Spis treści

Poniżej tamy w dolnym biegu rzeki także wybudowano mosty o rekordowych rozpiętościach przęseł, tj. Sutong najdłuższy most podwieszony (rozpiętości 1088 m) i dwa mosty wiszące z pierwszej szóstki na świecie pod względem długości przęsła - Runyang Południowy (rozpiętości 1490 m) i Jiangyin Yangtze River (rozpiętości 1375 m). Ponieważ światło pod mostem musi być zapewnione w wysokości ponad 50 m, więc dojazdy do wszystkich mostów musiały to uwzględniać.

Na przykład w miejscowości Zhenjiang droga przekraczała rzekę Jangcy i znajdującą się na niej wyspę (fot. 9). Dlatego wybudowano dwa kolejne mosty łączące brzegi rzeki z wyspą, Runyang Południowy (most wiszący rozpiętości 1490 m) i Nan Cha (most podwieszony rozpiętości 406 m). Pod oboma mostami na nabrzeżach i na wyspie Chińczycy założyli ogród botaniczny. Ponieważ oba mosty muszą zapewniać dość wysokie światło nad rzeką, to zaprojektowano obustronne zjazdy na wyspę w kształcie ślimaków przedmostowych, dobrze wpisanych w krajobraz otaczającego terenu. Ponadto zgranie ukształtowania łącznic z zagospodarowaniem terenu pod mostem w tym przypadku było rzeczywiście bardzo efektowne i podkreślało dodatkowo walory krajobrazowe ogrodu botanicznego (fot. 10 – 17).


 

a) Panorama dwóch mostów  b) Zagospodarowanie terenu pod mostem c) Łącznice dojazdowe do mostu z lotu ptaka

Fot. 9. Dwa mosty w Zhenjiang    

Fot. 10. Ślimak mostu Runyang Południowy Fot. 11. Ślimaki mostu Runyang Południowy Fot. 12. Most Runyang Południowy
Fot. 13. Ślimak mostu Runyang Południowy  Fot. 14. W ogrodzie botanicznym pod mostem Fot. 15. Sadzenie drzew w ogrodzie botanicznym
Fot. 16. Widok ślimakowego zjazdu na wyspę na tle mostu Runyang Południowy Fot. 17. Ślimakowy dojazd do ogrodu botanicznego

Również w przypadku węzłów autostradowych, wybudowanych w ostatnich latach w Chinach, przywiązuje się niezwykłą dbałość o zagospodarowanie terenu. W ciężkim i trudnym klimacie wraz z zagospodarowaniem terenu skarp niejednokrotnie zachodzi potrzeba zaprojektowania ich wzmocnienia. Chińczycy w tym względzie stosują swoje tradycyjne wzmocnienia, zastępujące nasze kożuchowe darniowanie.

a) b)

Fot. 18. Wzmocnienie skarp i zagospodarowanie terenu w okolicy węzła autostradowego

Tereny zielone wzdłuż ciągów komunikacyjnych występują w Chinach niemalże wszędzie. A drogowcy dbają, żeby w okolicy ciągów komunikacyjnych i pod licznymi węzłami oraz drogami szybkiego ruchu i na estakadach były tereny zielone. I tak jest w rzeczywistości. Przy tym stosują oni zasadę, że wygodniej i efektywniej jest posadzić drzewo już rozrośnięte i zadbane niż sadzonkę, która nie wiadomo czy się przyjmie.

Fot. 19. Węzeł w pobliżu Suzhou Fot. 20. Połączenie łącznic Fot. 21. Nowo posadzone drzewa
Fot. 22. Zagospodarowanie terenu pod węzłem Fot. 23 a). System nasadzeń zieleni Rys. 23 b). System nasadzeń zieleni


dr hab. inż. Alicja Sołowczuk
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny
Wydział Budownictwa i Architektury
Katedra Dróg, Mostów i Materiałów Budowlanych

 

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2009-11-13 02:30
Jako gość chińskich producentów przemierzyłem z nimi setki km autostradami. Uderzał mnie kontrast miedzy wspaniałymi drogami a niechlujnymi, brudnymi i pękającymi od przeładowania ciężarówkami, tandetnymi autobusami i niezdyscyplinowaniem kierowców. Ale napawałem się widokami przyrody, miasteczkami i zapyziałymi wioskami. Można Chińczykom zazdrościć rozmachu w budownictwie autostrad.
Pozdr Stan, a po chińsku

??? si tan li
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
0 #2 Gość 2009-11-13 10:13
Ciekawe ile czasu wytrzymają ich drogi???...
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.