Maszyna drążąca TBM (tunnel boring machine), której zadaniem będzie drążenie tunelu pod Martwą Wisłą jest już gotowa. Symbolicznego odbioru urządzenia w fabryce firmy Herrenknecht AG w niemieckim Schwanau dokonał prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. „Kret” zostanie rozłożony na części i już wkrótce, zarówno drogą lądową, jak i morską, trafi do Gdańska. Pracę rozpocznie na przełomie 2012/2013 roku, po uprzednim zmontowaniu i przejściu testów.
TBM, który wydrąży tunel w Gdańsku ma 12,5 metra średnicy, 91 metrów długości i waży 2200 ton. - Maszyna robi niesamowite wrażenie. Dopiero stając obok niej, widać jaka to olbrzymia inwestycja i z jaką zaawansowaną technologią mamy do czynienia – podkreśla prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.
Tunel pod Martwą Wisłą, będzie pierwszym tunelem w Polsce wykonanym metodą TBM. Jego długość to ponad 1378 m. Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży „Dworzec Drzewny” (od strony Węzła Ku Ujściu) w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i „Dworzec Wiślany” (od strony Węzła Marynarki Polskiej) w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. Tarcza wiercąca TBM (której średnica wynosi ponad 12 metrów) wydrąży dwie nitki tunelu (po jednej dla każdego kierunku ruchu). Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły.
- Maszynę i zespół budowlany czeka wymagające przejście pod Wisłą – twierdzi Peter Griesbach, kierownik projektu firmy Herrenknecht. – W niektórych miejscach odległość od koryta rzeki do tarczy wynosić będzie 8 metrów. Cała maszyna zaprojektowana jest w taki sposób, by mogła pokonać 4 procentowy spadek na początku i w drugiej części tunelu.
Tunel pod Martwą Wisłą jest integralną częścią IV zadania budowy Trasy Słowackiego - odc. Węzeł „Marynarki Polskiej” – Węzeł „Ku Ujściu”. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum OHL, a inwestorem zastępczym spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.
Zadanie IV polega na budowie Trasy Słowackiego o długości ok. 2,4 km wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na odcinku od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu. Obejmuje budowę dwujezdniowego odcinka drogi o długości około 2,4 km, poprowadzonego nowym śladem, w tym odcinka tunelowego o długości około 1378 m, poprowadzonego pod dnem koryta rzeki Martwej Wisły.
Projektowane parametry techniczno-eksploatacyjne Trasy Słowackiego na odcinku od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu:
- Klasa techniczna drogi: GP (droga główna przyspieszona)
- Przekrój poprzeczny: 2/2 pasy ruchu
- Szerokość pasów ruchu: 3,5 m
- Prędkość projektowa: 60 km/h
- Kategoria ruchu: KR 5
Na budowę zadania IV składają się następujące odcinki:
- 154,6 m – droga poza obiektami inżynierskimi,
- 630,4 m – rampa dojazdowa w wykopie otwartym,
- 112,5 – tunel monolityczny wykonywany w wykopie otwartym,
- 1072,5 m – tunel wykonywany metodą drążoną,
- 192,5 m - tunel monolityczny wykonywany w wykopie otwartym,
- 147,5 m – rampa dojazdowa w wykopie otwartym,
- 50,0 m - droga poza obiektami inżynierskimi.
Koszt budowy Trasy Słowackiego to 1,4 mld zł, a koszt budowy IV zadania Trasy Słowackiego - 885,6 mln zł. Termin realizacji zadania to październik 2011 r. – październik 2014 r.
Źródło: Urząd Miejski w Gdańsku