Spis treści

Na drogach międzynarodowych zdecydowanie największy ruch, wynoszący średnio powyżej 35000 poj./dobę, występował w województwie śląskim. Bardzo duże obciążenie sieci dróg międzynarodowych, wynoszące średnio ponad 20000 poj./dobę, występowało równie w województwach: opolskim, małopolskim i mazowieckim. Najmniejszy ruch na drogach Międzynarodowych, poniżej 11000 poj./dobę, występował w województwach: lubelskim, podlaskim i zachodniopomorskim.

Na pozostałych drogach krajowych największy ruch odnotowano w województwie śląskim, zaś najmniejszy w województwach: warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim.

Rys. 1. Średni dobowy ruch (SDR) pojazdów silnikowych w 2010 roku na sieci dróg krajowych w kraju i w województwach

W porównaniu z rokiem 2005, we wszystkich województwach zarejestrowano wzrost ruchu, z czego największy, w granicach od 30 do 32%, w województwach: śląskim, pomorskim i opolskim. Najmniejszy wzrost ruchu, w granicach od 15 do 16%, odnotowano w następujących województwach: zachodniopomorskim, lubuskim i warmińsko-mazurskim, tj. województwach, w których SDR w 2010 roku był znacznie niższy niż SDR dla całej sieci dróg krajowych.

Tabela 3. Dane o wielkości średniego dobowego ruchu pojazdów silnikowych (SDR) w 2010 roku na drogach międzynarodowych E oraz wzroście ruchu na poszczególnych drogach w odniesieniu do roku 2005 (w tabeli nie wyszczególniono drogi międzynarodowej E-462, która na terenie Polski na całej swej długości pokrywa sie z drogami E-40 i E-75)

W 2010 roku najbardziej obciążone były drogi E-40 i E-75, na których średni dobowy ruch przekraczał 20000 poj./dobę. Należy zwrócić uwagę, że wielkości ruchu podane w tabeli są wielkościami średnimi dla całych dróg, zaś SDR na poszczególnych odcinkach tych dróg mógł być bardzo zróżnicowany. Typowym przykładem może tu być najbardziej obciążona ruchem w kraju droga E-40 (SDR = 25158 poj./dobę), na której występowały w 2010 roku zarówno pojedyncze odcinki, na których SDR był poniżej 10000 poj./dobę, jak również odcinki o SDR przekraczającym 70000 poj./dobę. Najmniej obciążone były drogi E-371 i E-373 ze średnim dobowym ruchem poniżej 10000 poj./dobę.

Na wszystkich drogach międzynarodowych E zarejestrowano w 2010 roku wzrost ruchu w odniesieniu do roku 2005. Zdecydowanie największy wzrost, wynoszący 35%, wystąpił na drodze E-40, zaś najmniejszy wzrost, tylko o 10% - na drodze E-261.

Tabela 4. Obciążenie ruchem sieci dróg krajowych w 2010 roku z uwzględnieniem podziału dróg na klasy techniczne

W 2010 roku największy ruch zarejestrowano na drogach krajowych szybkiego ruchu klasy technicznej A i S. Średni SDR na tych drogach wynosił odpowiednio 23285 poj./dobę oraz 19567 poj./dobę i był ponad dwukrotnie większy od średniego SDR dla całej sieci dróg krajowych. Najmniej obciążone były drogi krajowe klasy G, na których SDR w 2010 roku wynosił 4978 poj./dobę i stanowił około 50% średniego SDR dla całej sieci dróg krajowych. Podobne zależności były zarejestrowane w wynikach pomiaru z roku 2005.

Tabela 5. Procentowy udział poszczególnych kategorii pojazdów silnikowych w SDR na drogach krajowych w 2010 roku (w podziale funkcjonalnym dróg)

W 2010 roku wraz ze wzrostem znaczenia dróg w układzie funkcjonalnym wzrastał procentowy udział w ruchu samochodów ciężarowych z przyczepami i bez przyczep. Jednocześnie spadał udział w ruchu wszystkich pozostałych kategorii pojazdów silnikowych. Takie same zależności występowały w roku 2005.

Tabela 6. Dane określające długości dróg krajowych w podziale funkcjonalnym w przedziałach średniego dobowego ruchu pojazdów silnikowych w 2010 roku

W 2010 roku ok. 11100 km dróg krajowych (64%) obciążonych było ruchem powyżej 6000 poj./dobę, z czego blisko 3000 km dróg (17%) – ruchem powyżej 15000 poj./dobę. Ruch poniżej 2000 poj./dobę występował tylko na 467 km dróg krajowych, co stanowiło 2,7% łącznej długości dróg krajowych objętych pomiarem. Największe obciążenie ruchem występowało na sieci dróg międzynarodowych. Około 98% tych dróg było obciążonych ruchem powyżej 6000 poj./dobę, z czego ponad 45% - ruchem powyżej 15000 poj./dobę.

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2011-04-14 14:13
bez sensu przepisywać coś co jest ogólnie dostępne na stronie GDDKiA - czy redakcje nie stać by być bardziej twórczym a nie tylko kopiowania i kopiowanie ?
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
0 #2 Gość 2011-04-14 16:03
to dlaczego to czytasz???
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
0 #3 Gość 2011-04-14 16:27
Ponieważ myślałem że redakcja coś konkretnego napisze a nie myślałem że będzie kopiować.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Redakcja
0 #4 Redakcja 2011-04-14 17:29
Praca redakcji polega również na rozpowszechnianiu informacji, których źródłem są zarządcy dróg lub urzędy miejskie, wojewódzkie, marszałkowskie itp. Celem tych działań jest zebranie najważniejszych wiadomości drogowych z całego kraju i umieszczenie ich w jednym miejscu, m.in. dla wygody użytkowników, którzy nie muszą już poszukiwać informacji na wielu stronach. Nie publikujemy wszystkich newsów prasowych, które do nas spływają, a jedynie te, które naszym zdaniem są istotne oraz dotyczą lub zainteresują wielu czytelników.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
0 #5 Gość 2011-04-14 21:13
Warto by było zebrać w jednym miejscu wyniki GPR 2010 (nie tylko syntezę) z dróg krajowych i wojewódzkich. Z doświadczenia wiem, że nie wszyscy zarządcy dróg wojewódzkich publikowali wyniki GPR 2005 na swoich stronach, a są to informacje istotne i ciekawe.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.