602W najbliższą sobotę (16 stycznia) w Bydgoszczy zostanie uruchomiona linia tramwajowa do Fordonu z estakadą, zintegrowaną platformą przesiadkową Bydgoszcz Wschód, zmodernizowanym układem drogowym wzdłuż przebiegu torów i obsługującym nowe połączenie nowoczesnym taborem. To najdłuższa nowa trasa wybudowana w Polsce po 1989 roku.

Budowa 10-kilometrowego torowiska wzdłuż ulic Lewińskiego, Akademickiej i Andersa trwała 2 lata. Pierwsze prace rozpoczęły się w listopadzie 2013 roku, a zakończono w listopadzie 2015 roku. Inwestor w grudniu odebrał pozwolenie na użytkowanie. Wcześniej niezbędne testy, w tym próby obciążeniowe, przeszły nowe obiekty zbudowane na trasie. 16 stycznia po nowym torowisku zaczną kursować cztery linie tramwajowe. Przez pierwsze dwa dni będą wozić pasażerów za darmo.

Roboty obejmowały nie tylko budowę torowiska. Najbardziej skomplikowanym elementem było wzniesienie nowoczesnej estakady nad stacją kolejową Bydgoszcz Wschód. Półkilometrowy obiekt o konstrukcji żelbetowej składa się z 20 podpór. Częścią estakady jest zadaszenie w kształcie tuby. Tworzą je stalowe profile i hartowane szkło. Zadaszono również perony kolejowe. Komunikację pomiędzy nimi zapewniają schody oraz windy. Stacja kolejowa została przeniesiona blisko 400 metrów w kierunku zachodnim. Wymagało to zbudowania nowego układu torowego i peronów.

502604
Ważnym elementem nowej linii jest rozbudowana pętla tramwajowa Łoskoń  z elementami zajezdni. Oprócz 7 torów odstawczych zbudowano też halę serwisową oraz budynek zaplecza socjalnego. Przy torach funkcjonuje też parking dla autobusów. Cały teren jest ogrodzony i monitorowany. Przystanek początkowo – końcowy zlokalizowano przy rondzie na połączeniu ulic Andersa i Geodetów.

Kolejnym istotnym elementem zrealizowanego projektu są pętle awaryjne. W sumie powstały trzy nowe pętle umożliwiające tymczasową organizację ruchu: przy ul. Wyścigowej, Korfantego i Piłsudskiego. Ostatecznie ta ostatnia będzie wykorzystywana też w ruchu liniowym (linie nr 7 i 10).

Budowa torowiska wiązała się też, że z przebudową układu drogowego. Na ul. Akademickiej, pomiędzy Jasiniecką i Igrzyskową, dobudowano drugą jezdnię. Zmodernizowano też kilka odcinków i skrzyżowań na ul. Andersa. Wiadukt przy ul. Skarżyńskiego, gdzie zlokalizowano przystanki, doposażono w windy i dodatkowe schody ułatwiające przesiadki. Na przyległych ulicach wybudowano cztery ronda. Wydłużono też przebieg ulicy Orląt Lwowskich (do Andersa) i Andersa (do Geodetów). Dzięki tym przedsięwzięciom poprawiono płynność ruchu oraz bezpieczeństwo.

RS1RS4

 

 

 

 

 

 

Nową linię obsługiwać ma między innymi 12 pojazdów „Swing”.

Inwestycja w liczbach:
•    Długość estakady nad stacją Bydgoszcz Wschód – 545 m
•    Wartość kontraktu - 290 mln
•    Liczba nowych sygnalizatorów świetlnych – 250
•    Długość linii – 10 km
•    Długość toru pojedynczego – 23 km
•    Długość zmodernizowanych ulic – 9 km
•    Liczba par przystanków – 13
•    Liczba przystanków autobusowych - 31
•    Liczba linii tramwajowych – 4
•    Liczba pętli – 4

Wykonawcą inwestycji było konsorcjum w składzie: „Gotowski”, PRM Mosty-Łódź, Feroco, PIRK TOR-KRAK, PBDiM Kobylarnia.

Źródło: Gotowski

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.