Spis treści

Teoria a praktyka

Stabilizacja osuwisk: droga ekspresowa  S1, obwodnica m. Grodziec

Znakomitym przykładem kompleksowego rozwiązania problemów osuwiskowych skarp drogowych jest obiekt zlokalizowany w ciągu drogi ekspresowej S1 Bielsko-Biała – Cieszyn, na odcinku obwodnicy miejscowości Grodziec Śląski.

Rys. 1. Droga ekspresowa S1, schemat zabezpieczenia skarp osuwiskowych

Problem pojawił się na skarpach o nachyleniu rzędu jedynie 30° i długości skłonu blisko 20 m. Procesy rozwijające się stopniowo, objęły ostatecznie całą wysokość skarp, a w okresie największej intensywności koluwia zasypywały pobocze i część jednego z pasów ruchu. Zjawisko dotknęło obu skarp wykopu, na odcinku ok. 240 m

Fot. 2. Droga ekspresowa S1, uszkodzenia skarp na obwodnicy Grodźca Śląskiego Rys. 2. Droga ekspresowa S1, przekrój geotechniczny skarpy osuwiskowej

Po próbach zabezpieczeń doraźnych (maty przeciwerozyjne, przypory gabionowe), ostatecznie zdecydowano się na zabezpieczenie konstrukcją gwoździowaną z oblicowaniem elastycznym. Stateczność wgłębną zapewnił układ gwoździ gruntowych TITAN 30/11 o długościach 3, 4, 6, 7, 8, 9, 12 m, o łącznym metrażu ~ 9 000 mb.

Rys. 3. Droga ekspresowa S1, przekrój obliczeniowy dla skarpy osuwiskowej z wprowadzonymi zabezpieczeniami

Jako oblicowanie zapewniające stateczność przypowierzchniową zastosowano elastyczny system oblicowania TECCO®, nadając tym samym całości bardzo estetyczny wygląd oraz chroniąc skarpy przed jakimikolwiek deformacjami powierzchniowymi.

Fot. 3. S1, widok skarp osuwiskowych po zabezpieczeniu

Stabilizacja osuwisk: droga krajowa nr  69, m. Przybędza

Bliźniacze rozwiązanie zastosowano również na skarpie korpusu drogowego drogi krajowej nr 69 w rejonie Węgierskiej Górki.

Rys. 4. Droga krajowa nr 69, schemat stabilizacji osuwiskowego korpusu drogowego wraz podłożem

Procesy osuwiskowe uaktywniły się w korpusie drogowym biegnącym po naturalnym zboczu. Nachylenie skarpy korpusu wynosi 45 - 60o. Zjawiska spowodowały uszkodzenia nawierzchni drogi krajowej, spękania i znaczne uskoki, na odcinku ok. 100 m.

Rys. 5. Droga krajowa nr 69, przekrój geologiczno-inżynierski osuwiskowego korpusu drogowego Tabela. Droga krajowa nr 69, tabela warstw geotechnicznych

Podejmowane próby napraw przy pomocy narzutu kamiennego, geowłóknin i odwodnienia przynosiły poprawę krótkotrwałą. Docelowo w stabilizacji osuwiska wykonano poprawę odwodnienia oraz zabezpieczenie wgłębne z użyciem ok. 6 000 mb gwoździ TITAN 40/16 o długościach 6, 9, 12 i 15 m.

Fot. 4. Droga krajowa nr 69, wykonywanie gwoździ gruntowych systemu TITAN Rys. 6. Droga krajowa nr 69, przekrój obliczeniowy korpusu osuwiskowego z modelowanym zabezpieczeniem Rys. 7. Droga krajowa nr 69, analiza MES korpusu osuwiskowego, widoczne strefy przemieszczeń poziomych korpusu i podłoża (wartości w mm)

Układ gwoździ współpracuje z aktywnym systemem oblicowania TECCO®. Zabezpieczenie wtapia się w otoczenie, znikając pod pokrywą wegetacyjną.

Fot. 5. Droga krajowa nr 69, zabezpieczony osuwiskowy korpus drogowy w miejscowości Węgierska Górka

Mirosław Mrozik
Geobrugg AG, Partner w Polsce

Jakub Sierant
TITAN Polska Sp. z o.o.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.