Na przełomie czerwca i lipca rozpocznie się remont jezdni południowej autostrady A4, tj. jezdni w kierunku Katowic, na wysokości Góry Św. Anny, pomiędzy węzłami Krapkowice i Kędzierzyn-Koźle. Na ponad 7-kilometrowym odcinku autostrady zostanie wykonany remont poszczególnych warstw nawierzchni jezdni. Oddanie do ruchu wyremontowanego odcinka jezdni południowej planowane jest do końca września br.
Wykonawcą remontu jest Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S.A. Wartość zawartej umowy z wykonawcą opiewa na kwotę około 18 mln zł. Remont jest realizowany w formule „zaprojektuj i wyremontuj”, co oznacza że w pierwszej kolejności wykonawca opracuje projekt remontu autostrady, a następnie na podstawie tego projektu wykona roboty w terenie.
I etap prac - ograniczenia
W pierwszym etapie prac wykonawca przystąpi do rozbudowy istniejącego przejazdu awaryjnego w pasie rozdziału, znajdującego się na początku remontowanego odcinka, a także wybuduje nowy przejazd awaryjny w pasie rozdziału na końcu remontowanego odcinka. Podczas wykonywania powyższych prac wystąpią utrudnienia w ruchu spowodowane wyłączeniem pasów szybkiego ruchu na dwóch odcinkach na obu jezdniach. Zostanie wprowadzony zakaz wyprzedzania przez samochody ciężarowe oraz ograniczenie prędkości.
Prace te mają na celu dostosowanie istniejącej infrastruktury drogowej do przełożenia ruchu na jezdnię północną na czas zamknięcia remontowanego odcinka.
Lipiec - prace na jezdni południowej
W drugiej połowie lipca nastąpi zamknięcie jezdni południowej autostrady, tj. jezdni w kierunku do Katowic na odcinku ponad 7 kilometrów. Roboty na jezdni południowej będą prowadzone w jednym etapie całą szerokością jezdni, przy czym ruch zostanie przełożony na jezdnię przeciwną, tj. na jezdnię w kierunku do Wrocławia.
Ruch będzie odbywał się dwukierunkowo, co oznacza, że kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Pozwoli to na ograniczenie zatorów związanych z prowadzonym remontem. W czasie remontu jezdni południowej będzie obowiązywało ograniczenie prędkości. Na znakach o zmiennej treści będą umieszczane komunikaty dla kierowców, informujące o aktualnej sytuacji na drodze.
Oprócz remontu nawierzchni zakres robót obejmie również remont odwodnienia, profilowanie zawyżonych lub zaniżonych poboczy, wymianę barier betonowych, odtworzenie oznakowania poziomego wraz z punktowymi elementami odblaskowymi, remont obiektów mostowych.
Źródło: GDDKiA