W ubiegłym tygodniu podpisana została umowa na modernizację 15-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 251 ze Żnina do Damasławka. Gruntowna przebudowa będzie kosztować 47 milionów złotych.
- To historyczny moment, ponieważ uruchomiliśmy fizyczne wydatkowanie środków unijnych na modernizację dróg wojewódzkich z ogromnej puli zadań wartej w sumie 600 milionów złotych. Właśnie rusza pierwsza inwestycja – warta prawie 50 milionów złotych przebudowa drogi ze Żnina do granicy województwa, którą zrealizuje firma Eurovia. W ciągu półtora roku projekt będzie rozliczony. To jedna z czternastu inwestycji, które w tym trybie chcemy zrealizować – mówił marszałek Piotr Całbecki.
Trasa między Żninem a granicą województwa to ostatni odcinek wymagający przebudowy w ciągu dróg wojewódzkich nr 251 i 252, które komunikują południową część województwa kujawsko-pomorskiego. W ostatnich latach przebudowane zostały odcinki pomiędzy Żninem, Barcinem, Pakością, Inowrocławiem i Włocławkiem.
Firma Eurovia Polska wykona zadanie za kwotę 46,9 mln zł i obejmie prace 7-letnią gwarancją. Planowany termin zakończenia inwestycji to połowa 2018 roku. Plac budowany zostanie przekazany w najbliższych dniach. Prace rozpoczną się od wycinki drzew.
W ramach zadania jezdnia zostanie wzmocniona i otrzyma szerokość 7 metrów. Powstanie 6 skrzyżowań skanalizowanych (z prawoskrętami i lewoskrętowami) z drogami powiatowymi, 22 skrzyżowania z drogami gminnymi, a także 20 nowych zatok autobusowych. Konstrukcja drogi zostanie wzmocniona do przenoszenia obciążeń rzędu 10 ton na oś. Przy trasie powstaną też ciągi pieszo-rowerowe: to możliwe dzięki współpracy z samorządami lokalnymi – gminą Żnin i Janowiec Wielkopolski – które będą partycypować finansowo w budowie tej infrastruktury.
W Żninie zaplanowano też przebudowę i wzmocnienie mostu na rzece Gąsawka w ciągu ulicy Dworcowej. Łuki na drodze będą dostosowane do obecnie obowiązujących norm. Zaplanowano też przebudowę przepustów, chodników i zjazdów na posesje. Przy wjeździe do Żnina powstanie miejsce do kontroli i ważenia pojazdów - tego typu rozwiązania pozwalają inspektorom transportu drogowego skutecznie walczyć z przeciążonymi pojazdami, które są najbardziej odpowiedzialne za degradację dróg. Zaplanowano także budowę i przebudowę oświetlenia oraz odwodnienia drogi. Trasa zyska trwałe oznakowanie poziome z termoplastu oraz nowe oznakowanie pionowe. Powstanie też trzywlotowe rondo w Juncewie (obecne skrzyżowanie z drogą na Sielec). Węzeł, który połączy drogę z planowaną drogą ekspresową S5, zrealizuje GDDKiA.
Źródło: ZDW w Bydgoszczy