ZDW chcą własnych wytycznych stosowania barier drogowychZarządy dróg wojewódzkich podjęły inicjatywę samodzielnego przygotowania dokumentu wzorowanego na „Wytycznych stosowania drogowych barier ochronnych na drogach krajowych”, który odpowiadałby specyfice i potrzebom zarządzanych przez nich sieci. Wcześniej dokonana analiza przepisów wskazuje, że ta inicjatywa ma prawne podstawy. Ponadto, dyrektorzy ZDW są przekonani, że również uda się pokonać trudności w sfinansowaniu takiego przedsięwzięcia.

Wśród kardynalnych dla drogownictwa ustaw i rozporządzeń w tej kwestii najważniejszą prawną podstawą inicjatywy jest ustawa o drogach publicznych. Wskazuje ona odpowiednio dla danych kategorii dróg ich właścicieli. W przypadku dróg wojewódzkich jest nim samorząd województwa, a zatem to ten poziom administracji terytorialnej będzie władny przyjąć dokument w rodzaju wytycznych. Oczywiście, każdy z szesnastu samorządów musi taki dokument przyjąć odrębnie. Jest to dość karkołomne w skoordynowaniu, ale możliwe do przeprowadzenia - przekonuje o tym Bogdan Tarnawski, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie. Zaznacza, że w kwerendzie przeprowadzonej w ramach Konwentu Dyrektorów ZDW, każdy szef drogowej jednostki, potwierdził, iż nie powinno być z tym większych problemów.

- Również ustawa Prawo o ruchu drogowym jest tu istotna. Mówi ona, że zarząd nad ruchem na drogach wojewódzkich sprawuje marszałek. Zapisy w ustawie o drogach publicznych i prawie o ruchu drogowym wskazują więc, że to marszałek województwa ma kompetencje do przyjmowania różnych instrukcji, wytycznych i rozwiązań oraz sposobów zarządzania siecią drogową, która do niego należy. Oczywiście, minusem tej sytuacji jest brak nadrzędnej organizacji, która wprowadzałaby dane rozwiązanie równocześnie we wszystkich regionach. Każdorazowo wymaga to odrębnych decyzji zarządów województw. Natomiast „Wytyczne stosowania drogowych barier ochronnych na drogach krajowych” nie są żadnym aktem prawnym dla samorządów. Na to musimy szczególnie zwracać uwagę. Podobne problemy mamy na przykład w przypadku standardów zimowego utrzymania, które są dla dróg krajowych przyjmowane zarządzeniem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, a dla samorządowych takiego dokumentu nie ma. Sprawy dotyczące odpowiedzialności za stan dróg zimą często więc kończą się w sądach, które nie uznają powoływania się zarządcy drogi na własne przepisy tworzone na wzór obowiązujących dla sieci dróg krajowych. Podobnie w przypadku barier możemy się spodziewać, że powoływanie się na wytyczne oznaczone jako obowiązujące dla dróg krajowych może skończyć się fatalnie dla zarządcy dróg samorządowych – mówi Bogdan Tarnawski.

Istotę tego przedsięwzięcia jest więc wprowadzenie dla wszystkich dróg wojewódzkich w kraju własnych, jednolitych zasad projektowania i stosowania drogowych barier ochronnych. Tym bardziej jest to ważne, że dokument przygotowany dla dróg krajowych jest jak na specyfikę dróg wojewódzkich zbyt wygórowany w wymaganiach i standardach, co też z punktu widzenia gospodarowania środkami publicznymi pociąga za sobą niepotrzebne wydatki.

Zadaniem jaki postawili dyrektorzy ZDW jest opracowanie podstawowych zasad zastosowania drogowych barier ochronnych przy drogach wojewódzkich w odniesieniu do przepisów prawnych obowiązujących w Polsce, jak również w odniesieniu do zharmonizowanych przepisów unijnych. Jednolite zasady zostaną opracowane w celu zapewnienia stosowania spójności parametrów techniczno-kolizyjnych barier ochronnych dla całej sieci dróg wojewódzkich w Polsce w zakresie:

  • zasad doboru tych parametrów do projektowania,
  • określenia warunków zabudowy,
  • warunków technicznych odbioru powykonawczego,
  • warunków eksploatacji (w tym zasad wymiany barier zużytych wskutek długiego okresu użytkowania oraz barier powypadkowych).

Zakłada się, że opracowanie obejmie swym zakresem wytyczne stosowania drogowych barier ochronnych na drogach wojewódzkich o różnych klasach technicznych z uwzględnieniem przekrojów poprzecznych i wzdłużnych tych dróg oraz obszarów przez które one przebiegają (obszary zabudowane, obszary niezabudowane, tereny górskie, tereny leśne, obszary zbiorników wodnych, drogi o dużej krętości, drogi w wykopie, na nasypie itd.). W opracowaniu zostaną również zawarte zasady stosowania parametrów techniczno-kolizyjnych barier ochronnych dla zabudowy na drogowych obiektach inżynierskich ze szczególnym uwzględnieniem doboru parametrów barier dla obiektów krótkich, o długości nie przekraczającej 10 m. Wytyczne wskażą także zasady doboru konstrukcji przy wymianie odcinków uszkodzonych, jak również dobór minimalnych długości barier dla poszczególnych przypadków zabezpieczeń przeszkód oraz długości i zasady zakończenia odcinków początkowych i końcowych. Zakres wytycznych uwzględni też dobór parametrów techniczno-kolizyjnych odcinków barier związanych z elementami zagrożenia życia użytkowników pojazdów wskutek wjazdu czołowego pojazdu na barierę.

- Liczymy, że takie wytyczne dla dróg wojewódzkich uda się opracować w ciągu tego roku. Oczywiście nie wykonamy tego samodzielnie. Do współpracy zaprosimy jednostki badawcze i uczelnie. Roboczy materiał przekażemy fachowcom do zrecenzowania. Prowadzimy ustalenia i rozmowy z osobami o dużym doświadczeniu w tym zakresie. Po ostatecznym zweryfikowaniu opracowania zostanie ono udostępnione zarządom dróg wojewódzkich z zaleceniem przekazania go organom zarządzającym, a więc do przeprowadzenia procesu ich przyjęcia przez zarządy województw – mówi Bogdan Tarnawski.

AS

Inicjatyw zarządów dróg wojewódzkich była prezentowana podczas seminarium warsztatowego „Nowoczesne urządzenia brd: bariery ochronne i urządzenia przeciw destrukcyjne”, zorganizowanego przez Polski Kongres Drogowy (Warszawa, 3 marca 2011 r.).

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2011-03-15 00:17
Normy zharmonizowane zgodnie z Prawem wspólnotowym wymagają stworzenia krajowego dokumentu aplikacyjnego, a nie wytycznych.
Z kolei polskie przepisy nie wskazują odpowiedzialnego za przygotowanie takiego dokumentu, ani nie opisują procedur z tym związanych.
Należy więc zaktualizować ustawę o wyrobach budowlanych lub normalizacji. W noweli należy wskazać podmiot odpowiedzialny za wprowadzenie KDA (np. ministra infrastruktury) oraz formę wydawania KDA (najlepszą wydaje się być załącznik do polskiego wydania normy zharmonizowanej).
KDA powinien obejmować wszystkie drogi publiczne, a nie tylko "wybrane"...
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.