Spis treści

- Jakie trudności pojawiają się w przygotowaniach wniosków o dofinansowanie? Na jaką pomoc mogą liczyć beneficjenci ze strony CUPT?

- Na etapie składania wniosku o dofinansowanie z pewnością najtrudniejsze jest przygotowanie dokumentacji środowiskowej, zwłaszcza, że część ze składanych do CUPT projektów było przygotowywanych już wcześniej, zanim zaczęły obowiązywać nowe przepisy środowiskowe z 2008 roku. Istnieje jednak możliwość - zgodnie z wytycznymi MRR - zaakceptowania dokumentacji przygotowanej na podstawie wcześniejszych przepisów, o ile te dokumenty nie są sprzeczne z przepisami unijnych dyrektyw. Ale niestety, zwykle w tym przypadku pojawia się kłopot, bo decyzje środowiskowe nawet jeśli są, to nie mają wystarczającego uzasadnienia, takiego o jakim mówi unijna dyrektywa. Te uzasadnienia są ograniczone do stwierdzenia, że projekt jest zgodny z przepisami prawa. Tymczasem przepisy unijne wymagają szczegółowego uzasadnienia. Nawet jeśli projekt nie oddziałuje na obszary Natura 2000, to nie wystarczy zwykłe stwierdzenie tego faktu. Do tego musi być uzasadnienie, na podstawie jakich dokumentów i informacji organ zdecydował, że inwestycja nie oddziałuje na obszary Natura 2000. Stąd, nawet bez winy beneficjenta, otrzymujemy dokumentację niewłaściwą.

Przed każdym ogłoszeniem konkursu organizujemy spotkanie z potencjalnymi beneficjentami. Na przykład w tej chwili trwa konkurs i zbieramy dokumentacje projektów w działaniu 8.3 Rozwój inteligentnych systemów transportowych. Do tego konkursu mogli zgłaszać się (termin naboru wniosków minął 1 września br.) różni beneficjenci, m.in. gminy i miasta na prawach powiatu, zarządcy dróg bądź infrastruktury komunikacyjnej. Dlatego najpierw daliśmy ogłoszenie w prasie o planowanym konkursie i o organizowanym szkoleniu, by wyjaśnić zasady i wskazać jakie dokumenty są niezbędne, oraz na co należy zwrócić uwagę przygotowując wniosek. Właśnie w ten sposób przed każdym naborem staramy się jak najlepiej przygotować beneficjentów do aplikowania o dofinansowanie.

Zestawienie informacji dot. podpisanych umów o dofinansowanie

Procedury konkursowe są bardzo rygorystyczne, dlatego uzgodniliśmy z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego pewną regułę postępowania w kontaktach z beneficjentami, aby im pomóc. Podstawowa zasada przewiduje, że my, jako instytucja wdrażająca, mamy prawo  w kwestiach budzących wątpliwości zwrócić się tylko raz z pytaniem do beneficjenta. Nasze oficjalne pytanie i uzyskana od beneficjenta odpowiedź wyczerpuje procedurę. Zatem, by jej nie zamykać ustaliliśmy, że beneficjent może nam zadawać pytania w razie wątpliwości. W ten sposób ma możliwość zwrócenia się do nas po wyjaśnienia, do czasu, gdy my zadamy mu pytanie nadając procedurze już formalny bieg. To rzeczywiście pomaga. Są oczywiście beneficjenci, którzy z tej możliwości pytania korzystają kilka razy. Traktujemy wszystkich beneficjentów jednakowo.

Ponadto, jeśli piszemy uwagi do dokumentacji beneficjentów, równocześnie staramy się pokazać im na czym polegał popełniony błąd, czy na przykład jak należy poprawnie wypełnić dany arkusz, tak aby beneficjent nie miał już żadnych wątpliwości przy poprawianiu dokumentów. Postępujemy tak na etapie oceny wniosków o dofinansowanie, w trakcie kontroli, czy weryfikowania wniosków o płatność. Pisząc więc uwagę do danego dokumentu jednocześnie wyraźnie formułujemy to, czego oczekujemy, by beneficjent nie musiał się domyślać.

- Które projekty drogowe, których procedury dofinansowania wdrażało CUPT, uznaje Pani za szczególne i wysoko ocenia?

- Na pewno takim projektem zasługującym na wyróżnienie jest realizacja odcinka drogi ekspresowej S7 na trasie Grójec – Białobrzegi (17 km), sfinansowanego ze środków VIII priorytetu w działaniu 8.2. To jest projekt z listy indywidualnej. Droga oddana jest już do użytku, a lada moment będzie złożony końcowy wniosek o płatność. Inwestycja będzie rozliczona jeszcze w tym roku.

Bardzo dobrze oceniamy duży projekt, jakim jest realizacja węzła drogowego Sośnica – Pyrzowice. To inwestycja o wartości ponad 6 mld zł realizowana z VI priorytetu, działania 6.1. Niedawno przeprowadziliśmy jej kontrolę. Raport pokontrolny dla tego projektu wypadł dobrze. Żałujemy jedynie, że powódź, która dotknęła wiosną Polskę, spowodowała pewne szkody, jednak wszystkie zaległości zostały już nadrobione i jesteśmy dobrej myśli.

- Dziękuję za rozmowę.

Agnieszka Serbeńska

*Zasada n+3: Jedna z reguł zarządzania finansowego publicznymi środkami wspólnotowymi, stanowiąca, że Komisja Europejska anuluje automatycznie część zobowiązania, które nie zostało uregulowane przez płatność zaliczkową lub dla którego KE nie otrzymała wniosku o płatność, do końca trzeciego roku po roku dokonania zobowiązania, lub po terminie późniejszej decyzji KE wymaganej do autoryzowania działania. Oznacza ona, że państwo członkowskie, które do końca roku n+3 złożyło wnioski o płatność, opiewające na kwotę mniejszą niż roczna transza środków alokowanych w roku n, bezpowrotnie traci kwotę różnicy.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.