Spis treści

Z prac resortu

Niedawno Ministerstwo Infrastruktury opiniowało projekt rozporządzenia w sprawie przebiegu dróg krajowych. – Dwa dotąd funkcjonujące w tym zakresie rozporządzenia łączymy w jedno, uaktualniamy i weryfikujemy zapisy tego aktu – poinformowała Beata Leszczyńska. Organy właściwe do opiniowania przebiegów dróg określa ustawa o drogach publicznych. Beata Leszczyńska przypomniała o obowiązującym trybie opiniowania takich dokumentów i wskazała na kompetencje prezydentów miast w toku tej procedury.

Przypomnienie tych zasad wiąże się z kolejnymi aktami, nad nowelizacjami których Ministerstwo Infrastruktury rozpoczyna prace. Chodzi o rozporządzenia tzw. naciskowe, a więc dotyczące wykazu dróg krajowych po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 11, 5 tony oraz wykazu dróg krajowych i wojewódzkich po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku do 10 ton.

– Tu konieczne jest odpowiednie zgranie odcinków dróg zamiejskich przechodzących w ciągi miejskie. Dlatego te akty również trafią do opiniowania przez zarządców dróg miejskich – zwracała uwagę Beata Leszczyńska.

Ministerstwo Infrastruktury już wkrótce rozpocznie też prace nad wdrożeniem unijnej dyrektywy w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. Dyrektywa jest obligatoryjna dla sieci TEN-T. Wprowadza ona obowiązek audytowania. W pracach nad tym dokumentem rozpatrywane również będą możliwości wprowadzenia audytu brd dla pozostałych sieci dróg w kraju. Równocześnie rozpatrzenia będą wymagały kwestie kompetencji i wymagań dla osób wykonujących projekty organizacji ruchu. Obecne przepisy tego nie regulują. Natomiast współczesne natężenia ruchu wymagają unormowania tego problemu, a najlepszą okazję do tego stwarza praca właśnie nad wdrożeniem unijnej dyrektywy.

Dla zarządców dróg samorządowych istotne są również regulacje umożliwiające pozyskanie dodatkowych środków na inwestycje. Dlatego ważną informacją przekazaną podczas Zjazdu Drogowców Miejskich była ta dotycząca podziału rezerwy subwencji ogólnej w przyszłym roku. Podobnie jak w ostatnich latach priorytetowe będą zadania mostowe.

Są już ustalone priorytety i kryteria podziału rezerwy subwencji ogólnej na 2010 rok. Na wniosek strony samorządowej KWRiST kryteria przyjęte na 2009 rok również będą obowiązywać w roku przyszłym. Termin składania wniosków wyznaczono do  15 stycznia 2010 roku – poinformowała Beata Leszczyńska, zastępca dyrektora Departamentu Dróg i Autostrad MI.

{mp3}ulica-w-zgodzie-z-wymogami-3{/mp3}

***

Zjazd Drogowców Miejskich odbywa się cyklicznie co dwa lata. Przygotowanie tych spotkań koordynuje Komisja Drogownictwa Miejskiego, złożona z przedstawicieli miejskich zarządów dróg. Zjazdy są nie tylko okazją do dyskusji o aktualnych zmianach w aktach prawnych i przepisach technicznych, ale też do przypomnienia o specyfice drogownictwa miejskiego i stąd wynikających problemach w gospodarowaniu drogowym majątkiem. Ta specyfika – zadaniem miejskich drogowców – powinna być uwzględniana w rozwiązaniach legislacyjnych i technicznych.

Agnieszka Serbeńska

 

Uchwała XVII Zjazdu Drogowców Miejskich

 

Polecamy relację filmową: Ulice w centrum uwagi

Galeria 1. Uczestników Zjazdu Drogowców Miejskich powitał Ryszard Ścigała – prezydent Tarnowa. Ministerstwo Infrastruktury reprezentowali: Beata Leszczyńska i Andrzej Grzegorczyk. Otwarcie obrad Zjazdu poprowadził Czesław Wandzel – przewodniczący Komisji Drogownictwa Miejskiego.

 

Galeria 2. Drugi dzień obrad w firmie WIMED w Tuchowie. Tematyka prelekcji: bezpieczeństwo ruchu drogowego i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Specjalnie dla uczestników zjazdu przygotowano pokazy testów zderzeniowych konstrukcji „Prolife”.

 

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.