Zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu pociągów i usprawnienie komunikacji w regionie – to główne cele projektu modernizacji linii kolejowej E30, na odcinku Zabrze – Katowice – Kraków, w ramach którego wybudowany został nowy wiadukt drogowy w Woli Filipowskiej.
Wiadukt drogowy na Białce w Woli Filipowskiej mierzy 18,3 m długości, jest wyposażony w jezdnię o szerokości 7 m. Każdy z dwóch pasów ruchu jest szeroki na 3,5 m. Wiaduktem mogą poruszać się także piesi - z myślą o nich wybudowano chodnik o szerokości 2 m.
- To jedna z kluczowych inwestycji realizowanych przez PKP w naszym regionie. Dzięki niej mieszkańcy Małopolski będą mogli szybko, bezpiecznie i w komfortowych warunkach przemieszczać się między województwami - mówi wicemarszałek Łukasz Smółka.
Projekt modernizacji linii kolejowej, w ramach którego powstał wiadukt przewiduje budowę 34 wiaduktów kolejowych i drogowych. Dziesięć z nich budowanych jest w nowych miejscach, pozostałe to gruntownie modernizowane obiekty.
Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk mówił, że ta inwestycja jest częścią większego planu.
Budujemy bezkolizyjne wiadukty, które zastępują niebezpieczne przejazdy i przejścia kolejowe. Ale to nie jedyny cel. Dzięki modernizacji całej linii Kraków - Katowice podróż między stolicami Małopolski i Śląska skróci się do 50 minut. Do dobra zmiana na kolei.
Całkowity koszt modernizacji trasy kolejowej Kraków - Katowice to około 2 mld zł.
Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie na tej trasie przyspieszą do 160 km na godzinę, a towarowe - do 120 km.
Źródło: UMWM