23 listopada została podpisana umowa na budowę obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu drogi krajowej nr 73. Budować obwodnicę będzie konsorcjum firm: Vistal Gdynia S.A. i Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Sp. z o.o. Konsorcjum, zgodnie ze złożoną ofertą, ma 22 miesiące od daty zawarcia umowy na realizację inwestycji z gwarancją jakości na 10 lat. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych.
Wykonawca ma wybudować jednojezdniową drogę dwupasową klasy GP o długości około 6,9 km, z nawierzchnią przystosowaną do nośności 115 kN/oś.
Do zakresu prac należy ponadto budowa: skrzyżowań z dodatkowymi pasami ruchu dla relacji skrętnych, obiektów inżynierskich (w tym: wiaduktów, mostu, przepustów, murów oporowych), dróg dojazdowych (obsługujących przyległe tereny), zjazdów, zatok postojowych do kontroli pojazdów, budowa lub przebudowa chodników, przebudowa lub zabezpieczenie urządzeń kolidujących z budową drogi.
Wykonać trzeba także system odwadniający drogę (kanalizację deszczową, rowy i przepusty), urządzenia ochrony środowiska (ekrany, urządzenia podczyszczające wody, przejścia dla zwierząt) oraz oznakowanie i organizację ruchu. Po ukończeniu inwestycji wykonawca musi jeszcze opracować dokumentację powykonawczą i uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie.
Koszt budowy obwodnicy wyniesie prawie 80 mln zł.
Źródło: GDDKiA
Niepodważalne argumenty, które przejmą cześć ruchu tj. nowy most na Wiśle w ciągu drogi DW 973 i ekspresówka S7 do Krakowa, znosi idea zrównoważonego rozwoju tzn. problem wykluczenia transportowego Małopolski północno-wschodniej, która paradoksalnie nie łapie się do Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020. Jakoś w województwie świętokrzyskim kwestia dk73 nie jest tylko sezonowym paliwem przedwyborczym, ponieważ w zaawansowanych planach inwestycyjnych istnieje tam modernizacja odcinka Kielce – Wola Morawicka wraz z obwodnicą Morawicy.