Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP)
Obecnie również przemieszczanie się użytkowników dróg na znacznych odległościach wymaga stworzenia miejsc obsługi tego ruchu, które pozwolą na zaspokojenie potrzeb podróżujących: wypoczynek, spożycie posiłku, nocleg, uzupełnienie paliwa, ewentualne naprawy pojazdów.
Potrzeby te zaspokoją budowane w ramach budowy autostrady Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP). MOP-y powinny być zlokalizowane oddzielnie dla każdego kierunku ruchu, a odległość pomiędzy sąsiednimi MOP-ami nie powinna być mniejsza niż 15 km. W strefach przejść granicznych odległość MOP-u od przejścia powinna wynosić nie mniej niż 3 km.
MOP-y w zależności od cech użytkowych dzieli się na trzy typy:
- MOP I o funkcji wypoczynkowej, który jest wyposażony w stanowiska postojowe (parkingi), drogi manewrowe, sanitariaty, urządzenia wypoczynkowe, oświetlenie, oraz dopuszcza się wyposażenie w obiekty malej gastronomii.
- MOP II o funkcji wypoczynkowo-usługowej, który jest wyposażony w stanowiska postojowe (parkingi), drogi manewrowe, sanitariaty, urządzenia wypoczynkowe, oświetlenie, stację paliw, stanowiska dla obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczno-handlowe i w zależności od potrzeb informacji turystycznej.
- MOP III o funkcji wypoczynkowo-usługowej, który jest wyposażony w stanowiska postojowe (parkingi), drogi manewrowe, sanitariaty, urządzenia wypoczynkowe, oświetlenie, stację paliw, stanowiska dla obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczno-handlowe, obiekty noclegowe i w zależności od potrzeb obiekty biur turystycznych.
Wielkość powierzchni w zależności od kategorii MOP-u orientacyjnie przyjmuje się dla kategorii:
- MOP I – 1.0 - 2.0 ha,
- MOP II – 2.0 - 3.0 ha,
- MOP III - 3.0 – 4.0 ha.
Liczbę stanowisk postojowych dla poszczególnych typów pojazdów, miejsc wypoczynkowych, powierzchni terenów rekreacyjnych, ilości dystrybutorów na stacji paliw, obliczana jest na podstawie wzorów zamieszczonych w Instrukcji Zagospodarowania Dróg. Liczba tych części wyposażenia MOP-u jest zależna od średniego dobowego natężenia ruch w pojazdach rzeczywistych poruszających się po drodze.
Na odcinku autostrady A4 Kraków - Tarnów długości około 76,8 km przewidziano budowę cztery pary MOP-ów:
- MOP I Podłęże, Zakrzów,
- MOP II Stanisławice, MOP III Kłaj,
- MOP I Mokrzyska, Bagno,
- MOP II Rudka, MOP III Komorów.
Przykładowe rozwiązania MOP-ów pokazują rysunki poniżej
Zakres usług na MOP-ach Typ I pokazanych na rysunku 4 przestawia się następująco
- MOP „Zakrzów”
- stanowiska parkingowe dla samochodów ciężarowych i autobusów ukośne 32 szt.,
- stanowiska parkingowe dla samochodów ciężarowych równoległe 5 szt.,
- stanowiska parkingowe dla kontroli pojazdów ukośne 2 szt.,
- stanowisko zlewni ścieków z autokarów 1 szt.,
- stanowiska parkingowe dla samochodów osobowych ukośne 72 szt.,
- stanowiska parkingowe dla samochodów osobowych dla niepełnosprawnych 4 szt.,
- sanitariaty,
- miejsca do wypoczynku. - MOP „Podłęże”
- stanowiska parkingowe dla samochodów ciężarowych i autobusów ukośne 29 szt.,
- stanowiska parkingowe dla samochodów ciężarowych równoległe 5 szt.,
- stanowiska parkingowe dla kontroli pojazdów ukośne 2 szt.,
- stanowisko zlewni ścieków z autokarów 1 szt.,
- stanowiska parkingowe dla samochodów osobowych ukośne 72 szt.,
- stanowiska parkingowe dla samochodów osobowych dla niepełnosprawnych 4 szt.
- sanitariaty,
- miejsca do wypoczynku.
- MOP II Stanisławice - przewiduje się w I etapie:
- miejsca parkingowe dla pojazdów poruszających się po autostradzie,
- miejsca postojowe dla kontroli pojazdów (Inspekcja Transportu Drogowego),
- miejsca wypoczynku,
- sanitariaty,
- stanowiska postojowe w liczbach:
* samochody osobowe – 108 stanowisk,
* samochody ciężarowe i autobusy – 23 stanowiska,
* stanowiska dla Inspekcji Transportu Drogowego – 2 sztuki,
- stanowiska dla zrzutu nieczystości z autobusów 1 sztuka.
Etap II będzie realizowany przez koncesjonariusza i w ramach tego etapu zostanie wybudowana stacja benzynowa - MOP III Kłaj - przewiduje się w I etapie:
- miejsca parkingowe dla pojazdów poruszających się po autostradzie,
- miejsca postojowe dla kontroli pojazdów (Inspekcja Transportu Drogowego),
- miejsca wypoczynku,
- sanitariaty,
- stanowiska postojowe w liczbach:
* samochody osobowe - 144 stanowiska,
* samochody ciężarowe i autobusy – 30 stanowisk,
* stanowiska dla Inspekcji Transportu drogowego – 2 sztuki,
* stanowiska dla zrzutu nieczystości z autobusów 1 sztuka.
Etap II będzie realizowany przez koncesjonariusza i w ramach tego etapu zostanie wybudowana stacja benzynowa i obiekty noclegowe.
MOP-y Stanisławice i Kłaj z uwagi na różny zakres usług są połączone kładką dla pieszych.
sigma