Stosunkowo duże rezerwy powierzchni parkingowej położone w obrębie pętli pierwszej i trzeciej wynikają z małej atrakcyjności obszarów (zabudowa mieszkaniowa, mało obiektów usługowych) i ze znacznej odległości od ścisłego centrum lub potencjalnych celów podróży (np. urzędy, sklepy itp.). Podobna sytuacja występuje w przypadku obszaru położonego między ulicami Seminaryjską a Prostą. Duże rezerwy powierzchni parkingowej odnoszą się praktycznie tylko do parkingu położonego przy skrzyżowaniu ul. Wojska Polskiego i Seminaryjskiej. W pozostałych obszarach występujące rezerwy powierzchni parkingowej są stosunkowo niewielkie i nie przekraczają łącznie 170 miejsc postojowych.
Analizując udział poszczególnych przedziałów czasu parkowania można zaobserwować wspólną tendencję dla całego obszaru odnoszącą się do udziału czasu parkowania w centrum. Udział parkowania krótkoterminowego (poniżej 45 minut) oscyluje wokół 70% ogółu parkujących. Stosunkowo istotnym jest przedział powyżej 90 minut, którego udział waha się od 13% do 19%. Pozostałe przedziały czasowe mają kilkuprocentowy udział.
Wykonane pomiary i uzyskane wyniki dają dobry pogląd na problematykę parkowania w centrum Kielc. Pozwoliły one określić obszary o zwiększonym zapotrzebowaniu na miejsca parkingowe oraz obszary o istniejących rezerwach. Informacje te mogą być wykorzystane do kształtowania polityki parkingowej miasta, w planowaniu organizacji ruchu w centrum oraz w aktywizacji i rewitalizacji dzielnic śródmieścia.
Przeprowadzone badania miały charakter kompleksowy i objęły swym zakresem szerokie spektrum problematyki związanej z analizą parkowania. Wyniki pomiarów odnoszą się do całego centrum miasta, dzięki przyjętemu układowi pętli pomiarowych (uwzględniono wszystkie ulice, na których możliwe jest parkowanie). Zaobserwowano praktycznie stały poziom obciążenia powierzchni parkingowej w skali całego obszaru analizy, natomiast uwzględniając poszczególne pętle pomiarowe można zaobserwować wyraźne zarysowanie okresów szczytowych (są one związane z czasem pracy urzędów i obiektów handlowych). Wart podkreślenia jest fakt, iż ponad 70% ogółu parkujących pozostawia samochód na krócej niż 45 minut, tylko 2% użytkowników parkuje dłużej niż 7 godzin.
Kluczową informacją uzyskaną dzięki przeprowadzeniu kompleksowych pomiarów parkowania jest to, iż uzyskano wiedzę na temat zakresu koniecznych do podjęcia działań w sferze polityki parkingowej. Koncepcja organizacji ruchu uspokojonego wg przyjętego wariantu oferuje w obszarze objętym opracowaniem 1236 miejsc postojowych, czyli o około 2160 mniej niż przed wprowadzeniem proponowanych zmian. Była to istotna przesłanka do postawienia tezy, iż zwiększony deficyt powinien zostać pokryty budową 7 parkingów wielopoziomowych (nad lub podziemnych) o pojemności od 250 do 450 miejsc, o łącznej liczbie miejsc postojowych rzędu 2000 ÷ 2300 (rys.10).
Wyniki przeprowadzonych badań i analiz będą pomocne w kształtowaniu powierzchni przeznaczonej do parkowania w ścisłym centrum. Szczegółowa informacja dotycząca czasu parkowania, miejsc o największej atrakcyjności dla użytkowników, czy rozkładu liczby parkujących w ciągu dnia pozwoli wskazać miejsca potencjalnych parkingów strategicznych i bilansowania dostępnej przestrzeni parkingowej dla poszczególnych wariantów rozwiązań organizacji ruchu. Prawidłowe rozwiązanie problemu miejsc postojowych przyczynia się do uporządkowania parkowania w obszarze z jednej strony, ale także zwiększa swobodę działań, jeśli chodzi o sposoby i metody organizacji ruchu w aspekcie całego projektu uspokojenia ruchu w centrum Kielc.
dr inż. Andrzej Szarata, Politechnika Krakowska
dr inż. Janusz Bohatkiewicz, Biuro Ekspertyz i Projektów Budownictwa Komunikacyjnego "EKKOM" Sp. z o.o. Kraków
mgr inż. Piotr Nowak, Biuro Ekspertyz i Projektów Budownictwa Komunikacyjnego "EKKOM" Sp. z o.o. Kraków
Literatura:
[1] Miejscowy Plan Szczegółowy zagospodarowania przestrzennego terenu Centrum miasta Kielce (nieobowiązujący).
[2] Projekt Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego terenu położonego w Kielcach, ograniczonego ulicami Aleją IX Wieków Kielc, Kozią i Bodzentyńską.
[3] Obowiązujący Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego terenu położonego w Kielcach, ograniczonego ulicami Aleją IX Wieków Kielc, Piotrkowską i Kozią.
[4] Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Kielce – tom I i II – Zarząd Miasta Kielce, Kielce 2000.
[5] Strategia rozwoju miasta Kielce „Kielce 2015” – Urząd Miasta Kielce, Kielce, maj 2000.
[6] Lokalny program rewitalizacji obszarów miejskich, poprzemysłowych i powojskowych w mieście Kielce – Urząd Miasta Kielce, Kielce, maj 2004.
[7] Wieloletni program inwestycyjny miasta Kielce 2006 – 2010 – Urząd Miasta Kielce, Kielce 2005.
[8] Projekty poszczególnych obiektów, będące w realizacji lub planowane
do realizacji w ciągu najbliższych lat (2006 – 2010).
[9] Recommendations for traffic provisions In built-up areas ASVV”, Amsterdam, Holandia.
[10] PTV AG – traffic, mobility, logistics. VISUM – version 9.3. Podręcznik użytkownika, Analizy i planowanie sieci transportowych. Karlsruhe 2005.
[11] Traffic and Highway Engineering, Garber N., Third Edition, University of Virginia, Thomson Learning, Pacific Groove, 2002.
[12] Strona internetowa Urzędu Miasta Kielce www.um.kielce.pl.
- «« poprz.
- nast.