Drukuj

Podczas Konwentu Marszałków Województw RP (13-14 września) w Zielonej Górze, Przemysław Hamera, dyrektor zielonogórskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przedstawił Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015.

Przyjęty przez rząd program zawiera m.in. listę priorytetowych zadań inwestycyjnych, które zostaną rozpoczęte do 2013 r. Określono wielkość środków przeznaczonych na jego finansowanie, które będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) oraz z budżetu państwa.

Przewidywane efekty realizacji Programu do końca roku 2013:
- stworzenie sieci autostrad o łącznej długości około 810,4 km (łącznie z odcinkami budowanymi w systemie koncesyjnym/ partnerstwa publiczno-prywatnego - 168,3 km),
- stworzenie sieci dróg ekspresowych o łącznej długości 782,5 km,
- budowa 26 obwodnic drogowych (o łącznej długości 203 km) miejscowości dotkniętych wysoką uciążliwością ruchu tranzytowego z zachowaniem dbałości o ochronę obwodnic przed nową zabudową, - przebudowa odcinków dróg krajowych (pod kątem poprawy bezpieczeństwa ruchu),
- poprawa stanu nawierzchni na drogach krajowych tak, aby w 2012 roku 66 proc. sieci dróg krajowych było w stanie dobrym, a 34 proc. w stanie niezadowalającym i złym.

Priorytetami inwestycyjnymi do 2015 r. będzie budowa autostrad i dróg ekspresowych:
- autostrada A1 - zakończenie budowy na całym przebiegu,
- autostrada A2 - zakończenie budowy na odcinku Świecko-Mińsk Mazowiecki, rozpoczęcie (w miarę możliwości) budowy odcinka Mińsk Mazowiecki - wschodnia granica państwa,
- autostrada A4/A18 - zakończenie budowy na całym przebiegu,
- autostrada A8 - zakończenie budowy na całym przebiegu,
- drogi ekspresowe: S1, S2, S3, S5, S7, S8, S17, S19, S69.

 

Łączna wartość wydatków na realizację Programu w latach 2011-2013 wynosi 72 430 378,8 tys. zł - 63 335 954,8 tys. zł pochodzić będzie z KFD, pozostałe 9 094 424 tys. zł - z budżetu państwa. Wydatki na program w tych latach mogą ulec zmianie - np. z powodu zmiany warunków przetargu czy konieczności wykonania dodatkowych prac.

Dyrektor zielonogórskiego oddziału GDDKiA omówił realizację programu również na przykładzie województwa lubuskiego. Mówił o oddanym w ubiegłym roku lubuskim odcinku autostrady A2, przebiegającej przez region autostradzie A18.
- Jedną z najważniejszych inwestycji drogowych nazywanych kręgosłupem województwa jest S3. Lubuski odcinek został podzielony na pięć mniejszych. W realizacji są teraz odcinki od Gorzowa do Międzyrzecza i od Międzyrzecza do Sulechowa - mówił Przemysław Hamera. Koszt tego zadania to 3,6 mld zł.

Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego