Spis treści

Stosunkowo duże rezerwy powierzchni parkingowej położone w obrębie pętli pierwszej i trzeciej wynikają z małej atrakcyjności obszarów (zabudowa mieszkaniowa, mało obiektów usługowych) i ze znacznej odległości od ścisłego centrum lub potencjalnych celów podróży (np. urzędy, sklepy itp.). Podobna sytuacja występuje w przypadku obszaru położonego między ulicami Seminaryjską a Prostą. Duże rezerwy powierzchni parkingowej odnoszą się praktycznie tylko do parkingu położonego przy skrzyżowaniu ul. Wojska Polskiego i Seminaryjskiej. W pozostałych obszarach występujące rezerwy powierzchni parkingowej są stosunkowo niewielkie i nie przekraczają łącznie 170 miejsc postojowych.  

Analizując udział poszczególnych przedziałów czasu parkowania można zaobserwować wspólną tendencję dla całego obszaru odnoszącą się do udziału czasu parkowania w centrum. Udział parkowania krótkoterminowego (poniżej 45 minut) oscyluje wokół 70% ogółu parkujących. Stosunkowo istotnym jest przedział powyżej 90 minut, którego udział waha się od 13% do 19%. Pozostałe przedziały czasowe mają kilkuprocentowy udział.

Wykonane pomiary i uzyskane wyniki dają dobry pogląd na problematykę parkowania w centrum Kielc. Pozwoliły one określić obszary o zwiększonym zapotrzebowaniu na miejsca parkingowe oraz obszary o istniejących rezerwach. Informacje te mogą być wykorzystane do kształtowania polityki parkingowej miasta, w planowaniu organizacji ruchu w centrum oraz w aktywizacji i rewitalizacji dzielnic śródmieścia.

Przeprowadzone badania miały charakter kompleksowy i objęły swym zakresem szerokie spektrum problematyki związanej z analizą parkowania. Wyniki pomiarów odnoszą się do całego centrum miasta, dzięki przyjętemu układowi pętli pomiarowych (uwzględniono wszystkie ulice, na których możliwe jest parkowanie). Zaobserwowano praktycznie stały poziom obciążenia powierzchni parkingowej w skali całego obszaru analizy, natomiast uwzględniając poszczególne pętle pomiarowe można zaobserwować wyraźne zarysowanie okresów szczytowych (są one związane z czasem pracy urzędów i obiektów handlowych). Wart podkreślenia jest fakt, iż ponad 70% ogółu parkujących pozostawia samochód na krócej niż 45 minut, tylko 2% użytkowników parkuje dłużej niż 7 godzin.

Kluczową informacją uzyskaną dzięki przeprowadzeniu kompleksowych pomiarów parkowania jest to, iż uzyskano wiedzę na temat zakresu koniecznych do podjęcia działań w sferze polityki parkingowej. Koncepcja organizacji ruchu uspokojonego wg przyjętego wariantu oferuje w obszarze objętym opracowaniem 1236 miejsc postojowych, czyli o około 2160 mniej niż przed wprowadzeniem proponowanych zmian. Była to istotna przesłanka do postawienia tezy, iż zwiększony deficyt powinien zostać pokryty budową 7 parkingów wielopoziomowych (nad lub podziemnych) o pojemności od 250 do 450 miejsc, o łącznej liczbie miejsc postojowych rzędu 2000 ÷ 2300 (rys.10).

Rys. 10. Proponowane lokalizacje parkingów wielopoziomowych w centrum Kielc

Wyniki przeprowadzonych badań i analiz będą pomocne w kształtowaniu powierzchni przeznaczonej do parkowania w ścisłym centrum. Szczegółowa informacja dotycząca czasu parkowania, miejsc o największej atrakcyjności dla użytkowników, czy rozkładu liczby parkujących w ciągu dnia pozwoli wskazać miejsca potencjalnych parkingów strategicznych  i bilansowania dostępnej przestrzeni parkingowej dla poszczególnych wariantów rozwiązań organizacji ruchu. Prawidłowe rozwiązanie problemu miejsc postojowych przyczynia się do uporządkowania parkowania w obszarze z jednej strony, ale także zwiększa swobodę działań, jeśli chodzi o sposoby i metody organizacji ruchu w aspekcie całego projektu uspokojenia ruchu w centrum Kielc.

 

dr inż. Andrzej Szarata,  Politechnika Krakowska
dr inż. Janusz Bohatkiewicz, Biuro Ekspertyz i Projektów Budownictwa Komunikacyjnego "EKKOM" Sp. z o.o. Kraków
mgr inż. Piotr Nowak, Biuro Ekspertyz i Projektów Budownictwa Komunikacyjnego "EKKOM" Sp. z o.o. Kraków


Literatura:
[1] Miejscowy Plan Szczegółowy zagospodarowania przestrzennego terenu Centrum miasta Kielce (nieobowiązujący).
[2] Projekt Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego terenu położonego w Kielcach, ograniczonego ulicami Aleją IX Wieków Kielc, Kozią i Bodzentyńską.
[3] Obowiązujący Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego terenu położonego w Kielcach, ograniczonego ulicami Aleją IX Wieków Kielc, Piotrkowską i Kozią.
[4] Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Kielce – tom I i II – Zarząd Miasta Kielce, Kielce 2000.
[5] Strategia rozwoju miasta Kielce „Kielce 2015” – Urząd Miasta Kielce, Kielce, maj 2000.
[6] Lokalny program rewitalizacji obszarów miejskich, poprzemysłowych i powojskowych w mieście Kielce – Urząd Miasta Kielce, Kielce, maj 2004.
[7] Wieloletni program inwestycyjny miasta Kielce 2006 – 2010 – Urząd Miasta Kielce, Kielce 2005.
[8] Projekty poszczególnych obiektów, będące w realizacji lub planowane
do realizacji w ciągu najbliższych lat (2006 – 2010).
 [9] Recommendations for traffic provisions In built-up areas ASVV”, Amsterdam, Holandia.
[10] PTV AG – traffic, mobility, logistics. VISUM – version 9.3. Podręcznik użytkownika, Analizy i planowanie sieci transportowych. Karlsruhe 2005.
[11] Traffic and Highway Engineering, Garber N., Third Edition, University of Virginia, Thomson Learning, Pacific Groove, 2002.
[12] Strona internetowa Urzędu Miasta Kielce www.um.kielce.pl.

 

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.