Zmiany w układzie komunikacyjnym TarnowaKiedy wiadomo już było, że zjazd z autostrady A4 w kierunku Tarnowa będzie przebiegał przez „Węzeł Krzyż”, rozpoczęto dogłębną analizę, której celem było znalezienie takich rozwiązań, które powstrzymają zatłoczenie miasta strumieniem przejeżdżających samochodów.

Przewidywania się sprawdziły. Budowa węzła autostradowego spowoduje przekroczenie przepustowości ulic łączących rejony północnej i zachodniej części miasta z centrum. Stwierdzono również ponad wszelką wątpliwość, że bardzo ważna jest modernizacja ciągu omijającego centrum Tarnowa. Dlatego niezbędna stała się budowa nowych szlaków komunikacyjnych. Integracja centrum komunikacyjnego Tarnowa z głównymi ciągami komunikacyjnymi oraz drogą wojewódzką nr 977 Tarnów – Konieczna to ogromne wyzwanie dla miasta.

Tarnów otrzymał 13 milionów euro na wybudowanie drogowego połączenia od „Węzła Krzyż” aż do drogi wojewódzkiej prowadzącej w kierunku Tuchowa i przejścia granicznego w Koniecznej. Ta inwestycja znalazła się na liście projektów indykatywnych, a to oznaczało, że kiedy tylko przygotowany zostanie projekt tej inwestycji, pieniądze będą do dyspozycji.

Dla Tarnowa to była bardzo dobra wiadomość, rozstrzygająca w kontekście budowy autostrady i skojarzenia z nią układu komunikacyjnego miasta, ale także rozładowania wzmożonego w Tarnowie ruchu również na linii północ-południe.

Prace udrożniające ruchu, zostały rozpoczęte w 2008 roku. Celem było połączenie północnej i południowej części miasta przez rzekę Wątok (od Starodąbrowskiej przez Kołłątaja i Mostową do Gumniskiej, a docelowo do Tuchowskiej). Oprócz nowego mostu na rzece Wątok, którego budowa jest już realizowana, zostało wykonane rondo u zbiegu ulic Starodąbrowskiej i Mickiewicza oraz przebudowane zostało skrzyżowanie Starodąbrowskiej i Lwowskiej oraz skrzyżowanie Mickiewicza z ulicami Bóżnic i Al. Matki Bożej Fatimskiej.

Kolejne wyzwanie to przejazd przez Tarnów ze wschodu na zachód. Przeprowadzona modernizacja południowej obwodnicy, która w czterech miejscach przecina granice administracyjne Tarnowa w ogromnym stopniu uwolniła miasto z tranzytu ciężkiego taboru samochodowego. Inwestycja ta finansowana i realizowana przez GDDKiA została uzupełniona o pewne działania drogowe ze strony Tarnowskiego Zarządu Dróg Miejskich i gminy Miasta Tarnowa. Chodziło głównie o przebudowę zachodniego zjazdu z obwodnicy do miasta od strony ulicy Krakowskiej, a także przeprojektowanie i przebudowę ekranów wzdłuż Osiedla Koszyckiego.

Jednak nadal pozostaje do rozwiązania sprawa przejazdu samochodów osobowych, które chcą zatrzymać się w Tarnowie w czasie swojej podróży. W tym celu stworzono koncepcję budowy całkiem nowych odcinków ulic, których trasy będą przebiegać pomiędzy dużymi urbanistycznymi skupiskami nie powodując jednak uciążliwości dla ich mieszkańców.

Stanie się to możliwe dzięki budowie 4-pasmowych ulic oraz kilku nowych rond zapewniających płynną przepustowość ruchu. Kiedy patrzyło się na dotychczasowy układ komunikacyjny wewnątrz Tarnowa to można było zauważyć, że brakowało tego właśnie elementu komunikacyjnego relacji wschód - zachód. Miasto będzie miało więc bardzo dobry i zarazem spokojny przejazd dla samochodów osobowych na tej relacji komunikacyjnej.

Inwestycje drogowe to także tak potrzebne miastu parkingi. W całym Tarnowie zarejestrowanych jest około 52 tysiące samochodów, rocznie przybywa ich 2- 3 tysiące. Co roku na budowy nowych parkingów wydajemy 1,5 mln zł. Równocześnie remontujemy również już te istniejące. Ponadto budujemy ścieżki rowerowe. Realizujemy je od 2003 roku. Obecnie długość ścieżek rowerowych wynosi 50 km.

W ramach inwestycji komunikacyjnych wprowadzamy również rozwiązania nowatorskie. W tej chwili przygotowujemy się do pierwszego podziemnego przejścia dla pieszych w centralnym i zarazem bardzo newralgicznym miejscu miasta. Ma to zapewnić bezpieczeństwo pieszym.

Tarnowski Zarząd Dróg Miejskich dla usprawnienia zarządzania majątkiem drogowym wdrożył Elektroniczny System Zarządzania Drogami i Obiektami Mostowymi tzw. eDIOM. Pozwala to na stworzenie systemu łączącego w sobie zarówno ewidencje dróg jak i system informacji o terenie, a dokładność opracowania odpowiada mapie zasadniczej w skali 1:500.

Zastosowane są dwa układy odniesienia zdarzeń drogowych:

  • topologiczny system referencyjny uwzględniający zarówno kilometraż globalny i lokalny,
  • układ współrzędnych geodezyjnych 1965.

Dodatkowo została wykonana wideo rejestracja korytarza wszystkich kategorii dróg. Daje to nam bardzo szybki dostęp do potrzebnej informacji o konkretnej drodze lub ulicy.

W Tarnowie mamy już zainstalowane na kilku skrzyżowaniach system sterowania sygnalizacja uliczną LiSAS-07 firmy ASSIT.

Każdy detektor wykrywa najmniejsze zmiany pola magnetycznego ziemi spowodowane samochodami osobowymi i ciężarowymi. Zmiany te są analizowane i w ten sposób następuje niezawodna detekcja obecności pojazdów i ich kierunków jazdy. Dodam, że takie czynniki pogodowe jak śnieg, wiatr, mgła, deszcz nie zakłócają funkcji detektora. Maksymalny obszar detekcji ma 3 metry średnicy i jest możliwość indywidualnego ustawienia wartości dla każdego detektora. Poza tym są również zainstalowane detektory ISF.B 06, które mają podwyższoną czułość sensora przeznaczoną dla rowerów. Zapewnia to niezawodną i niezależną od warunków atmosferycznych detekcję rowerów. Na głównych skrzyżowaniach są również zainstalowane cylindryczne sensory geomagnetyczne ISF.B 05. Są to samodzielne, niezawodne i niezależne od czasu wykrywające wszelkie rodzaje pojazdów i przekazujące wynik detekcji interfejsowi bezpotencjałowemu. Sensor wyodrębnia zakłócenia sygnałów, dokonuje samodzielnie kalibracji i po zaniku napięcia zasilania sam startuje. Parametryzacji sensora dokonuje się przez interfejs szeregowy. Zastosowanie to przede wszystkim: detekcja obecności, liczenie pojazdów, systemy parkingowe, monitorowanie pasów awaryjnych.

Zygmunt Pertkiewicz
dyrektor
Tarnowskiego Zarządu Dróg Miejskich

 

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.