Spis treści

- Od zaangażowanych środków do ich rozliczenia jest jednak daleko… Jaki jest udział już rozliczonych projektów drogowych?

- Mówiąc o skonsumowanych środkach oczywiście mam na myśli przyznane dofinansowanie, czyli podpisaną umowę. Do rozliczenia niestety mamy dość długą drogę. Projekty, jak wiemy mają dość długi cykl realizacyjny, a dopiero w tej chwili one tak naprawdę się rozpędzają.

Według stanu z 16 sierpnia br. na 1261 zawartych umów mamy już zakończone 343 projekty drogowe, w tym najwięcej - 88 - w województwie kujawsko-pomorskim. Wartość bezwzględna zakończonych umów wynosi ponad 1,1 mld zł, w tym największy udział ma województwo kujawsko-pomorskie, w którym wartość ukończonych projektów wynosi ponad 216 mln zł. Natomiast jeśli chodzi o środki unijne w tych projektach to największe ich zaangażowanie - sięgające 122 mln zł – osiągnięto w województwie podkarpackim i nieco mniejsze w kujawsko-pomorskim. Ta różnica, w przypadku wiodących województw kujawsko-pomorskiego i podkarpackiego wynika z procentowych wielkości dofinansowania.

Ewa Wnukowska – dyrektor Departamentu Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych MRR

- Jakie są skutki tegorocznych powodzi w realizacji projektów drogowych? Czy beneficjenci mogą liczyć na pomoc?

- Badaliśmy skutki powodzi, sprawdzając sytuację w poszczególnych regionach. Z informacji jakie posiadamy wynika, że w wyniku powodzi zostały poszkodowane 52 projekty. Wartość szkód w zakresie wydatków kwalifikowanych wynosi 27 mln zł. Nie jest to wielka kwota. Konsekwencje powodzi przede wszystkim wiążą się z opóźnieniami w realizacji projektów. Sięgają one od jednego do trzech miesięcy. W sporadycznych przypadkach opóźnienia są szacowane na od trzech do siedmiu miesięcy. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego nie ma możliwości podejmowania bezpośrednich działań pomocowych wobec beneficjentów, gdyż to zadanie w tym okresie programowania leży w gestii instytucji zarządzających, czyli zarządów województw.

Podkreślenia wymaga fakt, iż każdy beneficjent ma prawo do wniesienia zmian w projekcie w szczególności w zakresie terminu realizacji - w momencie kiedy uzna, że w projekcie nastąpią opóźnienia, może złożyć do instytucji, z którą podpisał umowę, wniosek o zmianę harmonogramu realizacji projektu, w tym o przesunięcie terminu jego zakończenia. Wydaje mi się, że z tym nie powinno być żadnych problemów. Wszystkie zarządy województw zdają sobie sprawę z sytuacji i z tego, jaka była skala powodzi oraz jakie stworzyła ona problemy. Tym bardziej, że nawet  nie jesteśmy w połowie okresu wdrażania RPO, mamy więc jeszcze dużo czasu do zamknięcia programów i tym samym nie ma ryzyka nieukończenia projektów. Myślę, że wszystkie  inwestycje, które w jakikolwiek sposób zostały poszkodowane, na pewno zdążą z ukończeniem inwestycji w wymaganym prawem terminie. Program nie jest przecież zamykany na dniach, lecz dopiero w 2015 roku.

- Na ile rozwój samorządowej sieci drogowej jest uwzględniany w projekcie Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego do 2020 roku i czy za tym pójdą kolejne środki unijne wspierające drogi samorządowe?

- W tej chwili jest jeszcze za wcześnie, by mówić o konkretnych czy nawet o orientacyjnych kwotach na następny okres programowania unijnych funduszy. Obecnie toczy się dyskusja co do kształtu budżetu UE i nowej polityki spójności. Myślę, że za rok będzie można mówić już bardziej precyzyjnie.

Natomiast należy zaznaczyć, że w Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego na lata 2010-2020 drogi są jednym z kluczowych elementów w budowaniu celu strategicznego. W tym dokumencie zwraca się uwagę przede wszystkim na poprawę dostępności transportowej do ośrodków wojewódzkich oraz na poprawę powiązań komunikacyjnych między głównymi ośrodkami miejskimi w regionach i pomiędzy miastami a obszarami wiejskimi. W tym przypadku kładziony jest duży nacisk na rozbudowę infrastruktury kolejowej i drogowej. Nastąpi też przeniesienie akcentu w polityce regionalnej z finansowania rozproszonych lokalnych inwestycji transportowych na inwestycje skoordynowane na poziomie regionalnym, o większej skali oddziaływania. Przyjęty cel Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego mówi, że do 2020 roku 68 procent ludności w kraju ma być objęte zasięgiem „izochrony drogowej 60 minut względem miast wojewódzkich”.

- Dziękuję za rozmowę.

Agnieszka Serbeńska

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.