edroga115Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze podpisała umowę na przebudowę i dostosowanie drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady na odcinku z Żar do Iłowej.

 

22-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 18, który zaczyna się w okolicach węzła Żary Zachód w stronę Wrocławia, a kończy blisko 4 km przed węzłem Iłowa, zostanie przebudowany. Umowa o wartości ponad 250 mln zł została podpisana 14 listopada br. z konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA S.A. (lider) oraz MIRBUD S.A. (partner). Zadaniem wykonawcy będzie realizacja robót budowlanych na południowej jezdni obecnej DK18 wraz z budową węzła autostradowego Żary (przebudowa elementów istniejącego węzła typu półkoniczyna) oraz budową obiektów inżynierskich (trzy wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt nad autostradą, most oraz przejście pod autostradą).

Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna-Golnice o długości 70 km) do standardów sieci drogowej o parametrach autostradowych. Inwestycja stanowi drugi etap budowy autostrady A18 (pierwszy to budowa jezdni północnej).

Inwestycja podzielona jest na następujące odcinki realizacyjne:
- od granicy państwa do km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia), - przetarg w toku,
- od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa), - podpisana umowa
- od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa, - planowane rozpoczęcie przetargu na roboty II połowa 2020 r.
- granica województwa - węzeł Golnice - planowane rozpoczęcie przetargu na roboty II połowa 2020 r.

Postępowanie przetargowe
Przetarg na przebudowę i dostosowanie 22-kilometrów drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady został ogłoszony 5 czerwca 2019 r. Było to drugie postępowanie, bowiem w pierwszym przetargu wszystkie złożone oferty przekraczały kwotę przeznaczoną na realizację zadania. W przetargu uczestniczyło 8 firm.

A18 w kierunku Europy Zachodniej
Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym, który łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r.

Źródło: LUW

Komentarze  
zbyszek
0 #1 zbyszek 2020-01-19 23:45
Wszystko to trwa cholernie długo, a ta droga jest wizytówką kraju dla wjeżdżających od strony Berlina na południe. Obiecywaliście,że prace zaczną sie w 1019 roku, jak zwykle obiecanki cacanki.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.