IMG 20181016 123348- Z BIMem w naszym kraju jest trochę jak z yeti – wszyscy o nim mówią, ale nikt go nie widział – powiedział Marek Majewski z Aplikomu podczas otwarcia konferencji „Implementacja BIM w projektowaniu dróg, sieci i obiektów mostowych” - Chcieliśmy zatem skupić się na praktycznych aspektach zastosowania BIMu w infrastrukturze z punktu widzenia firmy projektowej. Mniej mówimy o modelowaniu, a więcej o zarządzaniu, bo kwintesencją jest zarządzanie informacją cyfrową.

 

Zdaniem Marka Majewskiego BIM to nie jest technologia, norma, zgodnie z którą będzie się projektowało i budowało, a tym bardziej nie jest to oprogramowanie. BIM to filozofia, która nadaje kierunek myśleniu i pracy.

Konferencja „Implementacja BIM w projektowaniu dróg, sieci i obiektów mostowych” odbyła się 16 października w Pabianicach. Kierowana była do kadr zarządzających dużymi i średnimi firmami realizującymi projekty wielobranżowe.

Podczas konferencji zaprezentowano:
• Recap – obróbka chmury punktów i zdjęć fotogrametrycznych
• InfraWorks – modele koncepcyjne, wariantowanie
• Map 3D – przygotowanie danych CAD i GIS do projektu infrastrukturalnego
• Civil 3D – projekt budowlany drogi, kolei, sieci podziemnych
• Revit + Dynamo – projekt budowlany obiektu mostowego
• Navisworks – model koordynacyjny, kolizje, harmonogramowanie, przedmiary ilościowe
• BIM 360 DOCS – współdzielenie danych projektowych i komunikacja w zespole.
• Urbano – projektowanie sieci wod-kan.

IMG 20181016 094609IMG 20181016 124740

 

 

 

 

 

 

Pracownia projektowa jest pierwszym elementem stworzenia modelu BIMowskiego. Tu się zaczyna, kontynuuje na etapie budowy, a wykorzystuje później podczas użytkowania i utrzymania.

BIM daje przede wszystkim oszczędności. – Jeśli inwestor „dorzuci” 2 proc. do kosztów inwestycji, to 10-krotnie mu się to zwróci podczas realizacji i utrzymania – wyjaśnił Marek Majewski. – Te 2 proc. jest dla firmy projektowej i koordynatorów podczas całej inwestycji.

GDDKiA robi pierwszy projekt pilotażowy w BIMie na obwodnicy Zatora, PKP natomiast projekt dworca i linii kolejowej. Polskie Sieci Energetyczne nie robiły pilotażu, tylko od razu standardy – obecnie wszystkie przetargi, które są ogłaszane na tworzenie lub modernizację linii wysokiego napięcia muszą być projektowane w BIMie.

Prelegentami podczas konferencji byli: Dražen Galić, Rino Nemarnik, Marek Majewski, Magda Szeliga, Paweł Lesiak
Portal edroga.pl był patronem medialnym konferencji.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.