Zarządzając drogami o łącznej długości prawie 18 tys. km, GDDKiA musi prowadzić również działania na istniejącej sieci. W tym roku ogłosi przetargi na ponad 200 zadań, które swoim zakresem obejmą ok. 630 km dróg. Łączna wartość wszystkich tych zadań to ok. 3,6 mld zł.
W realizacji są obecnie 82 zadania z nowymi odcinkami dróg o łącznej długości ponad 1000 km, w przetargach kolejnych 29 zadań o łącznej długości blisko 360 km, a do końca 2020 r. ogłoszone zostaną nowe przetargi na 25 odcinków o łącznej długości ponad 350 km. Planowane działania na istniejącej sieci to przebudowa dróg i skrzyżowań oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) na odcinkach dróg krajowych, z których na co dzień korzystają nie tylko kierowcy, ale również piesi i rowerzyści.
Przetargi w 2020 roku
Wśród zaplanowanych na 2020 rok przetargów znalazło się 67 zadań dotyczących rozbudowy istniejących odcinków dróg krajowych o łącznej długości ok. 465 km. Niemal wszystkie przetargi, dokładnie 57 o długości ok. 363 km, będą dotyczyć wyłonienia wykonawców robót budowlanych. W ośmiu przypadkach ogłoszone będą postępowania na realizację w trybie „projektuj i buduj” w sumie na ok. 102 km. Dla przykładu blisko 55 km na DK65 w woj. podlaskim i warmińsko-mazurskim, blisko 50 km na DK22 oraz DK92 w woj. pomorskim, wielkopolskim i lubuskim. Około 33 km DK36 w woj. wielkopolskim i dolnośląskim czy ponad 24 km DK53 w woj. mazowieckim i warmińsko-mazurskim. Wśród przetargów w trybie „projektuj i buduj” znalazły się 32 km na DK62 w woj. mazowieckim i po 22 km na DK16 w woj. podlaskim i DK48 w woj. mazowieckim.
Przetargi na przebudowę dotyczą 28 zadań o łącznej długości ok. 54 km i wartości ok. 260 mln zł. Kolejną pozycją są przetargi na obiekty mostowe, w sumie na 53 zadania o łącznej wartości ponad 450 mln zł. W przetargach na wyłonienie wykonawców inwestycji znalazły się m. in. przebudowa istniejącego i budowa nowych mostów na rzece Bóbr w Brzózce na DK32 i na DK94 w Bolesławcu, przebudowa wiaduktu na S86 w Katowicach, budowa mostu na rzece Wieprz w Łęcznej czy też obiektów na Noteci w okolicy Ujścia. Wśród przetargów na opracowanie dokumentacji i budowę jest też między innymi rozbudowa istniejącego mostu na Wiśle w Sandomierzu.
Poprawa bezpieczeństwa ruchu
W ramach ogłaszanych przetargów będą prowadzone działania inżynieryjne przyczyniające się do poprawy bezpieczeństwa ruchu. Wymieniona zostanie nawierzchnia, przebudowane będą skrzyżowania, budowane ronda, sygnalizacje świetlne, wysepki dla uspokojenia ruchu. W ramach prowadzonych w tym roku postępowań w wielu miejscach zbudowane będą chodniki, zatoki autobusowe, doświetlane będą przejścia dla pieszych, ustawione zostaną ogrodzenia w celu ochrony pieszych i oddzielenia ruchu samochodowego od pieszego, powstaną kolejne kilometry dróg rowerowych. Na same ciągi pieszo-rowerowe o łącznej długości blisko 70 km ogłoszonych zostanie w tym roku czternaście przetargów. Budowane są również nowe przejścia dla pieszych i kładki nad drogami. Kontynuowany jest rozpoczęty jeszcze w 2019 roku audyt przejść dla pieszych. Przeprowadzają go audytorzy i inspektorzy bezpieczeństwa ruchu drogowego zatrudnieni w GDDKiA. Wyniki audytu będą na bieżąco wdrażane na tych przejściach, które wymagają natychmiastowych działań.
Źródło: GDDKiA