Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) do budowy stałego połączenia tunelowego wysp Wolin i Uznam jest już w budowie. Najpierw zostanie zmontowana w zakładzie producenta, a potem zdemontowana i przetransportowana do Świnoujścia. Ale na ten moment trzeba poczekać jeszcze kilka miesięcy.
Konsorcjum budujące świnoujski tunel zleciło wykonanie TBM firmie China Railway Engineering Group Co. Ltd (CREG) w formule "zaprojektuj i wybuduj". Wprawdzie urządzenie jest podobne do innych, które służą tego rodzaju inwestycjom, jednakże musi dedykowane, zaprojektowane pod konkretne zadanie - budowę tunelu między wyspami Wolin i Uznam, spełniać parametry jakie wskazali polscy projektanci tunelu. Zgodnie z raportem przesłanym przez producenta TBM, faza projektowa zakończyła się już i rozpoczęto budowę maszyny.
Świnoujska TBM będzie miała zewnętrzną średnicę 13,46 metrów, a sama tarcza 12 metrów. Cała konstrukcja będzie miała 101 metrów długość i będzie ważyła 2740 ton. Kompletna maszyna ma być zmontowana w Chinach najpóźniej w maju 2020 r.
Źródło: UM Świnoujście