Spis treści

WP2.2 – Nieniszczące metody badania stanu nawierzchni drogowych

Nieniszczące metody badania nawierzchni drogowych są ogólnie stosowanymi narzędziami diagnostyki drogowej. Dostarczają danych o stanie sieci drogowej używanych następnie do wyznaczania rodzaju zabiegów utrzymaniowych bądź remontowych. Aktualny stan nawierzchni określany jest przez szereg parametrów, podlegających ocenie wizualnej lub za pomocą sprzętu specjalistycznego.

Duża różnorodność wyspecjalizowanych technik pomiarowych powoduje jednak trudności w jednoznacznej interpretacji badanych parametrów tak w skali europejskiej, jak i ogólnoświatowej. Stąd od lat realizowane są projekty międzynarodowe, np. PIARC, EVEN/FILTER, HERMES, mające na celu korelację mierzonych wartości i procedur pomiarowych. Ma to szczególne znaczenie dla krajów Europy Środkowej i Wschodniej, gdzie istnieje potrzeba nie tylko porównania wyników badań, ale również wypracowania wspólnych standardów jakościowych. W ramach pracy prowadzono badania porównawcze takich parametrów jak: równość, współczynnik tarcia oraz nośność nawierzchni. Efektem końcowym zadania będą wytyczne stosowania badań nieniszczących oraz kryteria oceny mierzonych parametrów.

IBDiM realizował następujące zadania:

  • Udział w badaniach porównawczych (WP2.2)
    Ekipy pomiarowe wzięły udział w badaniach nośności nawierzchni ugięciomierzem dynamicznym FWD oraz w badaniach właściwości przeciwpoślizgowych urządzeniem produkcji IBDiM - SRT-3. Cel to porównanie wyników uzyskanych od różnych urządzeń, a następnie wyznaczenie wspólnych procedur i wskaźników korelujących te wyniki.
  • Udział w przygotowaniu bazy danych pomiarowych uzyskanych z badań porównawczych (WP2.2)

WP3.1 – Wzmocnienie warstw związanych i niezwiązanych

Wzmacnianie nawierzchni siatkami jest technologią coraz częściej wykorzystywaną w praktyce, niestety brakuje do tego wytycznych. Większość zaleceń pochodzi od producentów geosyntetyków i siatek stalowych. Niedawno zakończone projekty REFLEX i COST 348 dostarczyły wiele wartościowych informacji na ten temat. Celem projektu REFLEX było wydłużenie trwałości eksploatacyjnej nawierzchni o 20%. Analiza wyników z odcinków testowych poddanych długotrwałej obserwacji dostarczyła danych przydatnych do walidacji i oceny koncepcji wzmocnienia oraz przyjętych w projektowaniu modeli w praktycznym zastosowaniu przy wzmacnianiu istniejących i budowie nowych nawierzchni drogowych. Celem projektu była więc ocena efektywności różnego rodzaju wzmocnień przy poszerzeniach i remontach nawierzchni. Przeprowadzona została walidacja wybranych rodzajów wzmocnienia w badaniach przyspieszonych w wielkiej skali na odcinkach testowych.

Rola IBDiM w tym zadaniu polegała na zgromadzeniu i przeanalizowaniu informacji uzyskanych z odcinka testowego w Polsce. Przeprowadzono dodatkowe badania, pokazujące zmiany występujące na odcinku testowym w porównaniu do pomiarów zrealizowanych wcześniej. IBDiM analizuje również wyniki podobnych badań przeprowadzonych w innych państwach. Równolegle do analizy danych z odcinków badawczych IBDiM uczestniczył w tworzeniu procedury projektowej, mającej na celu uwzględnianie wpływu zbrojenia na zachowanie się nawierzchni.

Zadania IBDiM były następujące:

  • Przegląd dotychczasowych polskich analiz dotyczących wpływu zastosowania zbrojenia na pracę nawierzchni (WP3.1)
    W ramach zadania zaprezentowano analizy przeprowadzone w IBDiM dotyczące wpływu zbrojenia na ugięcia nawierzchni. Analiza opiera się na niestandardowym podejściu do danych uzyskanych z pomiaru ugięciomierzem dynamicznym. Na polskim odcinku testowym uzyskano pozytywne rezultaty świadczące na korzyść nawierzchni zbrojonej. Dowiedziony został pozytywny wpływ zastosowania zbrojenia na geometrię odkształcenia obciążonej nawierzchni.
  • Analiza wpływu zastosowania zbrojenia na pracę nawierzchni na podstawie danych zagranicznych (WP3.1)
    Zadanie polegało na przeprowadzeniu analogicznej analizy wyników badań z ugięciomierza dynamicznego w celu określenia wpływu zbrojenia na pracę nawierzchni. Wykorzystano w tym celu dane zagraniczne.
  • Analiza wpływu zastosowania zbrojenia na pracę nawierzchni na polskim odcinku testowym (WP3.1)
    Zrealizowano ponowne badania na polskim odcinku badawczym. Badania miały na celu określenie w jaki sposób zmieniła się charakterystyka pracy nawierzchni po kilku latach od pierwszych pomiarów.
  • Analiza wyników badań wykonanych urządzeniem do badań przyspieszonych w wielkiej skali (WP3.1)
    Zadanie polegało na analizie danych uzyskanych z badań przyspieszonych w wielkiej skali. Badania przeprowadzono na odcinku ze zbrojeniem i bez zbrojenia, a ich analiza będzie wykorzystana przy opracowaniu procedury projektowej nawierzchni ze zbrojeniem.
  • Sprawozdanie końcowe z opracowaniem procedury projektowej z uwzględnieniem zbrojenia (WP3.1)
    Zadanie polegało na analizie literatury, przeprowadzaniu obliczeń numerycznych i ustaleniu kryteriów, które można uwzględnić podczas projektowania zbrojenia nawierzchni.
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.