Drukuj

400 km nowych ścieżek rowerowych, rozbudowana siatka połączeń tramwajowych, Szybka Kolej Aglomeracyjna i metro oraz ścisłe centrum podporządkowane pieszym - tak krakowscy planiści widzą Kraków 2030 roku. Zespół ekspertów pracuje nad zmianami w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Krakowa.

Analizy przeprowadzone na potrzeby nowego studium wskazują, że ruch rowerowy z roku na rok stanowi coraz większy udział w podróżach miejskich. W nowym studium poświęcono temu wiele uwagi. Wszystkie nowe inwestycje w zakresie tras drogowych oraz linii tramwajowych mają być odtąd realizowane z myślą o ułatwieniu ruchu rowerowego przez prowadzenie wydzielonych dróg rowerowych.

Planiści nie zapominają o transporcie kołowym. Choć zapowiadają jego ograniczenie w obszarze centrum, to szykują rozwiązania, które mają ułatwić poruszanie się po Krakowie. W planach jest utworzenie parkingów park&ride na terenie miasta, a szczególnie przy węzłach przesiadkowych, aby umożliwić kierowcom pozostawienia samochodu i przesiadkę na szybkie linie. Kluczową inwestycją jest budowa trzeciej obwodnicy, która zmniejszy natężenie samochodów na alejach.

Ponadto roboczy projekt studium zakłada, że trasa przebiegająca wzdłuż Mogilskiej i Jana Pawła II stanie się zieloną aleją handlowo – komercyjną o spowolnionym ruchu, natomiast ul. Bora Komorowskiego trasą tranzytowego transportu.

Źródło: UM Kraków