Spis treści

Efekty portugalskiego programu drogowegoPortugalska sieć dróg krajowych mierzy obecnie 16 500 km, w tym autostrady stanowią 3 300 km. Pierwszy okres rozwoju dróg tego państwa nastąpił w latach 1986-1997, a więc zaraz po przystąpieniu Portugali do europejskiej Wspólnoty (1985 r.). Wówczas uruchomiono narodowy program budowy dróg, którego kontynuację już w kolejnym etapie (po 1997 roku) oparto przede wszystkim na formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Środki na projekty drogowe pozyskiwano z poboru myta tzw. prawdziwego oraz ukrytego.

Z początkiem lat 80. ubiegłego stulecia portugalskie drogi były wąskie i kręte, ograniczone zabudową na przebiegach przez wsie i miasteczka. To oczywiście wywoływało zagrożenia w ruchu drogowym, które potęgowało się wraz z rosnącymi natężeniami w ruchu. Liczba wypadków drogowych stała się zatrważająca.

Portugalski „National Road Plan” (krajowy program budowy dróg) został uchwalony przez rząd w 1985 roku. W 1994 roku zawarto pierwszy kontrakt typu PPP na budowę autostrady pod Lizboną. Natomiast w 1998 roku uruchomiono specjalny program koncesyjny na budowę autostrad i w 2003 roku uchwalono ustawę regulującą partnerstwo publiczno-prywatne.

Prace nad rozwojem sieci drogowej połączono z wypracowaniem wymagań technicznych, które m.in. miały poprawić poziom bezpieczeństwa drogowego. Nowe drogi szybkiego ruchu i autostrady zaczęto wyznaczać tak, by ich przebieg był jak najprostszy i w ten sposób móc zminimalizować koszty ich budowy. W projektowaniu dróg w dużo większym stopniu zaczęto uwzględniać bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Postawiono też na bezkolizyjne skrzyżowania głównych tras, tunele i mosty, poprawę geometrii dróg, ochronę środowiska przed negatywnymi oddziaływaniami komunikacyjnymi oraz na innowacyjne technologie wykonawcze, które w realizacjach wykorzystują kamień ze ścinanych górskich wzniesień do dróg budowanych na tych stokach. W większym zakresie wykorzystywano także lokalne kruszywa i materiały budowlane do nawierzchni i nasypów. Administracja drogowa wprowadzała nowe wymagania współpracując z Krajowym Laboratorium Inżynierii Drogowej. W opublikowanym wówczas podręczniku budowy dróg dopuszczono równocześnie technologie asfaltowe i betonowe, aby w perspektywie lat sprawdzić jakie rozwiązania sprawdzą się najlepiej w zapewnieniu trwałości nawierzchni, oszczędności w kosztach ich eksploatacji oraz bezpieczeństwa ruchu.

Do budownictwa drogowego wprowadzono wówczas standardy i procedury ochrony środowiska. Obowiązują one już na etapie planowania. Wybór korytarza drogi odbywa się na podstawie analiz wariantów i wyboru takiego przebiegu, którego skutki oddziaływań na środowisko będą najmniejsze. Projekt danego przedsięwzięcia drogowego uzyskuje akceptację jeśli spełnia wszelkie wymagania i daje gwarancje zminimalizowania negatywnych wpływów poprzez odpowiednie zabezpieczenia i kompensacje.

W 1996 roku Portugalia miała już doświadczenia oraz opracowane niezbędne wytyczne techniczne do projektowania i wymagania technologiczne. Był to przełomowy okres. Co prawda w pierwszym okresie realizacji narodowego programu, a więc w ciągu dwunastu lat, wybudowano tylko 1000 km autostrad, to jednak ten czas dał podstawy do dalszych kroków w doskonaleniu założeń dalszego rozwoju dróg, szczególnie we wprowadzaniu rozwiązań organizacyjno-finansowych. Impulsem do usprawnienia i przyspieszenia realizacji programu były m.in. niepokojące statystyki wypadkowe. Dynamicznie wzrastały natężenia ruchu, a wraz z tym liczba śmiertelnych wypadków. Zintensyfikowanie działań programu wymagało pozyskania kapitału prywatnego. Po wprowadzeniu w 1997 roku specjalnego programu koncesji udział środków prywatnych w budowie dróg zaczął zdecydowanie przewyższać kwoty asygnowane na ten cel z budżetu państwa.

Portugalskie kontrakty w partnerstwie publiczno-prywatnym obejmowały projektowanie, budowanie i eksploatację autostrad. Metodami finansowymi wykorzystywanymi do ich realizacji było tzw. myto ukryte, a więc środki podatników,  albo tzw. myto prawdziwe, czyli opłaty za korzystanie z autostrad (opłaty użytkowników pobierane przez koncesjonariuszy). Wprowadzenie nowych zasad przeobraziło funkcję administracji drogowej z wykonawczej na regulującą i nadzorującą.


Według definicji zawartej w unijnej Zielonej księdze PPP jest umową długoterminową, długofalową zawieraną między podmiotami sektora publicznego i prywatnego. W Portugali z reguły zawierana jest na 30 lat. Pomocą w zawieraniu takich kontraktów służy stworzona do tego macierz ryzyka. Na przykład po stronie państwa pozostawia ona planowanie, lokowanie drogi, zagadnienia środowiskowe, po stronie koncesjonariusza – projektowanie i budowanie.

Obecnie łączna długość portugalskich autostrad wynosi 3 300 km, z tego tylko 150 km jest zarządzane przez administrację drogową. Sieć autostrad administrowana przez koncesjonariuszy łącznie mierzy 2 600 km (95%), w tym na 1 500 km (58%) obowiązują opłaty wnoszone za użytkowanie (tzw. myto prawdziwe), na 200 km (8%) nie wnosi się żadnych opłat, natomiast 900 km (36%) eksploatowane jest z tzw. myta ukrytego.*

System tzw. myta ukrytego wykorzystywany jest w sytuacjach, w których wybudowana autostrada ma służyć pobudzaniu rozwoju gospodarczego danego regionu. W przypadkach uboższych terenów natężenia ruchu nie zabezpieczają koncesjonariuszom odpowiednie poziomu dochodu. Ale dzięki takiej inwestycji region uzyskuje połączenie z innymi obszarami kraju. Stąd różnica w kosztach budowy i eksploatacji takiej autostrady w stosunku do tej, na której pobiera się opłaty za przejazd, pokrywana jest z budżetu państwa, a więc z dochodów podatkowych. Czy takie rozwiązanie jest dobre? W tej chwili budzi ono wątpliwości, jednak w tej konstrukcji istotny jest aspekt społeczny, który jest trudny do wartościowego zdefiniowania w kontekście korzyści w pobudzaniu gospodarki.

Przykładem autostrady z ukrytym mytem jest A23. Mierzy ona 180 km. Przygotowanie tego projektu trwało 6 lat. Jej budowę zakończono w 2003 roku. Wiedzie ona przez interior. Tam odnotowano jedno z najniższych natężeń ruchu w kraju. Dzięki autostradzie poprawiono dostęp do czterech ważnych miejscowości regionu. W tej chwili tę trasę pokonuje pięciokrotnie więcej mieszkańców tego obszaru. Przede wszystkim wpłynęła ona na wzmocnienie handlu, przyczyniła się też do wzrostu liczby ludności w miastach położonych na trasie.

***

Wprowadzenie formuły PPP umożliwiło Portugali zrealizowanie drugiego etapu narodowego programu budowy dróg, czego efektem jest wybudowanie w latach 2000-2009 aż prawie 50% sieci autostrad. Te sieci przejęły większość ruchu tranzytowego – do 2009 roku wzrost natężenia ruchu na autostradach wyniósł 40%. Odciążając szlaki niższych kategorii udało się zdecydowanie poprawić statystyki bezpieczeństwa ruchu drogowego. Od 1980 roku ruch wzrósł czterokrotnie, natomiast liczba śmiertelnych wypadków spadła o 50% (również w dekadzie 2001-2010 udało się wykonać założony unijny cel zmniejszenia wypadków o połowę). Ponadto obniżył się czas podróży – na przykład w tej chwili z Lizbony na północ kraju jedzie się o 40 minut krócej.

Agnieszka Serbeńska

Materiał na podstawie wystąpienia Antonio Pinelo z CRP podczas seminarium ERF „Engineering and Financing Safe and Sustainable Roads” (Warszawa, 25-26 października 2011 r.).

* Kryzys gospodarczy i ekonomiczne kłopoty Portugali spowodowały, że rząd tego państwa od 8 grudnia 2011 r. wprowadził opłaty za przejazd na ostatnich niepłatnych odcinkach autostrad.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.