Spis treści

O ile zbieranie danych i wstępna ich obróbka odbywa się w komputerze pokładowym pojazdu, o tyle sercem systemu jest centrala ruchu. To tu przesyłane są i analizowane dane z pojazdów w sieci – za pomocą serwerów i komputerów dyspozytorskich można zarządzać informacjami i pojazdami. Oprócz kontrolowania rozkładu jazdy i informacji wyświetlanej na tablicach przystankowych dla pasażerów dyspozytorzy mają dostęp do statystyk, monitorowania bezpieczeństwa, stanu technicznego pojazdów oraz – co najważniejsze – informacji o warunkach komunikacyjnych. W przypadku opóźnień czy wyprzedzeń kontrolerzy ruchu są w stanie podjąć szybko środki zaradcze wysyłając na trasę odpowiednią ilość pojazdów lub nawet wpłynąć na organizację ruchu.

W najbardziej zaawansowanych systemach informacja pasażerska w czasie rzeczywistym staje się tylko pretekstem do wprowadzenia dynamicznego, zinformatyzowanego zarządzania i organizacji ruchu. Komputery pokładowe wyposażone są w nadajniki pozwalające sterować sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniach tak, aby komunikacja miejska zawsze uzyskiwała pierwszeństwo przejazdu. Podobnie dyspozytorzy ruchu, mając obraz całej sieci, mogą przyznawać pojazdom komunikacji publicznej „zieloną falę”, jeśli wymaga tego sytuacja na drogach. Jest to naprawdę nowoczesne rozwiązanie praktycznie łączące technologie informatyczne i komunikacyjne z obsługą transportu oraz dynamiczną organizacją ruchu. Pozwala projektować sieć komunikacyjną w dużych miastach tak, aby transport publiczny stawał się atrakcyjny dla pasażerów – punktualniejszy, bezpieczniejszy, szybszy ze względu na priorytet w organizacji ruchu.

A tam, gdzie komunikacja miejska jest konkurencyjna względem samochodów prywatnych, pasażerowie wybierają ją częściej – jest tańsza niż dojazd własnym środkiem lokomocji i szybsza, gdyż jako uprzywilejowana omija korki. Wybór transportu publicznego przez użytkowników dróg miejskich wpływa na zmniejszenie liczby samochodów osobowych i w związku z tym zatłoczenia na ulicach. Poprawia się sytuacja firm komunikacyjnych, gdyż zwiększone zapotrzebowanie na ich usługi pozwala przedsiębiorstwom rozwijać się i zwiększać zatrudnienie. Wśród mniej wymiernych korzyści wymienić można lepszą sytuację ekologiczną dzięki zredukowanej liczbie samochodów w ruchu; nie wspominając o tym, że nowoczesne zarządzanie komunikacją to wspaniała wizytówka miasta i wygoda pasażerów.

informacja w czasie rzeczywistym
informacja w czasie rzeczywistym
informacja w czasie rzeczywistym

Źródła:

www.krakow.pl

www.jmk.org.pl 

"Szybki tramwaj w październiku 2008 roku" - Bartosz Piłat, Gazeta Wyborcza/Kraków

www.gazeta.pl

www.gazeta.pl

Revolutionising public transport in Denmark. Office of Official Publications of the European Communities, CORDIS Unit: “Research*eu Results Supplement. The magazine of the European research area”, 2008, No 1, styczeń, s. 40

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.