PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otwierają połączenie kolejowe, które zapewni szybkie i sprawne połączenie centrum Warszawy z Lotniskiem Chopina.
Trasa, na którą 1 czerwca wyruszyły pociągi dwóch przewoźników – warszawska Szybka Kolej Miejska i Koleje Mazowieckie, będzie służyła nie tylko pasażerom odlatującym i przylatującym na lotnisko Chopina, ale usprawni też codzienne podróże mieszkańców po Warszawie.
Inwestycja została podzielona na dwie części. Pierwsza z nich została zakończona w 2008 roku i polegała na przebudowie ponad ośmiokilometrowego odcinka torów między stacją Warszawa Zachodnia i Warszawa Okęcie, w trakcie której powstały dwa nowe przystanki osobowe - Warszawa Aleje Jerozolimskie i Warszawa Żwirki i Wigury. Nowe przystanki mają duże znaczenie dla przewozów pasażerskich w obrębie stolicy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zbudowały je w pobliżu dużych osiedli mieszkaniowych i dzielnic biurowych. Wybudowano również dwa nowe tory między stacją Warszawą Zachodnią a przystankiem Warszawa Aleje Jerozolimskie, co pozwoliło na rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od podmiejskiego i zwiększenie przepustowości linii. Realizacja tego zadania kosztowała 223,6 milionów złotych.
Druga część inwestycji pozwoliła na stworzenie sprawnego połączenia kolejowego z warszawskim lotniskiem. Roboty budowlane rozpoczęły się 17 listopada 2009 roku, a pozwolenie na użytkowanie dla inwestycji uzyskano 18 maja 2012 roku. Na podziemnej stacji powstał wyspowy peron o długości 150 metrów, umożliwiający obsługę dwóch pociągów. Linia na przeważającej długości (1 183 m) przebiega w tunelu na głębokości do 5 metrów. W trakcie tego etapu inwestycji przebudowano również przystanek Warszawa Służewiec.
Budowa połączenia na lotnisko Chopina (od przystanku Warszawa Służewiec) objęła:
- budowę dwutorowej łącznicy o długości prawie 2 km, od przystanku osobowego Warszawa Służewiec do stacji Warszawa Lotnisko Chopina wraz z budową infrastruktury technicznej umożliwiającej bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów,
- kompleksową modernizację nawierzchni kolejowej toru nr 1 linii nr 8 na odcinku od przystanku osobowego Warszawa Służewiec do stacji Warszawa Okęcie,
- budowę podstacji trakcyjnej i nastawni dysponującej „OKL”,
- wykończenie i wyposażenie obiektu przeznaczonego na stację kolejową Warszawa Lotnisko Chopina,
- przebudowę przystanku Warszawa Służewiec.
Całkowity koszt realizacji projektu inwestycyjnego wg umowy o dofinansowanie: 300 032 500,00 zł netto.
Efekty inwestycji:
- poprawa dostępności warszawskiego Lotniska Chopina dla pasażerów rozpoczynających bądź kontynuujących podróż z centrum Warszawy, poprzez stworzenie alternatywnego dla komunikacji drogowej połączenia kolejowego,
- skrócenie czasu dojazdu dla pasażerów z obszaru całej Polski poprzez stworzenie bezpośredniego połączenia Lotniska Chopina z dworcem kolejowym Warszawa Centralna. Czas przejazdu wynosi około 20 minut.
Dodatkowe informacje:
- maksymalna częstotliwość kursowania pociągów z i do stacji Warszawa Lotnisko Chopina: 6 par pociągów na godzinę. Ich obsługa zapewniona jest przez spółki samorządowe: Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o., Koleje Mazowieckie Sp. z o.o;
- ogółem w trakcie prac budowlanych wydobyto ok. 200 000 m3 mas ziemnych (równowartość 15 tys. ciężarówek), zużyto 50 000 m3 betonu oraz 9 200 ton stali;
- przestrzeń tunelu jest wyposażona w system oddymiania przeznaczony do odprowadzania ciepła i dymu. Wentylację zapewnia system para wentylatorów oddymiających o wydajności 90m3/s.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.