Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2

TEMAT: konstrukcja nawierzchni projektowanie

konstrukcja nawierzchni projektowanie 14 lata 5 miesiąc temu #276

  • początkujący projektant
  • początkujący projektant Avatar
nie mogę się doszukać informacji dotyczących takiej kwestii:
jest podłoże gliniaste, założono jego doprowadzenie do G1 poprzez stabilizację wapnem na grubości 15cm. Na tym gruncie stabilizowanym wapnem, zakłada się ułożenie warstwy pospółki gr. 15cm.
Na tak przygotowanym podłożu zakłada się ułożenie warstwy podbudowy z kruszywa łamanego stabil. mechanicznie i kolejne warstwy wierzchnie. Wymaganą Grubość tych warstw chcę wyliczyć wg metody CBR. Pytanie jest takie, czy w takim przypadku wartość współczynnika CBR /który jest zależny od podłoża gruntowego/ przyjmuję jak dla gliny, czy też jak dla pospółki????
Albo czy w takim przypadku tę warstwę pospółki można uważać za podbudowę pomocniczą??? :blink:
Proszę o pomoc, bo za chwilę muszę oddać obliczenia konstrukcji..
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Re: konstrukcja nawierzchni projektowanie 14 lata 5 miesiąc temu #277

  • początkujący projektant
  • początkujący projektant Avatar
wydaje mi się, że w takim przypadku należny przyjąć CBR dla pospółki.
A czy znany jest komuś wzór na obliczenie wymaganej grubości nawierzchni w postaci:
Hwym ={100+√P* (75+50 N/10)}/(CBR+5)
gdzie:
Hwym – wymagana grubość nawierzchni, cm
P- obciążenie koła samochodu, tony
N- liczba samochodów ciężarowych na dobę (powyżej 25 ton ładowności)
CBR – Kalifornijski Współczynnik Nośności (zależny od podłoża gruntowego)
Czy w każdym przypadku można się nim posługiwać? i czy N to liczba rzeczywistej ilości samochodów ciężarowych, czy trzeba przeliczać też na pojazdy porównawcze?
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Re: konstrukcja nawierzchni projektowanie 14 lata 4 miesiąc temu #342

  • początkujący projektant
  • początkujący projektant Avatar
nie mogę się doszukać informacji dotyczących takiej kwestii:
jest podłoże gliniaste, założono jego doprowadzenie do G1 poprzez stabilizację wapnem na grubości 15cm. Na tym gruncie stabilizowanym wapnem, zakłada się ułożenie warstwy pospółki gr. 15cm.
Na tak przygotowanym podłożu zakłada się ułożenie warstwy podbudowy z kruszywa łamanego stabil. mechanicznie i kolejne warstwy wierzchnie. Wymaganą Grubość tych warstw chcę wyliczyć wg metody CBR. Pytanie jest takie, czy w takim przypadku wartość współczynnika CBR /który jest zależny od podłoża gruntowego/ przyjmuję jak dla gliny, czy też jak dla pospółki????
Albo czy w takim przypadku tę warstwę pospółki można uważać za podbudowę pomocniczą??? :blink:
Proszę o pomoc, bo za chwilę muszę oddać obliczenia konstrukcji..

Pytanie, po co w ogóle robić obliczenia konstrukcji? Z opisu wnioskuję, że jest to nowa droga, więc po doprowadzeniu podłoża do G1 można na nim położyć konstrukcję z Rozporządzenia dla odpowiedniej kategorii ruchu, i nie trzeba się nikomu z tego tłumaczyć...
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Re: konstrukcja nawierzchni projektowanie 14 lata 4 miesiąc temu #353

  • początkujący projektant
  • początkujący projektant Avatar
Dokładnie tak jak kolega napisał powyżej - jeżeli jest to projekt budowlany a nie wykonawczy :D
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Re: konstrukcja nawierzchni projektowanie 14 lata 4 miesiąc temu #360

  • początkujący projektant
  • początkujący projektant Avatar
Pytanie, po co w ogóle robić obliczenia konstrukcji? Z opisu wnioskuję, że jest to nowa droga, więc po doprowadzeniu podłoża do G1 można na nim położyć konstrukcję z Rozporządzenia dla odpowiedniej kategorii ruchu, i nie trzeba się nikomu z tego tłumaczyć...


Niestety, trzeba przeprowadzić obliczenia /wymóg inwestora/, a ponadto, konstrukcje przyjęte w rozporządzeniu są dla obciążenia 100kN/oś, a nawierzchnia projektowana ma być przygotowana pod naciski 150kN/oś (7,5 t na koło). Dodam, że nie jest to projekt drogi publicznej, na którą dopuszczalne naciski określają przepisy, a droga wewnętrzna i plac manewrowy z parkingiem dla samochodów ciężkich. Inwestor życzy sobie że ma wytrzymać obciążenie 7,5t/koło to niestety trzeba liczyć i się tłumaczyć..
Dzięki za odzew.
Co do tego wzoru przywołanego wyżej przez Gościa, to szperając w necie, trafiłem na niego w końcu, ale nie wiem skąd on się wziął, trzeba by jakiegoś doktora albo profesora z uczelni podpytać, albo bardziej doświadczonych projektantów ;) .
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Re: konstrukcja nawierzchni projektowanie 14 lata 2 miesiąc temu #449

  • radziejo
  • radziejo Avatar
Ciekawe zagadnienie. Dałeś sobie radę?? Jeśli ciągle potrzebujesz pomocy daj znać. Przy tak postawionych wymaganiach należałoby raczej przeprowadzić bardziej złożone obliczenia, najlepiej metodą mechanistyczną.
Pozdrawiam
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
  • Strona:
  • 1
  • 2
Moderatorzy: Janusz Bohatkiewicz
Czas generowania strony: 0.164 s.