Spis treści

Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP)

Obecnie również przemieszczanie się użytkowników dróg na znacznych odległościach wymaga stworzenia miejsc obsługi tego ruchu, które pozwolą na zaspokojenie potrzeb podróżujących: wypoczynek, spożycie posiłku, nocleg, uzupełnienie paliwa, ewentualne naprawy pojazdów.

Potrzeby te zaspokoją budowane w ramach budowy autostrady Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP). MOP-y powinny być zlokalizowane oddzielnie dla każdego kierunku ruchu, a odległość pomiędzy sąsiednimi MOP-ami nie powinna być mniejsza niż 15 km. W strefach przejść granicznych odległość MOP-u od przejścia powinna wynosić nie mniej niż 3 km.

MOP-y w zależności od cech użytkowych dzieli się na trzy typy:

  • MOP I o funkcji wypoczynkowej, który jest wyposażony w stanowiska postojowe (parkingi), drogi manewrowe, sanitariaty, urządzenia wypoczynkowe, oświetlenie, oraz dopuszcza się wyposażenie w obiekty malej gastronomii.
  • MOP II o funkcji wypoczynkowo-usługowej, który jest wyposażony w stanowiska postojowe (parkingi), drogi manewrowe, sanitariaty, urządzenia wypoczynkowe, oświetlenie, stację paliw, stanowiska dla obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczno-handlowe i w zależności od potrzeb informacji turystycznej.
  • MOP III o funkcji wypoczynkowo-usługowej, który jest wyposażony w stanowiska postojowe (parkingi), drogi manewrowe, sanitariaty, urządzenia wypoczynkowe, oświetlenie, stację paliw, stanowiska dla obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczno-handlowe, obiekty noclegowe i w zależności od potrzeb obiekty  biur turystycznych.

Wielkość powierzchni w zależności od kategorii MOP-u orientacyjnie przyjmuje się dla kategorii:

  • MOP I – 1.0 - 2.0 ha,
  • MOP II – 2.0 - 3.0 ha,
  • MOP III -  3.0 – 4.0 ha.

Liczbę stanowisk postojowych dla poszczególnych typów pojazdów, miejsc wypoczynkowych, powierzchni terenów rekreacyjnych, ilości dystrybutorów na stacji paliw, obliczana jest na podstawie wzorów zamieszczonych w Instrukcji Zagospodarowania Dróg. Liczba tych części wyposażenia MOP-u  jest zależna od średniego dobowego natężenia ruch w pojazdach rzeczywistych poruszających się po drodze.

Na odcinku autostrady A4 Kraków - Tarnów długości około 76,8 km przewidziano budowę cztery pary MOP-ów:

  • MOP I Podłęże, Zakrzów,
  • MOP II Stanisławice, MOP III Kłaj,
  • MOP I Mokrzyska, Bagno,
  • MOP II Rudka, MOP III Komorów.

Przykładowe rozwiązania MOP-ów  pokazują rysunki poniżej

Rys. 3. Schemat rozmieszczenia MOP-ów Rys. 4. MOP I Podłęże, Zakrzów

Zakres usług na MOP-ach Typ I  pokazanych na rysunku 4 przestawia się następująco

  • MOP „Zakrzów”
    - stanowiska parkingowe dla samochodów ciężarowych i autobusów ukośne 32 szt.,
    - stanowiska parkingowe dla samochodów ciężarowych równoległe 5 szt.,
    - stanowiska parkingowe dla kontroli pojazdów ukośne 2 szt.,
    - stanowisko zlewni ścieków z autokarów 1 szt.,
    - stanowiska parkingowe dla samochodów osobowych ukośne 72 szt.,
    - stanowiska parkingowe dla samochodów osobowych dla niepełnosprawnych 4 szt.,
    - sanitariaty,
    - miejsca do wypoczynku.
  • MOP „Podłęże”
    - stanowiska parkingowe dla samochodów ciężarowych i autobusów ukośne 29 szt.,
    - stanowiska parkingowe dla samochodów ciężarowych równoległe 5 szt.,
    - stanowiska parkingowe dla kontroli pojazdów ukośne 2 szt.,
    - stanowisko zlewni ścieków z autokarów 1 szt.,
    - stanowiska parkingowe dla samochodów osobowych  ukośne 72 szt.,
    - stanowiska parkingowe dla samochodów osobowych dla niepełnosprawnych 4 szt.
    - sanitariaty,
    - miejsca do wypoczynku.
Fot. 2. MOP I Podłęże w budowie Fot. 3. MOP I Zakrzów  w budowie Rys. 5. MOP II Stanisławice, MOP III Kłaj; MOP Stanisławice, Kłaj będzie realizowany w dwóch etapach
  • MOP II Stanisławice - przewiduje się w I etapie:
    - miejsca parkingowe dla pojazdów poruszających się po autostradzie,
    - miejsca postojowe dla kontroli pojazdów (Inspekcja Transportu Drogowego),
    - miejsca wypoczynku,
    - sanitariaty,
    - stanowiska postojowe w liczbach:
    * samochody osobowe – 108 stanowisk,
    * samochody ciężarowe i autobusy – 23 stanowiska,
    * stanowiska dla Inspekcji Transportu Drogowego – 2 sztuki,
    - stanowiska dla zrzutu nieczystości z autobusów 1 sztuka.
    Etap II będzie realizowany przez koncesjonariusza i w ramach tego etapu zostanie wybudowana stacja benzynowa
  • MOP III Kłaj - przewiduje się w I etapie:
    - miejsca parkingowe dla pojazdów poruszających się po autostradzie,
    - miejsca postojowe dla kontroli pojazdów (Inspekcja Transportu Drogowego),
    - miejsca wypoczynku,
    - sanitariaty,
    - stanowiska postojowe w liczbach:
    * samochody osobowe - 144 stanowiska,
    * samochody ciężarowe i autobusy – 30 stanowisk,
    * stanowiska dla Inspekcji Transportu drogowego – 2 sztuki,
    * stanowiska dla zrzutu nieczystości z autobusów 1 sztuka.
    Etap II będzie realizowany przez koncesjonariusza i w ramach tego etapu zostanie wybudowana stacja benzynowa i obiekty noclegowe.

MOP-y Stanisławice i Kłaj z uwagi na różny zakres usług są połączone kładką dla pieszych.

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2009-10-16 15:21
Widok przykładowego zajazdu na zdj. 1 NAPRAWDĘ IPONUJĄĄĄĄĄĄĄĄĄĄCY
sigma
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.