jednostek samorządu terytorialnego, ze szczególnym uwzględnieniem drogownictwa, które stanowi siłę sprawczą i napędową rozwoju infrastrukturalnego mikro i makroregionów.

* Uczestnicy Kongresu Zarządców Dróg Powiatowych zwracają uwagę na nierozwiązany dotychczas problem współdziałania administratorów cieków wodnych z samorządami i zarządcami dróg w zakresie umocnień linii brzegowych i bieżącego utrzymania rzek i potoków, co skutkuje wystąpieniem ogromnych zniszczeń – szczególnie w infrastrukturze drogowej.

* Kongres z uznaniem przyjmują pomoc państwa w finansowaniu zadań na drogach samorządowych w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych oraz rezerwy subwencji ogólnej będącej w dyspozycji Ministra Infrastruktury. Równocześnie wnioskujemy do Rządu RP i organów państwa o przedłużenie funkcjonowania tych programów na kolejne lata, z jednoczesnym stałym zwiększaniem puli środków tak bardzo niezbędnych w wykonaniu celów określonych w założeniach realizacyjnych wsparcia finansowego samorządów. Jednocześnie Kongres w pełni akceptuje rozwiązania funkcjonujące dotychczas przy rozdziale środków rezerwy subwencji ogólnej na inwestycje mostowe według dotychczas obowiązujących zasad.

* Uczestnicy Kongresu postulują o dalszą kontynuację Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Wzrastająca w zastraszającym tempie liczba zdarzeń drogowych w połączeniu z ciągłą tendencją wzrostu natężenia ruchu oraz coraz większa ilość ludzi poszkodowanych w wypadkach i kolizjach drogowych jest wystarczającym uzasadnieniem motywującym kontynuację doskonale sprawdzającego się programu.

*  Kongres Zarządców Dróg Powiatowych zwraca się do Rządu RP o przygotowanie i wprowadzenie w życie zmian w obowiązujących przepisach prawa, pozwalających w sposób jednoznaczny zidentyfikować zarządzającego ruchem na drogach wewnętrznych (w zakresie połączeń dróg wewnętrznych z drogami publicznymi). Dotychczasowe regulacje prawne określające jedynie właściwego zarządcę dróg wewnętrznych, a nie zawierające określenia zarządzającego ruchem powodują szereg nieporozumień na styku min.: zarządca drogi publicznej - użytkownik ruchu - organ kontroli ruchu drogowego - zarządca drogi wewnętrznej. Sytuacja ta jest przyczyną powstawania punktowych zagrożeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.