Świąteczna iluminacja Warszawy w tym roku po raz kolejny obejmie ponad 20 km ulic. Aby zdążyć na inaugurację, która odbędzie się 7 grudnia, montaż bardzo wielu elementów trzeba rozpocząć z dużym wyprzedzeniem.
Ze względu na skalę prace muszą rozpocząć się już teraz, tak aby do końca listopada monterzy zdążyli z mocowaniem wszystkich ozdób. Jako pierwsze dekoracje instalowane są na słupach oświetleniowych, potem przyjdzie kolej na ustawienie dekoracji wolno stojących i zawieszenie girland. Prace są wykonywane podczas mniejszego natężenia ruchu na ulicach, tak aby zminimalizować utrudnienia dla kierowców. W czasie montażu mogą być przeprowadzane próby świetlne. Oficjalna inauguracja nastąpi jednak w sobotę, 7 grudnia.
Główną osią świątecznej iluminacji stanie się Trakt Królewski – od placu Zamkowego, przez Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat, plac Trzech Krzyży i Aleje Ujazdowskie aż do Belwederu i ul. Agrykola. Iluminacją zostaną też rozświetlone Stare Miasto, Al. Jerozolimskie (od Dworca Centralnego do ronda Waszyngtona, wraz z mostem Poniatowskiego), al. Solidarności (od pl. Bankowego do pl. Wileńskiego wraz z mostem Śląsko-Dąbrowskim), plac Bankowy, ul. Marszałkowska (od ul. Królewskiej do pl. Konstytucji, wraz z placem), ul. Świętokrzyska (od ronda ONZ do ul. Marszałkowskiej), ul. Mokotowska i ul. Targowa.
Gdyby iluminacja stolicy miała postać pojedynczego świetlnego łańcucha, to liczyłby on 680 km długości. To niemal tyle, ile wynosi droga z Warszawy do Wiednia. Składa się na nią blisko 1300 elementów dekoracyjnych – w tym iluminacji latarniowych, przewieszek, girland, kurtyn świetlnych, sopli i dekoracji wolno stojących – stworzonych z prawie 4,5 mln energooszczędnych diod eko-LED. Te wykorzystujące najnowsze technologie źródła światła zużywają 10-krotnie mniej prądu niż tradycyjne żarówki.
Gwiazdkowy spektakl nie tylko cieszy mieszkańców stolicy, ale także przyciąga rzesze turystów i zdobywa uznanie polskich oraz zagranicznych mediów, w wymierny sposób przekładając się na promocję stolicy jako atrakcji turystycznej w okresie zimowym. Jak wynika z raportu "Iluminacje świąteczne" tylko w grudniu 2018 r. na temat warszawskich iluminacji w polskich mediach ukazało się blisko 10 tysięcy publikacji, a ich ekwiwalent reklamowy wyniósł aż 11,66 mln złotych. Ozdoby świetlne na Trakcie Królewskim znalazły się na pierwszym miejscu wśród najpiękniej rozświetlonych alei Europy w rankingu Deutsche Welle.
Projektowane dekoracje dla Warszawy zawierają liczne interaktywne elementy, siedziska i fotoramy, które angażują odbiorców i zachęcają do wykonywania pamiątkowych zdjęć, podbijających później internet. Dzięki lajkom i udostępnieniom w mediach społecznościowych fotografie przyciągają kolejnych odwiedzających z Polski i świata. Tylko w grudniu 2018 r. hashtagami #iluminacje świąteczne #warszawa opatrzono niemal 3 tysiące postów w social media.
Iluminacja świąteczna to nie tylko dekoracja. Dodatkowe oświetlenie wpływa również na poprawę bezpieczeństwa. W porze najkrótszych dni w roku, przy pogorszonej widoczności główne ulice miasta są dodatkowo oświetlone.
Źródło: UM Warszawa