Spis treści

Procedury w tej ustawie zastępuje się jedną zintegrowaną decyzją dotyczącą całej inwestycji, wydaną w sprawie administracyjnej o szerokim i zróżnicowanym przedmiocie i zakresie. W decyzji tej ma się dokonać wskazanie w zakresie lokalizacji inwestycji, ma ona mieć skutek decyzji wywłaszczeniowej oraz zatwierdzać projekt budowlany. Odrębną decyzją ma być ustalane odszkodowanie za wywłaszczoną nieruchomość.

Pomimo tych wszystkich zmian legislacyjnych, obowiązujące przepisy prawne nie ułatwiają (tak jak by mogły i powinny) usuwania skutków powodzi oraz wywołują szereg wątpliwości interpretacyjnych. Dla przykładu niejednoznaczna definicja pojęcia „przedsięwzięcie” w rozumieniu ustawy środowiskowej wskazuje na konieczność stosowania tej ustawy do przypadków, określonych ustawą o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu. Ustawy powodziowe nie zwalniają także zarządców dróg z obowiązku pozyskiwania zgody właścicieli nieruchomości przyległych do drogi na korzystanie z nieruchomości na cele  odbudowy, remontu czy rozbiórki obiektów drogowych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku powodzi, jak również nie zwalniają z obowiązku pozyskiwania decyzji na wycinkę drzew, znajdujących się na obszarze objętym likwidacją szkód.

Ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 roku, obowiązująca od dnia 9 lipca 2010 roku nie zawiera ponadto jasnych regulacji zapewniających uruchomienie środków finansowych na odbudowę dróg wojewódzkich, skupiając się wyłącznie na drogach krajowych. Jest to istotne przeoczenie, które spowoduje nierówne finansowanie różnych kategorii dróg publicznych. Jest to zupełnie nieuzasadnione i krzywdzące chociażby z uwagi na nie mniejsze znaczenie dróg wojewódzkich dla lokalnych społeczności oraz fakt, iż w wyniku powodzi oraz osunięć ziemi ucierpiały nie drogi krajowe, a głównie drogi niższych kategorii. Stworzono na szczęście inne finansowe mechanizmy wsparcia dla samorządów, takie jak dotacje z budżetu państwa i zadania kluczowe zwiększające Regionalne Programy Operacyjne.

Grzegorz Stech
dyrektor
Zarządu Dróg Wojewódzkich
w Krakowie

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.