Nie będzie możliwa odpowiednia efektywność usług określonych w dyrektywie INSPIRE i projekcie Geoportal.gov.pl , tj.:
- wyszukiwania,
- przeglądania (nawigowania, wyświetlania, powiększania i pomniejszania, przesuwania lub nakładania na siebie zbiorów danych przestrzennych),
- pobierania,
- przekształcania, jeśli tempo określonych prac oraz jakość i ważność zbiorów danych przestrzennych nie będą właściwe.
Budowa BDOT o dokładności map topograficznych w skali: 1:10 000, 1:50 000 i 1:250 000 łączy się z wieloma problemami technicznymi i organizacyjnymi dotyczącymi:
- koordynacji prac,
- autoryzacji danych,
- bezpieczeństwa danych,
- prawami dostępu,
- kosztami aktualizacji i przetwarzania,
- wtórnego obrotu danymi w celach komercyjnych itd.
Budowa georeferencyjnej bazy danych obiektów topograficznych, powinna nam zapewnić w przyszłości realizację takich celów pośrednich, jak:
- prawne zapewnienie i uzgodnienie jednolitej metody wymiany danych,
- utworzenie zharmonizowanej i uspójnionej baz danych,
- zachowanie spójności danych w różnych bazach danych w tym w „bazach drogowych”,
- ograniczenie wielokrotnego pozyskania tych samych danych,
- wprowadzenie unikalnych identyfikatorów dla obiektów topograficznych umożliwiających integrację danych z różnych baz danych,
- możliwość wykonywania analiz przestrzennych bazujących na połączonych bazach,
- maksymalne wykorzystanie już istniejących zasobów,
- obniżenie kosztów gromadzenia i aktualizacji różnych baz danych,
- ułatwienie dostępu do danych przez geoportal.gov.pl
Budowa BDOT wiąże się przede wszystkim z wysokimi nakładami finansowymi. Kosztuje sprzęt i oprogramowanie, ale kosztuje przede wszystkim pozyskiwanie, przechowywanie, aktualizacja i udostępnianie informacji. Należy mieć jednak przekonanie, że BDOT w miarę kompletna, aktualna i wiarygodna zdobędzie szerokie grono odbiorców wśród użytkowników systemów typu GIS. Liczyć należy na przychylność w finansowaniu całego przedsięwzięcia przez władze administracji rządowej i samorządowej z budżetów własnych i ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej, gdyż będzie ona służyć przede wszystkim jednostkom administracji rządowej i samorządowej w kreowaniu polityki regionalnej.
Według mnie, przyszłość urzędowych baz danych przestrzennych, należy do baz danych katastralnych i BDOT. Jakie systemy dziedzinowe powstaną na ich bazie? Jak wykorzystają je użytkownicy? Jakie mapy będą opracowywane oraz drukowane? To zależy tylko i wyłącznie od użytkowników oraz ich potrzeb. Mogą to być również cele koncepcyjne i planistyczne w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji sieci drogowej. Sieci drogowej nowoczesnej, szybkiej, bezpiecznej, tak bardzo Polsce potrzebnej nie od dziś.
Jerzy Zieliński
Departament Geodezji, Kartografii i Systemów Informacji Geograficznej
Główny Urząd Geodezji i Kartografii
- «« poprz.
- nast.