Motorowerzyści
W latach 2001-2010 liczba ofiar śmiertelnych wśród motorowerzystów wzrosła aż o 32% (+20 osób). Wzrósł również udział zabitych użytkowników motocykli z 1,1% w 2001 roku do 2,1% ogółu ofiar śmiertelnych w 2010 roku. W tym samym czasie liczba rannych motorowerzystów wzrosła o 133% (+1 076). Zmiany te częściowe są spowodowane znacznym wzrostem popularności motorowerów.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego liczba motorowerów w latach 2001-2009 wzrosła o 108%. Rozwój motoryzacji dotyczy różnych grup pojazdów, jednak nie dla wszystkich następuje wzrost wypadkowości.
W Polsce średni wskaźnik zagrożenia śmiercią dla motorowerzystów wynosi 2,2 zabitych motorowerzystów na 1 milion mieszkańców i jest nieznacznie niższy niż średnio w krajach Unii Europejskiej (2,7 zabitych na 1 mln mieszkańców). Wskaźnik zabitych motorowerzystów na 1 milion mieszkańców jest najwyższy dla najmłodszych mężczyzn w wieku 15-24 lata i wynosi on 6 zabitych motorowerzystów na 1 milion mieszkańców.
Ofiarami wypadków z udziałem motorowerzystów są przede wszystkim mężczyźni, którzy stanowią 92% zabitych i 81% ciężko rannych motorowerzystów. Najliczniejszą grupą zabitych motocyklistów są młodzi mężczyźni w wieku 15-24 lat (36%), ale także starsi mężczyźni w wieku 40-59 lat (25% zabitych) i powyżej 60 lat (18%). Wśród ciężko rannych motorowerzystów, oprócz najliczniejszej grupy mężczyzn w wieku 15-24 lata (32%), zagrożenie dotyczy mężczyzn w wieku 40-59 lat (16%) i w wieku 25-39 lat (16%), ale także dzieci w wieku do 14 lat (10%).
Większość zabitych motorowerzystów (72%) ulega wypadkom drogowym w dzień, przy czym w obszarach zabudowanych zginęło w dzień 42% zabitych motorowerzystów, a poza obszarami zabudowanymi 30%. Wynika stąd, że choć częściej do śmierci motorowerzystów dochodzi w obszarach zabudowanych to poza obszarami zabudowanymi motorowerzyści są także zagrożeni.
Do ciężkich obrażeń dochodzi również głównie w dzień (84%), ale przede wszystkim na obszarach zabudowanych (67%). Grupą najbardziej zagrożoną ciężkimi obrażeniami w dzień, w obszarach zabudowanych są młodzi mężczyźni w wieku 15-24 lata.
Wypadki z udziałem motorowerzystów w zdecydowanej większości wydarzają się na obszarach zabudowanych (80%) i przede wszystkim w dzień. W obszarach zabudowanych w dzień 39% wypadków miało miejsce na skrzyżowaniach. Poza obszarami zabudowanymi 45% wypadków motorowerzystów w dzień miało miejsce na drogach powiatowych i gminnych.
Podobnie jak w przypadku wypadków z udziałem motocyklistów najczęstszymi rodzajami wypadków motorowerzystów są zderzenia boczne (49% w obszarach zabudowanych i 37% poza obszarami zabudowanymi). Dość częste są również wywrócenia pojazdu (12% w obszarach zabudowanych i 17% poza obszarami zabudowanymi) oraz najechania na przeszkodę (6% w obszarach zabudowanych i 10% poza obszarami zabudowanymi).
W 2010 roku w 1 955 wypadkach z udziałem motorowerzystów uczestniczyło 1 971 motorowerzystów i 1 484 innych kierujących. Odpowiedzialnością za zaistnienie wypadku obarczono 46% motorowerzystów i 56% innych kierowców. Wśród błędów popełnianych przez motorowerzystów najczęstsze to:
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (15%),
- nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu (11%),
- nieprawidłowe wyprzedzanie, skręcanie, cofanie, omijanie, wymijanie (10%),
- prowadzenie pod wpływem alkoholu (10%).
Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców innych pojazdów, którzy brali udział w wypadkach z motocyklistami to:
- nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu (34%),
- nieprawidłowe wyprzedzanie, skręcanie, cofanie, omijanie, wymijanie (14%).
Ponad połowa (52%) motorowerzystów, sprawców wypadków to osoby bardzo młode w wieku 13-21 lat. 27% tych osób kierujących motorowerami nie posiadało odpowiednich uprawnień.
***
W latach 2001-2010 nastąpił znaczny wzrost zagrożenia motorowerzystów. Zjawisko to jest tym bardziej niepokojące, że w ogromnej większości dotyczy najmłodszych uczestników ruchu. Wzrost liczby motorowerzystów uczestniczących i poszkodowanych w wypadkach oznacza, że młodzi ludzie niezbyt dobrze radzą sobie z trudnościami i zagrożeniami występującymi na drogach. Z kolei osoby pełnoletnie mogą kierować motorowerami bez żadnych uprawnień, co również może sprawiać wiele trudności przy braku znajomości przepisów ruchu i praktyki w prowadzeniu pojazdu. Co prawda motorower nie może jechać szybciej niż 45 km/h, ale jak widać z danych statystycznych nie jest pojazdem bezpiecznym, między innymi dlatego, że korzysta z tej samej drogi co inne pojazdy jeżdżące znacznie szybciej. Te niedoskonałości obowiązujących przepisów zostaną zlikwidowane wraz z wejściem w życie ustawy o kierujących pojazdami. Przewiduje ona wprowadzenie prawa jazdy kategorii AM, uprawniającego do prowadzenia motoroweru.
Źródło: „Stan bezpieczeństwa na polskich drogach w 2010 roku. Zagrożenia niechronionych uczestników ruchu” - opracowanie przygotowane przez Instytut Transportu Samochodowego na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Zawiera ono informacje o niechronionych uczestnikach ruchu - ofiarach wypadków drogowych, miejscach tych wypadków, zachowaniach uczestników wypadków, a także ogólne dane o wypadkach i motoryzacji w latach 2001 - 2010. Materiał jest publikowany na stronie internetowej KRBRD.
- «« poprz.
- nast.