Partnerstwo dla inteligentnych technologiiKoszty zatłoczenia na europejskich drogach wynoszą około 1 proc. PKB UE rocznie. Prawie trzy czwarte Europejczyków mieszka w miastach i to właśnie tam korki są największe.  Komisja Europejska duże nadzieje pokłada w inteligentnych technologiach miejskich. To one mają być odpowiedzią na wiele miejskich wyzwań.

Poprzez uruchomienie Europejskiej Inicjatywy Partnerstwa SCC (Smart Cities and Communities) Komisja Europejska dąży do rozwoju inteligentnych technologii. Chce połączyć badania z zakresu energetyki, transportu oraz teleinformatyki i skoncentrować je na niewielkiej liczbie projektów, które będą realizowane z miastami. Tylko do 2013 roku 365 mln euro z unijnych funduszy będzie przeznaczone na tego typu miejskie rozwiązania technologiczne.

Obecnie potencjał innowacyjnych technologii jest ograniczony wieloma przeszkodami, m.in. wysokim ryzykiem technologicznym, niepewnością zwrotu z inwestycji, trudnościami regulacyjnymi. W trudnych ekonomicznie czasach firmy i miasta nie są też chętne do zwiększania skali i szybkiego wdrażania innowacyjnych technologii, mimo potencjalnych oszczędności i długoterminowych korzyści.

Usługi dotyczące transportu, energetyki i teleinformatyki coraz częściej zaczynają się łączyć, a UE posiada wieloletnie doświadczenie w promowaniu i wdrażaniu projektów w miastach. Działania te muszą być jednak połączone z kreowaniem „nowego myślenia” w tych trzech sektorach.

Komisarz ds. Energii Günther Oettinger stwierdził, że to właśnie  innowacje napędzają konkurencyjność Europy i są najlepszym sposobem na wzrost efektywności energetycznej. Dzięki tej międzysektorowej współpracy, innowacyjne rozwiązania mogą rozpowszechnić się w wielu miastach w Europie.

Odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący KE Siim Kallas powiedział, że transport jest krwiobiegiem każdego miasta, niezbędnym dla ludzi i biznesu. Ale jednocześnie to właśnie europejskie miasta są najbardziej zagrożone ze względu na wypadki drogowe, korki, zanieczyszczenie powietrza i hałas. Dlatego konieczne jest przyspieszenie badań w zakresie innowacji, które mogą doprowadzić do obranych wcześniej celów – miast wolnych od dwutlenku węgla czy wycofanie konwencjonalnie napędzanych samochodów z centrum miast i wprowadzenie tam samochodów elektrycznych i cichych autobusów.

Z kolei wiceprzewodnicząca KE i Komisarz ds. Agendy Cyfrowej Neelie Kroes stwierdziła, że to teleinformatyka ma zapewnić „inteligencję” miastom. To ona jest wyzwaniem dla tradycyjnych sektorów i ma pomóc w zmniejszeniu korków i zwiększeniu wydajności energetycznej w środowiskach miejskich.

***

Inicjatywa SCC została uruchomiona w 2011 roku. W pierwszym roku (2012) przeznaczono dla niej 81 mln euro, obejmując jedynie dwa sektory – transport i energetykę. Projekty finansowane w ramach programu mogły dotyczyć jednego z tych dwóch działów gospodarki, ale nie obejmowały ich połączenia.

Począwszy od 2013 roku budżet inicjatywy został zwiększony do 365 mln euro i obejmuje trzy sektory (transport, energetyka, teleinformatyka). Ponadto, każdy projekt finansowany z programu musi łączyć te trzy dziedziny.

Inicjatywa SCC ma pomóc w ustanowieniu strategicznego partnerstwa między tymi gałęziami przemysłu a Europejskimi miastami na rzecz rozwoju i rozpowszechnienia inteligentnych technologii miejskich.

Planowane jest też utworzenie specjalnej grupy składającej się z kierownictwa działów badawczo-rozwojowych, władz miast, instytucji prawnych i finansowych w celu wsparcia tej współpracy w zakresie innowacji.

Źródło: Europa.eu

Tł. Ilona Hałucha

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.