Drukuj

Pierwszy system naprowadzania na parkingi powstał w latach 70. ubiegłego wieku w niemieckim mieście Aachen. Obecnie na świecie funkcjonuje ponad 200 takich systemów. Działają one przede wszystkim w Japonii, ale też są powszechnie wykorzystywane w europejskich aglomeracjach. Niekwestionowaną pozycję lidera w tych wdrożeniach zajmują niemieckie miasta - z systemów parkingowych korzysta blisko sto miast. Również polskie aglomeracje mogą poszczycić się takimi wdrożeniami.

 

W Polsce od kilku lat trwają intensywne prace we wdrożeniach inteligentnych systemów transportowych. Dzieje się tak dzięki dofinansowaniu takich projektów z unijnych funduszy. Dynamice tego procesu służy postęp technologiczny. Miasta widzą w tych systemach receptę na udrożnienie ulic i upłynnienie ruchu samochodowego. Elementami inteligentnych systemów transportowych są systemy informacji parkingowej.

Systemy informacji parkingowej można wykorzystywać do zarządzania miejscami postojowymi we wszystkich zorganizowanych rodzajach stref i obiektach parkingowych (zaczynając od typu P&R), zarówno publicznych jak i prywatnych. System może bowiem powiązać parkingi miejskie z komercyjnymi przekazując informacje o wolnych miejscach postojowych.

Wiele ośrodków naukowych wykonało badania wpływu takich systemów na systemy transportowe.  Badania takie prowadzono między innymi w Niemczech, Japonii, Holandii. Dowiodły one, że kierowcy przyjmują i wykorzystują przekazywane im informacje o wolnych miejscach postojowych. Kierowcy dotąd parkujący na ulicach chętnie zmieniają ten zwyczaj. Liczba kierowców wykorzystujących informacje o parkingach, w zależności od dnia tygodnia oraz pory dnia, sięga od 10 do 18 procent. Oczywiście, z systemu informacji również chętnie korzystają kierowcy okazjonalnie wjeżdżający do śródmiejskich stref.

– System informacji parkingowej daje konkretne korzyści. Przede wszystkim zwiększa się zajętość parkingów o 15 procent, a czas poszukiwania wolnego miejsca do parkowania skraca się nawet o 50 procent. Droga do miejsca parkowania skraca się natomiast nawet o 30 procent. Mamy też do czynienia z redukcją pracy przewozowej – podkreśla dr inż. Jacek Oskarbski z Politechniki Gdańskiej. Również odnotowuje się spadek liczby aut parkujących na ulicach. Właśnie dzięki temu, że więcej kierowców korzysta z parkingów mniejsze jest zapotrzebowanie na parkowanie przykrawężnikowe. Daje to z kolei większą przestrzeń pieszym i rowerzystom. Ponadto, usprawnia i upłynnia się też ruch pojazdów uprzywilejowanych.

Systemy informacji o wolnych miejscach parkingowych przyczyniają się do generalnych zmian we wzorcach podróży. Podróżujący autami chętniej korzystają z parkingów P&R przesiadając się na środki komunikacji zbiorowej, co przyczynia się do uwolnienia centrów miast od zatłaczającego je ruchu indywidualnego. A za tym idąca redukcja manewrów w ciągach ulic przyczynia się do podniesienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Aspekt ograniczenia ruchu indywidualnego ma też znaczenie dla ochrony środowiska i jakości życia ludzi.

AS